Waarschuwing plaatsen op opritten van autosnelwegen vanwege 130 km/h?

Hmm, ik weet niet wat ik daar van vindt. Dan verwar je het namelijk wel met echte adviessnelheden (die blauwe vierkante borden).

Eens, maar ik vind het dan de taak van de navigatiesoftware om alvast de volgende maximumsnelheid aan te geven, als die over een paar honderd meter lager is.

Ik snap wat je bedoelt maar als je geflitst wordt denk ik dat niemand je serieus neemt met dit betoog.

Maar we dwalen eigenlijk een beetje af, ik denk dat zo’n note inderdaad handig kan zijn. In het Engels lijkt me het beste dan inderdaad.

Nee dat is waar.

Dat was in 2009. Inmiddels is de key ‘in use’, en kan veilig gebruikt worden. Soms loopt het zo met tags.

Ik vind een advisory nogal betuttelend, moeten we dan op een 80km weg bij elke scherpe bocht ook zetten dat het verstandiger is om hier niet de maximum snelheid te rijden, of mogen we van de automobilist verwachten dat hij hier bv https://goo.gl/maps/7bt6i5h59oKMQvUo6 geen 130 km/h gaat rijden?

Daarnaast is maxspeed:advisory gekoppeld aan beborde adviessnelheden (vierkante blauwe borden, o.a. vaak bij schoolzones), niet aan subjectieve metingen

maxspeed:practical en maxspeed:advisory dekken niet echt de lading. Het lijkt me onjuist en gevaarlijk om deze tags op 100 km/h te zetten als er bijvoorbeeld een bocht in de oprit zit.

Ik zie dat diverse andere landen speciale tekst-waarden voor maxspeed definiëren. Als wij dat ook doen, dan zou je zonder verdere snelheidsborden gewoon maxspeed=NL:motorway kunnen invoeren in plaats van maxspeed=130. Ik vermoed dat dat minder fout/controversieel overkomt, ondanks dat het effect formeel hetzelfde is.

Tevens makkelijk als Mark Rutte als onderdeel van de nieuwe bestuurscultuur de wettelijke maximumsnelheid naar 140 km/h verhoogt.

De maxspeed=130 is gewoon correct. Laten we ons niet in allerlei bochten wringen met een onduidelijkere tag als maxspeed=NL:motorway, die maxspeed=130 zou impliceren, slechts omdat mensen niet doorhebben dat maxspeed=130 correct is. De note-tag is bedoeld om opmerkingen naar andere mappers te maken.

Daar sluit ik me bij aan.
Als je heel graag maxspeed:practical wil taggen, houd ik je niet tegen, maar maxspeed moet gewoon aangeven wat juridisch de maximumsnelheid is.

Maar minder gevaarlijk dan alleen maxspeed=130 toch? Als maxspeed:practical aansluit op de maximumsnelheid op de weg waar je op uit komt dan zit je al een stuk realistischer dan nu. Uiteraard pas je die alleen toe wanneer er geen expliciet bord staat met een maximumsnelheid.

Alleen maxspeed=130 dekt de lading ook niet (enkel de papieren werkelijkheid).

:laughing:

En wat heb je aan maxspeed:practical=100 als er een file staat op de weg waar je invoegt, niet echt veilig toch?
M.i. maxspeed gewoon zo laten en de verantwoordelijkheid voor het veilig invoegen bij de automobilist neerleggen.

Net zo veel als de maxspeed=130 die er ook staat. Het is een maxspeed, geen gemiddelde of adviessnelheid.

Het voordeel van maxspeed:practical is dat het voor andere mappers duidelijk is dat dit soort stukjes ‘vreemd’ zijn qua tagging en gelijk de verwachte waarde uitleggen, en dat navigatie-apps die de tag ondersteunen niet domweg 130 km/h rekenen voor routing maar 100 km/h (of wat de maximumsnelheid maar is van de snelweg waar je op uit komt).

Nadelen heeft het verder niet echt.

Wat is er mis met key:note? https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:note

“A note is used to inform other mappers about non-obvious information about an element, the author’s intent when creating it, or hints for further improvement. It is usually recorded against a node, way or relation.”

Ik ben ook voorstander van gewoon een note. Bij maxspeed:practical zou ik eerder denken aan de praktisch haalbare snelheid waarbij je nog nèt niet uit de bocht vliegt - in een standaard voertuig bij gunstige wegomstandigheden.

Als je dit bij elke oprit doet waar dit speelt dan is note:maxspeed handiger, dan laat je ruimte voor notes die specifiek op die way betrekking hebben. Zo kun je ze ook makkelijk toepassen zonder bestaande notes te overschrijven.

Mijn voorstel na de geleverde input is om op de opritten de volgende tag toe te voegen:

note:maxspeed=Counterintuitively, the maxspeed on the on-ramp is 130 km/h instead of 100 km/h, when there is only a traffic sign G1 (start motorway) at the on-ramp, see RVV art. 21a. The speed limit signs for 100 km/h are usually only on the motorway itself.

Ik zou het iets korter maken:

Omdat dit ook geldt voor andere snelheden (90 km/h, 120 km/h) zou ik die snelheid weglaten. Dan kun je deze in een preset zetten en zo erop zetten zonder maatwerk.

Als je de verzamelde kennis wil vastleggen, overweeg dan om een wikipagina aan te maken zodat je niet forumthreads door hoeft te spitten om dit te snappen. Daarin kun je dan ook verwijzen naar het RVV en uitspraken van handhaving en wetgever. Dat is makkelijk als je het aan een andere mapper wil uitleggen.

Dat lijkt me een goede tekst. Ik heb een pagina aangemaakt op de wiki met de afspraken over het taggen van verlaagde snelheidslimiet.

Je kan die link er bij stoppen zo:


note:maxspeed=Counterintuitively, the maxspeed on this on-ramp is 130 km/h instead of the lower speed posted on the main road due to it having only a G1 (start motorway) sign at the start.
note:maxspeed:url=https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Reduced_speed_limit_on_Dutch_motorways

En dan even in een JOSM preset natuurlijk.

Netjes :sunglasses:

Ik heb aan alle opritten in Nederland die op 130 km/h stonden de waarschuwing en link toegevoegd. Ook heb ik nog wat afritten die onterecht op 130 km/h stonden, verbeterd.

Er zullen nog wel opritten zijn, die onterecht op 100 km/h staan, maar dat ga ik niet aanpassen zonder survey of Mapillary-beelden.

Tja… omdat die updates nog niet waren doorgevoerd op die opritten van de A10 zijn die overvallers doorgereden naar Broek in Waterland. :confused: