[Hoe map je] Openen/Betalen met Afvalkaart

In mijn gemeente moet je de ondergrondse afvalcontainers en de slagboom van de afvalbrengstations openen met een toegangskaart. Zo’n kaart laad je op bij een oplaadautomaat voor afvalkaarten, en bij elke toegang wordt het saldo verlaagd. Andere methoden voor toegang/betaling zijn er niet. Alle inwoners krijgen zo’n kaart en jaarlijks krijg je een saldo erbij zonder te hoeven betalen. Ik heb geen idee of het saldo op de kaart staat of in een account, of een mengsel van de twee.

Andere gemeenten kennen dit ook.

De kaart is dus zowel de toegangsvereiste als de enige betaalmethode

Betaling
Ik denk taggen op de afvalcontainers met fee=yes
Maar niet iedereen kan met een willekeurig betaalmiddel betalen, dus een payment methode. Maar welke?
Het moet uitdrukken dat je maar op één dedicated manier kan openen/betalen.
Electronic purse? Hm… 't is niet echt een chipknip of zo.

Ik kom dan qua systeem eerder uit bij payment:token of payment:service_voucher, maar dan elektronisch. Dat zou je kunnen uitdrukken met de value card.

Toegang
Het toegangsaspect kan (ook voor amenity’s) met access=*
access=permit lijkt me dan het beste?

Dan zou de basistagging voor zo’n containerding worden:

amenity=waste_disposal
fee=yes
access=permit

met verfijning:

location=underground
payment:service_voucher=card

Ja, ik weet het, veel getag en wie wil dat nou weten? Maar ja, gewone prullebakken worden ook bij de miljoen gemapt, gewoon op straat en in de bossen. In Zuidplas heb ik een databron voor die ondergrondse afvalcontainers, ik kan een preset maken, een MapComplete thema…

Inderdaad: “wie wil dat nou weten?”

Van betaalmethoden heb ik geen verstand, maar Peter’s tagging ziet er voor de rest goed uit. Ik zal degene die ik gemapt heb ook wel updaten, want die staan momenteel op access=private.

Wie het wil weten is voor ons niet belangrijk. Wij zetten het als objectieve en controleerbare informatie op de kaart, wat mensen er verder mee doen is aan hen.

Hier een MapComplete thema Afvalkokers. Je kan er alleen mee toevoegen, en alleen afvalstortkokers voor ondergrondse containers. Alleen voor ingezetenen.(Elke ingezetene krijgt op aanvraag een kaart, en niet ingezetenen niet. Dat is dus een vorm van permit.)

https://mapcomplete.osm.be/index.html?userlayout=Afvalkokers#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=

PS Het thema start midden in de oceaan, ff op het vizierknopje klikken.

Domper… ik had een mooie bron voor de afvalkokers in Zuidplas, ik had een voorlopige toezegging dat het mocht maar het moest nog even langs afdeling X…
Netjes uitgelegd dat ze anders toch her en der ingevoerd worden maar dan ongecontroleerd, dat de bron er netjes (op de changesets) bij komt te staan, dat de operator en diens website (zij dus) er ook bijstaat…
Helaas, zij denken dat ze daar geen grip op hebben, en dat wijzigingen verkeerd ingevoerd worden…
Saillant detail: hun zoek-het-inzamelpunt toepassing is een interaktieve kaart, drie keer raden welke achtergrondkaart: ja hoor, OpenStreetMap, inklusief de afvalpunt- en glasbak-ikoontjes! Hoe kontroleerbaar wil je het hebben…

Helaas had ik er al heel wat ingevoerd. Ik ga ze niet gelijk verwijderen, maar binnen een week allemaal op straat bekijken. Vanavond een uur gedaan, het gaat prima met het MapComplete thema dat ik snel aangepast had om ook survey:date te kunnen zetten.

Verfijning: degenen die ik nog moet bekijken maak ik rood op de kaart, en zodra ik er een bekeken heb wordt-ie groen, op basis van de survey:date. Dus even iedere dag een wijkje “groenen”. Hierna toch nog weer iets terughoudender zijn met overnemen.

Nog een kleine aanpassing: op sommige plekken zijn er meerdere stortkleppen. Soms elk met een eigen container eronder, soms twee tot wel 4 kleppen op 1 container, tot wel 4 containers met elk 2 kleppen. De operator registreert containers. Ik ga denk ik voortaan de lokaties registreren, want het boeit op de kaart echt niet hoeveel kleppen of ondergrondse containers er zijn. Je kijkt als inwoner alleen waar je die zak kwijt kan als jouw eigen ding stuk is, niet op hoeveel manieren je hem erin kan kieperen, en als je wandelt is het alleen een orientatiepunt.

Einduitslag: Geen toestemming, dus ik loop ze allemaal (ca 310) op straat even langs, kost me een paar dagen lekker buiten. Vandaag 20 Km gelopen, Pokemon Go-gevoel. Paar fouten gevonden, ook nog. Morgen op de fiets denk ik.
Ik kan het wel inbouwen in een “map je wijk”-thema.

PS ik tag toch geen clusters, gewoon 1 node per container ongeacht hoeveel ingangen die heeft.