Vlakken verbinden: veel of weinig?

Zoals hier: https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.96810/4.59322

De multipolygon van situatie 2 is de enige hier die ik daadwerkelijk goed vind. Het gras bij de eerste zou ik uitsnijden bij de speeltuin en in situatie 3 zou er 1 park moeten zijn en niet 2 halve, dus hier is een multipolygon ook van toepassing.

Yep… zwemmende bomen :slight_smile:
Wanneer een vlak water aan de rand ligt kun je het simpel uitsnijden… desnoods met de plugin van KiaTIX
Polygon cut out. Eén computerklik na selectie van het water.
Watervlakken die op een grens liggen van aansluitende landuses hoef je niet in een mp te zetten. Wel zo makkelijk.

Ahaaaa werk aan de winkel!
En dan heb ik het over deze polygoon die gras is terwijl het geen gras is.
En dan kun je meteen die sportcenters en dat water aanpakken Peter :stuck_out_tongue:

Jaja, al bezig!Er blijft bijna geen knoop of tag hetzelfde. Nu heb ik een grof omlijnde sports_centre die vastgeknoopt zit aan een vage construction, er loopt een residentiallijn dwars doorheen en een industrial… en dan lekker veel rotondes, n-wegen, viaducten, een aquaduct, en water, heel veel water.Het hele gebied is immers een leeggepompte badkuip, een veenplas, maar dat leeg moet je met een paar terakuub zout nemen.

Een aantal dingen doe ik naar beste weten, later te verifiëren maar je kan niet overal komen. Misschien per kano, maar dan moet je nog steeds handig zijn met portage. Een drone met een gopro inhuren? Wel leuk als mapillarytrack denk ik.

3dShapes bijwerken is zoveel werk… Maar ja, het is beter dan alleen een paar plukjes landuse op de kaart hebben waar de mappers wonen.

Helaas deden een hoop anderen dat wel… Halverwege de sloot. Als ik dan de sloot toe wil voegen moet ik de landuse los gaan peuteren en daarna weer aan de slootrand vastmaken, niet erg fijn. Was daar niet een handige plugin voor?

Ik laat de sloten op boerenland meestal maar zitten, maar de sloten langs (snel)wegen en treinen wil ik wel graag op de kaart zetten.

Hoi Peter,

CutOutPolygons is dan fantastisch, met de optie Cut out overlapping polygons.
Je kunt dan nieuw getrokken slootpolygonen in de onderliggende polygonen branden (die overlappen).

Ken je die toevallig al? Is dat trouwens wat je bedoelt?

O ja, precies. Ik had de diskussies daarover gezien, maar ik deed niks met landuse, alleen met routes en paden. Ik ben nog steeds een newb wat andere dingen betreft. Maar ik leer.

Dank!

Hou er even rekening mee dat CutOutPolygons soms veel ongebruikte (losse) nodes overlaat, die je dan handmatig moet verwijderen.
Maar van alle plugins is dit voor mij een van de waardevolste.

Ik gebruik hem nu de hele tijd. Enorm goed ding! De overblijvende nodes is een kleine geit. De meeste zie ik gelijk en als ik er een mis dan piept JOSM wel.

Die losse nodes wis je met een druk op .
Maar je moet na “Validate” een paar keer het rijtje met nodes open- en dichtklikken voordat je ze met één druk kunt wissen. Ik weet nog steeds niet precies het mechanisme daarachter.

Bij uploaden krijg je een waarschuwing… dus dan even annuleren… de foutregel openen en de subdirectory selecteren en dan kiezen voor Herstel… Nu kun je wel uploaden.

Ik meen zelfs dat het niet altijd zo is geweest. Heb regelmatig m’n eigen zooi opgeruimd na foutmeldingen uit Keepass.

edit: Typo

Even een probleempje dat ik onder jullie aandacht wou brengen: landuse=residential wordt niet automatisch “onder” andere landuse (zoals grass/farmland/…) gerenderd. Het is eerder zo dat Carto het kleinere landuse-polygon naar boven haalt en het grotere naar beneden duwt. In dorpen en steden heb je daar weinig last van, want de residential’s zjn behoorlijk groot. Bij gehuchten is dat vaak anders: kleine residential’s naast grote akkers. Dan krijg je dit soort dingen: https://www.openstreetmap.org/#map=17/53.37922/6.03704
Lelijk, toch? Let op het grijs gebied naast Bollingwier 2. Dit is gewoon akker. Op OSM overlappen daar residential en farmland. Residential wint omdat hij kleiner is. In het veld ten noorden daarvan overlappen residential en farmland ook. Die farmland is net iets kleiner, dus Carto renderd geel.

Oplossing: residential zo min mogelijk met de akker laten overlappen. Ik zou deze residential opsplitsen in twee: eentje voor Bollingwier 2 (misschien moet dat een farm_yard worden, nog eens kijken), eentje voor de huizen langs de weg. En die residential’s zou ik zo ver mogelijk verkleven met de farmland/meadow ernaast. Dat is trouwens heel makkelijk met de “Follow line” functie in JOSM: https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/FollowLine

Echt consensus is er niet over hoe om te gaan met de landuse=residential.
Wat ik helaas wel zie is dat soms landuse=residential is vastgeplakt aan de wegen. Dit lijkt me niet gewenst en daar zijn de meesten het wel over eens.
Een nadeel als je de de landuse=residential gaat verbinden met andere landusevlakken is het feit dat op een moment dat een ‘nieuwe’ mapper gaat slepen met die residential hij/zij de hele bubs meeneemt zonder dat in de gaten te houden.
Eén keer heb ik meegemaakt dat iemand op de toets ‘maak cirkel’ drukte. Die residential zag er dan veel fraaier uit.
Je wilt niet weten hoe Veghel er daarna uitzag. De landuse = residential zat daar geplakt aan landuse en wegen.

Tja… en elke kaart gaat weer anders om met de voorkeur in rendering. Wie wint. Ook de OFM laat plantsoenen e.d. verdwijnen.
Met smootheFiets ben ik het wel eens dat het best de contouren van de bebouwing kan volgen. Met vastplakken zie ik bovenstaande leeuwen en beren.

Op zich zie ik het als goed dat landuse aaneensluitend is, maar het vraagt van de mapper wel goede vaardigheden en oplettendheid, dus je kan verwachten dat beginnende en onoplettende mappers dit niet goed doen.

Ik heb een heleboel railway area’s gemapt, en ook veel vreemdgevormde water area’s, temidden van woonwijken, weiland, akkerland en bos, en ik heb heel veel landuses aansluitend en verbonden gemapt. Uiteindelijk werd de kaart er niet veel mooier of bruikbaarder van, ik bleef me afvragen: is dit nou echt de moeite en de tijd waard of zijn er betere dingen te doen? Ik beken dat ik op sommige stukken de railwaygrens niet aan de sloot heb vastgemaakt en die weer aan het grasland, maar dat ik de bestaande railway-gras-lijn midden in het (door mij toegevoegde) water heb gelegd.

Wegen aan de landuse (of pedestrian area, of natural=water) vastmaken is vragen om problemen vinden wij hier, maar in sommige landen is dat juist de gewoonte.

Dat nadeel is er eigenlijk voor alles wat aan iets vastzit, maar qua onderhoud wordt het wel een stuk overzichtelijker. Ik had laatst bij het uitlijnen van een vaart opeens een akker die los lag van het water waaraan deze grensde. Dat is echt onhandig. Als je de oever uitlijnt is het logisch dat de landuse ook meeschuift. Slepen met landuse=residential zou net zo min nodig moeten zijn als slepen met een akker of water: je past de grenzen ervan aan bij wijzigingen.

Ook in landen waar het soms meer de gewoonte is om de straten met de vlakken te verbinden is geen consensus en speelt de discussie steeds weer op…
Draadje Oostenrijk https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=72868

Alleen al het wel of niet uitsnijden van wegen is al een punt. (Maar dat verdient een eigen draadje)

Dat vlakken landuse als bos, gras en water netjes aansluiten en verkleefd zijn kan iedereen juist leven. De wegen zijn een probleem en de transparanten landuse=residential en industrial kunnen een probleem vormen.

Persoonlijk vind ik het een ramp als de landuse=residential aan de wegen zit. Landuse bos, gras aan de wegen geeft ook problemen bij opnieuw bewerken. Een voorbeeld is Den Haag met al die bossen over aan en over de wegen.

De landuse=residential aan andere landusevlakken plakken staat overigens wel netjes, maar geeft soms problemen bij vershuivingen omdat ze een groot gebied omvatten. Ik zie ze liever los. Aansluiten kan natuurlijk wel, maar beter niet vastplakken is mijn mening.

Dan zijn ze denk ik vaak al te groot. Zulke landuses horen eigenlijk niet onder primary en secondary wegen e.d. te liggen; zeker niet als het hier om ringwegen en zo gaat. Bij plaatsen met weinig mapperactiviteit kan dat nog wel zo zijn, maar dat zijn dan nog de vlakken uit de beginfase waarbij ze heel grof het gehele bewoonde gebied aangeven. Zodra je zelfs slechts enkel ruw industrial, retail, commercial, railway, en zaken zoals grote parken, campussen, ziekenhuizen, en begraafplaatsen intekent heb je al veel behapbaardere stukken die je niet zomaar per ongeluk verplaatst met neveneffecten.

Voorbeeld van een gebied waar de landuse=residential nog grof is: https://www.openstreetmap.org/way/6331868#map=14/51.3694/6.1808

Hier ligt een compleet spooremplacement van 26 sporen breed op een landuse=residential. Zo’n groot vlak zou ik inderdaad nergens aan vast plakken.

Aan wegen hoort het in ieder geval niet vast, maar dat gebeurt in Nederland als het goed is niet vaak toch?