[Hoe map je...] Tijdcapsule

Veel woonplaatsen hebben een tijdcapsule. Bij ons is er eentje in de vorm van een sierpaaltje met een metalen bordje erop met inscriptie. De tijdcapsule ligt daaronder begraven. Hoe te taggen?

De feature
historic=time_capsule /* komt het meeste voor, lijkt me prima */

De vorm
? construction=stele of zo?
? inscription=“…” ?

Ondergronds
? layer=-1?

In plaats van layer en construction zou ik denken aan:

location=underground
material=steel

Ja,…mmm… niet helemaal tevreden.
De tijdcapsule ligt vermoedelijk onder de grond, geen idee welk materiaal.
Maar je ziet alleen een stenen paaltje met een inscriptie op een koperplaatje.
Ik denk dat ik het paaltje met de tijdcapsule gelijkstel, wie het ziet boeit het toch niet of het ding erin zit of eronder ligt.
En dan tag ik alleen historic=time_capsule, laat de vorm en het materiaal maar zitten, dat is gemengd.
En de volgende keer maak ik een foto voor image=*
Plus inscription=* als hij een beetje kort is. Misschien staat er een jaartal op, dan kan ik dat ook nog wel in een tag kwijt.

Ik vroeg me al af of je het paaltje of de schat wilde mappen. In elk geval voldoet dit aan de eis van controleerbaarheid.

Heren er zijn ook ingemetselde exemplaren soms zelfs zonder plaatje ,maar slechts met een vermelding ergens of bij de beheerder. :slight_smile: Het is tenslotte de bedoeling om er eeuwen later naar te kijken.

In Capelle aaan de IJssel hebben ze er net eentje geopend na slechts 20 jaar.

Ander onderwerp maar voor mijn gevoel ook zo iets: discgolf. We liepen vandaag toevallig over een gementelijke discgolfbaan in Zoetermeer. Ik had er nog nooit van gehoord maar er waren best veel mensen bezig en ze vertelden dat er door het hele land heen zulke banen liggen.

Iemand bekend mee en zijn er al gemapt? Het gaat niet over een klein dingetje, deze baan lag over een aardig aantal hectaern (o nee, je moet dat tegenwoordig in voetbalvelden uitdrukken toch?) uitgespreid. Hij gebruikt een aantal velden, maar ook het openbare groen, taluds, wegbermen en zo.

Hi Peter, ik kwam er een tegen op een fietstocht en er is zelfs een Wiki page van of over. Naar verluid lag ie er ook al even, het ziet er net gerenoveerd uit. Versleten door gebruik of anderszins, de tijd ?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Disc_golf laatste inhoudelijke bewerking 2012.

leisure=pitch, sport=disc_golf lijkt me goed voor de aparte velden, taggen op de omtrek.

Voor de rest is het meer medegebruik van de grond. Misschien disc_golf=yes op een landuse=grass zetten.

Detail-mapping van speciale disc_golf-terreinen laat ik beter aan de liefhebbers van die sport over!

Voor wie het nog nooit gezien heeft: het gaat om frisbeeën met golf-achtige regels. Omdat het door de lucht gaat kan je het eigenlijk overal doen.

Hier zo’n dergelijke baan https://www.openstreetmap.org/changeset/91879910#map=16/51.8108/4.5807

In Achavi https://overpass-api.de/achavi/?changeset=91879910

Op de standaardkaart zie je er overigens niets van

Ja, die heeft mooi de holes in een relatie gezet. Misschien ga ik s een baantje doen, dan track’n’tag ik hem wel.