Waar ligt OSM highway het meeste scheef?

Koel!
Even bij mij achter gekeken. De way doorsnijdt een “groenvoorziening” van een paar vierkante meter die uitsteekt op de weg (ook wel bekend als “asverspringing”, om snelheid te verlagen) maar niet in OSM staat. De hele woonkern staat daar vol mee.
Even kijken of ik de wat grotere/belangrijker dingen eruit kan pikken die wél in OSM staan.

:slight_smile: :wink:

Het gaat dan vooral om de indicatie, waar wat, osm niet zo goed, bgt niet zo goed, osm verbeteren, bgt melden.

Ik heb voor heel NL een aantal “scheve” wegen geselecteerd die meer dan “50% scheef” en verder lang (>50M) en belangrijk genoeg zijn volgens mijn indeling. Dus geen path/track maar meer de wegen die altijd verhard zijn. Bij flink inzoomen zie je de BGT omtrekgericht. Kun je ook uitzetten rechtsboven in het scherm. De OSM achtergrond kun je ook uitzetten rechts onder. Nog steeds wel een aantal false positives maar genoeg om een flink aantal regenachtige dagen te vullen met uitllijnen :wink:

WMS: https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/Scheve_prio1_wegen_QGC/

Wat leuk dat ik me heb vergist. Knap werk, PeeWee32!

De Scheve_prio1_wegen_QGC kaart al gebruik om wat uitstapjes te plannen om dingen te bekijken en soms ook op basis van PKOD/BGT stukjes weg/pad weggehaald/toegevoegd/recht gelegd. Handige overlay!

Toch even een vraagje over hoe de data te interpreteren

Die getallen zijn de percentages die de weg scheef lift maar als ik in JOSM de data tegen BGT hou dan zie ik niet waar dit op gebaseerd is.

In OSM is de Franklinstraat getekend als Ă©Ă©n lijn, precies op de middenberm.
De BGT heeft de rijbanen gescheiden ingetekend.
Hierdoor ligt de Franklinstraat buiten het ‘weggebied’.

Okay, duidelijk, bedankt, 87/80/74 is dan eigenlijk een heel goede score, OSM volgt vrij precies het midden van de weg. :slight_smile:

Vanwege je :slight_smile:

Splitsen van de rijbaan, waar keren op de weg niet kan en uitrit links, in OSM

:slight_smile:

Het was heerlijk weer voor een fietstochtje en daar werd ik wel blij van.

Geconstateerd dat OSM inmiddels juist is en BGT achter loopt.

Inmiddels heb ik flink gestoeid met het BGT “lijnenbestand” (noem ik het maar) van Zuidplas, wat ik van PeeWee32 gekregen had. Dat is absoluut nuttig, maar er is een enorme valkuil: het is veel te precies, zowel in de tagging als in de geometrie. Dus als je niet uitkijkt ben je met een klein dingetje heel lang bezig om het bestaande te verenigen met het nieuwe. Je kan immers niet blindelings vervangen. Ik kom er nu dus achter dat wat ik dacht dat een redelijke representatie in OSM van de werkelijkheid was, in feite een hele grove schets is, maar toch hier en daar beter dan de BGT


Dus je moet vergelijken en kiezen wat je overneemt, wat je bijtekent, wat je weghaalt, en hoe je dat op elkaar aansluit.

Uiteindelijk kom ik erop uit dat ik het ontbrekende water importeer en soms wat duidelijk onderscheiden polygonen voor een bosje of zo, en de rest handmatig bijteken en aansluit, wel met de BGT-lijnen eronder als hulpmiddel. En je moet een thema kiezen, je kan niet alles doen. En dan kan je binnen redelijke tijd een behoorlijke verbetering bereiken.

Mijn thema was eerst: alles wat ik op mijn 40Km-wandeling was tegengekomen. Dat was teveel. Nu is het: de spoorlijnen in Zuidplas en aanliggend landuse/landcover. Ook teveel, maar ik kom er wel doorheen, en ik kan overal zelf gaan kijken als ik het echt niet zeker weet.

Des te meer kan ik nu waarderen wat zo’n scheefte-schatter voor je doet: Ă©Ă©n thema, beperkte doelstelling, zodat het behapbaar blijft.

Ik heb het webkaartje geactualiseerd. Maar dat is niet alleen actuelere data maar ik heb de webmap ook ingedeeld in een aantal categorien zodat je bv eerst de 90-100 % scheve wegen zichtbaar te maken zijn. Als je ze allemaal wilt (vanaf 30 tot 100% scheef) kan kun je ook die variant kiezen (ALLE lagen) . Er worden nu ook wegen getoond vanaf “30% scheef”. Bij inzoomen krijg je BGT gegevens te zien. Verder viel het mij op bij het rechtleggen dat er soms gewoon wegen ontbreken in de BGT. Daarvoor kun je een melding maken via verbeterdekaart. Als je op de weg klikt kun je doorlinken naar die site en een terugmelding voor de BGT maken. Ook heb ik de wegen nu paars gemaakt omdat de BGT data bij inzoomen ook rode elementen laat zien en dat vond ik verwarrend.

Ik kan er geen WMS meer van maken in JOSM.
Ik kopieer de link en plak hem dan in +WMS en klik get layers alleen krijg ik dan een foutmelding

Handig dat er nu een verbeterdekaart link bij zit. Gelijk maar een melding gedaan en als documentatie een screenshot van het webkaartje bijgevoegd.

Wat wat mij betreft nog handig zou zijn is als de osm_is een JOSM download link zou zijn, bijv. http://127.0.0.1:8111/load_object?objects=w1009050088

Gebruik je de link van de WMS of van de webmap. In JOSM heb je de eerste nodig. Dat is deze

https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/Scheve_prio1_wegen_QGC/

. Als ik dat doe kan ik 1 van de klasses kiezen of de optie “alle lagen”. Dat werkt bij mij wel.

Mooi dat je zo terugmeldingen doet. Die JOSM link heb ik geprobeerd en de tekst lijkt goed te zijn maar ik krijg het niet voor elkaar dat je er alleen maar op hoeft te klikken. Er is wel een work-around. Als je de hele link selecteert en die dan opent in een nieuw tabblad dan werkt het bij mij wel. Ik doe dat door (met firefox) na het selecteren rechts te klikken en dan te kiezen voor “koppeling openen in een nieuw tabblad”. Niet helemaal zoals je zou willen maar hopelijk wel werkbaar.

Inmiddels opgelost na een tip van Allroads. (bedankt) Als ik in de QGIS expression HTML type als text werkt het gewoon.

'<a href= "http://localhost:8111/load_object?new_layer=false&objects=w'|| "osm_id" ||' "target="_blank">JOSM</a>' 

Hoe zit het met verversing?
Ik heb gemerkt dat een aantal wijzigingen die ik op de 26e heb aangebracht, nu niet meer gemarkeerd worden, dus ‘opgelost’. Maar diverse erna nog niet.
Zou mooi zijn als ik van tijd tot tijd (maandelijks?) vlot kan zien welke contreien al behandeld zijn en wat nog open staat (even afgezien van wegen die nog niet correct in de BGT staan).
Overigens alle lof voor dit initiatief.

Bedankt HenkL Ik heb de afgelopen week wat verbeterd aan het script en daarbij is ook tegelijk de data ververst. Dat is de reden dat er nu wat hits verdwenen zijn. Ik zal proberen dit maandelijks te updaten. In een ander draadje kreeg ik een vergelijkbare vraag hierover. De BGT dump die ik gebruik wordt meestal begin (4e/5e etc) van iedere maand ververst en dus zal ik proberen snel daarna ook de scheve wegen te verversen. IK heb em vandaag ook ververst dus je kunt weer verder :wink:

Mijn dank. Genoeg te doen; ben momenteel beetje in noorden van Groningen bezig.

Ik kom vanuit Emmen naar je toe gekropen :laughing: