Rijnhavenbrug, Rotterdam

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.90304/4.48642

Is er een manier om deze brug door middel van een relation aan elkaar te koppelen zodat er niet 3x “Rijnhavenbrug” gerenderd wordt? Ik heb nog te weinig verstand van de relations binnen OSM, dus een beetje hulp hierbij zal erg gewaardeerd worden! :slight_smile:

Daar is het beweegbare deel als een losse man_made=bridge ingetekend waarop de bridge:movable tag is gezet. Dat is begrijpelijk, maar helaas niet correct. man_made=bridge is de omlijning van de gehele brug, en daar is er per brug maar één van (kan wel als multipolygon bij bijvoorbeeld een viaduct met twee parallelle brugdelen maar een enkele identiteit en naam, maar dan ook heb je maar één set tags).

Het idee van man_made=bridge is namelijk juist dat je een enkel object hebt waarop bouwjaar, naam, architect, type, etc. op staan.

Er lijkt nu niet een manier gedocumenteerd te zijn om de losse delen van het dek van de brug te taggen (wel de steunen etc.). Misschien kijk ik er over heen, ziet iemand iets?

Wel adviseert de documentatie voor bridge:movable om de wegen op de brug op te splitsen en alleen op het beweegbare deel te taggen daarmee. Over de man_made=bridge wordt dat niet duidelijk gemaakt.

Je zou het ook eens kunnen vragen op de Tagging-ML als er hier geen antwoord op is, misschien dat iemand er al eens over nagedacht heeft.

Als je de drie delen wil samenvoegen tot één dan kun je de drie losse delen eventueel behouden door deze met
area:highway=bridge te taggen. Dat is niet fout en bij gebrek aan iets beters behoudt je zo het werk wat al gedaan is om ze los in te tekenen.

En natuurlijk even degene vragen die hem opgesplitst heeft. Was dat AdVerburg?

Wat trouwens ook kan is er een multipolygon van maken met de drie losse delen elk als outer daarin, en daarop de man_made=bridge tag etc. te zetten. Ook dan krijgen de losse delen enkel iets als area:highway=bridge (of zelfs niets), tenzij iemand nog een tag weet voor het bewegende deel.

Dat lost het probleem van de drie namen niet op. Als ik mij dat goed herinner, wordt in iedere outer toch weer de naam gerenderd.
Ik zie hier maar één oplossing: 2 van de 3 namen verwijderen.

Werkt volgens mij prima hoor: https://www.openstreetmap.org/relation/10330524

Uiteraard staat de naam dan alleen op de relatie en niet op de outer onderdelen zelf.

Ik zie trouwens dat een multipolygon niet kan omdat de drie delen aan elkaar liggen. Ik heb het nu opgelost door de outline er nieuw omheen te tekenen, en de drie losse delen als area:highway=bridge te taggen.

Blijft over de vraag of het beweegbare deel ook een goede tag heeft. Zo te zien is daar nog niets voor. bridge:movable beschrijft de hele brug. Eigenlijk mis je hier iets als bridge:support voor de dekdelen.

Leuke loc_name trouwens, maar dit blijft toch een favoriete alternative naam.

Bedankt voor je toelichting en hulp Jeroen, weer wat geleerd! Ja, de Rotterdammers verzinnen de mooiste bijnamen voor objecten en plekken! :slight_smile:

Ik denk dat weinig mensen weten dat het kunstwerk Santa Claus heet en ik denk dat de kunstenaar er zelf ook wel een aandeel in heeft!

Pff… Ja. Ik heb wel eens een tentoonstelling van Paul McCarthy gezien in het van Abbemuseum. Zijn werk is soms best wel smerig. :slight_smile:

Ik vermoed dat: area:highway=bridge problemen gaat geven, als men hier area:highway=pedestrian of op andere bruggen area:highway=unclassified , motorway etc. gaat gebruiken als intekening van het rijbaan vlak. Waar in eerste opzet, area:highway voor is ontwikkeld. De behoefte om de rijbaan als vlak in te tekenen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/area_highway/mapping_guidelines
emergency is als vlak benoemd.
Bij snelwegen kan er wellicht ook gebruikt worden gemaakt van area:highway=shoulder (vluchtstrook), wat dan ook op een brug ingetekend kan worden. Zo ook dat deel area:highway, waar de reling/vangrail staat.

En zo vaak wordt het nog niet gebruikt.
https://taginfo.openstreetmap.org/tags/area:highway=bridge

Kijk je waar het getagd is dan zijn het veelal bruggen die met man_made=bridge getagt kunnen worden.

Het model brug is nog niet goed door ontwikkeld.
Misschien moet je het vergelijken met building:part

Jeroen, Blijft over de vraag of het beweegbare deel ook een goede tag heeft. Zo te zien is daar nog niets voor. bridge:movable beschrijft de hele brug. Eigenlijk mis je hier iets als bridge:support voor de dekdelen.
Doe dat eens met de Brieneroordbrug, zonder het bewegende deel met bascuul en bijbehorende kelder eraan houdt je niets over.

Zet er gerust andere tags op, zolang het maar geen man_made=bridge is. :slight_smile:

Sorry, ik snap niet wat je bedoelt. De Van Brienenoordbrug is toch prima ingetekend?

Het kan prima, je krijgt er alleen een foutmelding op.

En als je helemaal aan het micromappen gaat: Er hoort natuurlijk een centimeter ofzo ruimte te zitten tussen brugdek van het bewegende en vaste deel :smiley:

IIVQ, wel >5 daarom ligt er een voeg overgang overheen. Je wilt tenslotte geen overspannen brug hebben of krijgen, er zijn er zelfs die gekoeld kunnen worden bij grote hitte. (JOSM is daar uitstekend voor)