construction gemapt terwijl er niets gaande is

Martin, (ik meen dat de updatefrequentie van de good old topografische kaarten in Nederland van de orde van grootte van 7-9 jaar was). Misschien een beetje laat, maar dat was voor Den Haag en Rijnmond 5 jaar en voor Groningen, Friesland en Limburg als landelijke gebieden tot 15 jaar. Na de laatste ruilverkaveling is er in het landschap weinig meer vernield anders dan voor bouwwerkzaamheden.

Ik vind het best. Map what’s on the ground.
Misschien een goed idee om het voorzichtig te doen, zodat het makkelijk ongedaan gemaakt kan worden als de werkzaamheden beginnen.

Prima, ik zal er rekening mee houden.

Edit: https://www.openstreetmap.org/changeset/102718057#map=17/51.99953/5.66192

Ik lees waar nu bouwterrein staat en waar er op dit moment niks gaande is omgezet moet worden in greenfield/brownfield en dit geldt overal in Nederland? Dan kan je dat ook doen in bv Wageningen en Nijmegen. Hier staan ook bouwterreinen waar nog niks gebeurd. In sommige gevallen staan er al wel huizen op die uit de BAG zijn geïmporteerd maar het grondgebruik is nog landbouw.
Dus overal maar het landuse omzetten omdat er geen huizen worden gebouwd?

Ja, dat lijkt me wel de bedoeling. Als je de Wiki pagina’s van greenfield, brownfield en construction leest, dan klopt dit.

@Beste Jaap, je zult ter plaatse moeten beoordelen of een bouwterrein wel of niet braakliggend is.
Agrariers krijgen vaak de gelegenheid om te weiden of te oogsten (hooien/ Hoef en Haag) voordat er een schop in de grond gaat, zelfs in delen. Het is dan in de praktijk projectmatige bouwgrond met agrarisch gebruik, meadow / farmland maar voor hoelang ?!
Een opgespoten zandvlakte is duidelijk bouwterrein of slechts ballastbed / voorbelasting, dus volgens de Wiki.
Het aktueel opnemen of surveyen is de kwaliteit van Open Street Map mappers, andere kaartmakers werken vanachter het bureau en importeren of trekken de data over.

Dag Hendrik,

Bouwterreinen bezoeken in bijna dagelijkse kost, voorbelasting, bouwcontainers, aanbouw van nieuw rioolstrengen kabels en leiding ik kom het tegen en niet te vergeten tijdelijke, met stelconplaten verharde, bouwwegen.
In dit geval in Bennekom zijn de landbouwgronden opgekocht, er vindt geen agrarische bedrijfsvoering meer plaats. Er zijn al diverse vooronderzoeken geweest, de dorpsraad Bennekom, Gemeente Ede en provincie Gelderland hebben toestemming verleend met diverse vergunningen. Mensen uit de buurt kunnen het niet meer tegenhouden. En ik ben sinds het begin van het plan in 2008 hier al op de hoogte.
Voorafgaand van de huizen bouw wordt bovenstaande al eerder uitgevoerd. De vraag is of dit dan greenfield brownfield worden getekend tot de huizenbouw, dus als de eerste steen wordt gelegd. Als dit zo is dan kan je in veel plekken in het land deze greenfield brownfield uitvoeren. Vandaar mijn wedervraag omdat ik regelmatig dit soort zaken tegenkom op OSM.

Jaap.

@Hendrikklaas In dit geval gaat het om grond die nog niet eens braak ligt. Een klein depot in het gebied en gemeentelijke plannen zijn de enige dingen die hinten naar toekomstige bouwwerkzaamheden. Ik weet niet eens of landuse=greenfield/brownfield hier correct zijn. En volgens Jaap begint de bouw dus pas na de zomer.

De bouw van de huizen wordt na de bouwvak gestart, maar daarvoor worden er veel meer werkzaamheden uitgevoerd.
Er worden 2 grote gronddepots gemaakt, wegcunetten gegraven, er komt een nieuw gescheiden riool, wadi’s, nutstrace’s, Liander gaat een trafo plaatsen enz. En daarna komen de huizenbouwers, schilders, glaszetters ed en hup er staat weer een woonwijk vol met mensen uit het westen :P.

Bennekom valt toch gewoon onder het westen?

… oostelijk van de Grebbelinie, dus mooi niet …

(in de war met BenneBROEK, misschien ?)

Marcel

Achter Zwolle, vanaf hier gezien :smiley:

Als er voorbereidende werkzaamheden zichtbaar zijn, meestal achter bouwhekken of borden met “bouwterrein” of zo, is het construction.
Als het alleen gereserveerd of gepland is zou ik het gebied nog niet als bouwterrein taggen, ook niet toekomstig.

Daarbij zou ik wel soepel zijn met de precieze plekken: een groot projekt kan ergens in een hoek beginnen, dan hoef je niet tot op de meter nauwkeurig elke dag de vorderingen te volgen.

Dat het op een andere plek anders gedaan lijkt moeten ze daar maar oplossen.

Dit deel van Bennekom ziet er nog steeds zo uit als aan het begin van deze discussie. Het opslagdepot is nog steeds een opslagdepot en verder zie ik alles behalve bouwwerkzaamheden. Zal ik dit opnieuw mappen naar de huidige situatie of zal ik eerst de gemeente bellen alvorens ik de kaart wijzig?

Ik denk dat Peter in de vorige bijdrage (#28) de boel goed samengevat heeft.

Anekdote: In mijn gemeente ligt een stuk land dat als er bouwterrein uitziet. Er zijn werkhekken, er is een halfopen bouwwerk (was een boerenschuur) met steigers en een paar bouwlampen die dag en nacht branden, er is materiaal te zien, een pipowagen en een dixie… er wordt alleen nooit gewerkt, en dit is al een jaar of vier het geval.
Ik denk dat het geen toeval is dat dit “bouwprojekt” vlak naast de snelweg staat die binnen afzienbare tijd verbreed gaat worden. Land met een te annuleren bouwprojekt zal bij het onteigenen ongetwijfeld meer opleveren dan kaal weiland.

Voor deze diskussie niet heel relevant, want puur op privéland, maar het illustreert wel dat niet alles is wat het lijkt!

Als een terrein braak ligt terwijl er bebouwing gepland is, gebruik ik de tags landuse=brownfield of landuse=greenfield.

Alleen ligt het terrein waar ik het over heb niet braak. Afgezien van dat depot is de gang van zaken hier in Bennekom nog steeds hetzelfde als 4 jaar geleden.

Maar is het erg dat het als construction gemapt is, als dat voor het oog ook zo lijkt?

maar het lijkt niet op construction. Het gebied ziet er nog steeds hetzelfde uit als op deze foto’s van 11 maanden geleden. Alleen dit depot lijkt construction-achtig, de rest is allemaal huizen, velden, bomen, boerderijen etc.