Vlakken verbinden: veel of weinig?

Zelf map ik in ieder geval geen gras of bos over een verhard fietspad of over een weg heen.

Als een fietspad 3 meter breed is, dan houdt het grasveld 1,5 m van de hartlijn op. Op de hartlijn is de way van het fietspad getekend. Die 1,5 m kan eventueel opgevuld worden met een area:highway, maar het is zeker geen grasveld. Persoonlijk vind ik het geen lelijke rendering opleveren.

De 3dShapes-vlakken zijn vaak zo slecht uitgelijnd dat een fietspad van 3 meter breed een witte strook van 10 meter breed krijgt. Dat zou verbeterd moeten worden. Hetzelfde geldt voor de gaten in bospercelen, vaak op plekken waar al jaren geen pad meer loopt.

Wat doe je met de hedendaagse gewoonte om de berm van een verhard fietspad aan weerszijden een meter uit te maaien en de rest wild te laten groeien? Dan zijn de bermen landuse=grass maar daarachter natural=grassland, natural=scrub of nog erger. Vandaag lagen ergens kilometers wetland achter de berm, echte zwemmende bomen, @Eggie!)

Ben ik de enige die dat niet ziet zitten?

Dat klopt
En heel vaak klopt er geen mieter van en dat kun je goed zien op het AHN. In zo’n geval zette ik vroeger de landuse even uit, legde dan het pad op de goede plek en dan zette ik de landuse weer aan. De functie echter van twee polygonen die niet kloppen bestaat niet.
Tegenwoordig maak ik vaak eerst van twee zulke polygonen een en leg daarna het pad goed.

Huh? Wat bedoel je?

Eggie heeft het toch geregeld over bomen die in een meertje zwemmen, omdat iemand de natural=water op het forest heeft gedunkt ipv een multipolygoon te maken?

Zelf snijd ik paden nog wel uit in het gras of in het bos, met als argument dat de paden daadwerkelijk die breedte zijn. De lijn die het pad zelf weergeeft is gewoon te smal :wink:
N.B. Overigens baseer ik me niet altijd op bgt, omdat luchtfoto’s vaak een ander beeld laten zien. Straks met de nieuwe PDOK wordt dat helemaal een makkie.

Overigens wat Martin zegt over zwevend landgebruik is interessant. Dus zodra je landgebruik vastplakt aan een aangrenzend landgebruik, worden losse delen als speeltuinen niet weergegeven?

Ik denk dat deze speeltuin daar last van heeft:
https://www.openstreetmap.org/way/946034884

P.S. Overigens was dit gehele plantsoen rondom twee dagen geleden nog een 3d-shapesgrasveld.

Hier heb ik een speeltuintje op een landuse gelegd, gedeeltelijk vast aan de landuse.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.96947/4.60685

En hier heb ik er eentje als inner van een MP
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.96333/4.61193

En hier eentje apart tussen twee leisure area’s, alles aan elkaar geknoopt.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.96235/4.61002

Zoals hier: https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.96810/4.59322

De multipolygon van situatie 2 is de enige hier die ik daadwerkelijk goed vind. Het gras bij de eerste zou ik uitsnijden bij de speeltuin en in situatie 3 zou er 1 park moeten zijn en niet 2 halve, dus hier is een multipolygon ook van toepassing.

Yep… zwemmende bomen :slight_smile:
Wanneer een vlak water aan de rand ligt kun je het simpel uitsnijden… desnoods met de plugin van KiaTIX
Polygon cut out. Eén computerklik na selectie van het water.
Watervlakken die op een grens liggen van aansluitende landuses hoef je niet in een mp te zetten. Wel zo makkelijk.

Ahaaaa werk aan de winkel!
En dan heb ik het over deze polygoon die gras is terwijl het geen gras is.
En dan kun je meteen die sportcenters en dat water aanpakken Peter :stuck_out_tongue:

Jaja, al bezig!Er blijft bijna geen knoop of tag hetzelfde. Nu heb ik een grof omlijnde sports_centre die vastgeknoopt zit aan een vage construction, er loopt een residentiallijn dwars doorheen en een industrial… en dan lekker veel rotondes, n-wegen, viaducten, een aquaduct, en water, heel veel water.Het hele gebied is immers een leeggepompte badkuip, een veenplas, maar dat leeg moet je met een paar terakuub zout nemen.

Een aantal dingen doe ik naar beste weten, later te verifiëren maar je kan niet overal komen. Misschien per kano, maar dan moet je nog steeds handig zijn met portage. Een drone met een gopro inhuren? Wel leuk als mapillarytrack denk ik.

3dShapes bijwerken is zoveel werk… Maar ja, het is beter dan alleen een paar plukjes landuse op de kaart hebben waar de mappers wonen.

Helaas deden een hoop anderen dat wel… Halverwege de sloot. Als ik dan de sloot toe wil voegen moet ik de landuse los gaan peuteren en daarna weer aan de slootrand vastmaken, niet erg fijn. Was daar niet een handige plugin voor?

Ik laat de sloten op boerenland meestal maar zitten, maar de sloten langs (snel)wegen en treinen wil ik wel graag op de kaart zetten.

Hoi Peter,

CutOutPolygons is dan fantastisch, met de optie Cut out overlapping polygons.
Je kunt dan nieuw getrokken slootpolygonen in de onderliggende polygonen branden (die overlappen).

Ken je die toevallig al? Is dat trouwens wat je bedoelt?

O ja, precies. Ik had de diskussies daarover gezien, maar ik deed niks met landuse, alleen met routes en paden. Ik ben nog steeds een newb wat andere dingen betreft. Maar ik leer.

Dank!

Hou er even rekening mee dat CutOutPolygons soms veel ongebruikte (losse) nodes overlaat, die je dan handmatig moet verwijderen.
Maar van alle plugins is dit voor mij een van de waardevolste.

Ik gebruik hem nu de hele tijd. Enorm goed ding! De overblijvende nodes is een kleine geit. De meeste zie ik gelijk en als ik er een mis dan piept JOSM wel.

Die losse nodes wis je met een druk op .
Maar je moet na “Validate” een paar keer het rijtje met nodes open- en dichtklikken voordat je ze met één druk kunt wissen. Ik weet nog steeds niet precies het mechanisme daarachter.

Bij uploaden krijg je een waarschuwing… dus dan even annuleren… de foutregel openen en de subdirectory selecteren en dan kiezen voor Herstel… Nu kun je wel uploaden.

Ik meen zelfs dat het niet altijd zo is geweest. Heb regelmatig m’n eigen zooi opgeruimd na foutmeldingen uit Keepass.

edit: Typo