You are not logged in.

#276 2021-04-01 21:08:06

Peter Elderson
Member
From: Nieuwerkerk aan de IJssel
Registered: 2018-02-08

Re: [Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

Vandaag eens uitgetest. Ik kan inderdaad een audio/videonotitie plaatsen, ook een foto maken, maar ik zie geen mogelijkheid om dat aan de track te koppelen of naar OSM te uploaden (kan met een track wel, dus misschien mis ik een optie?). Dat maakt het wat lastiger, want dan moet ik bij het verwerken het kleine OsmAnd-schermpje ernaast houden en meeschuiven.

Als iemand anders dit doet en dan aanlevert aan mij voor invoer, dan wordt het nog lastiger. Ik schiet dan meer op met bv. een mapillary serie.

Maar daarvoor moet de "verkenner"  dan wel een leercurve doormaken. Wat ik probeer is dat een willekeurige persoon op zeer eenvoudige wijze voorwerk doet op de wegwat mij helpt bij het invoeren. Dat kan met een tool als MapComplete plus een domme tracker zoals Geo Tracker. Ik werk samen met vrijwilligers wandelen-oude-stijl, en die kan ik onmogelijk OsmAnd en Mapillary aansmeren, maar een simpel (1 object) mapcomplete-thema en Geo Tracker lukt bij (bijna) allemaal.   

Ik heb eerder een kontaktpersoon gehad die met Id de knooppunten plaatste en de tracks aanleverde, maar Id was een brug te ver: het lukte wel, maar hij haakte of wegens de tool zelf, die is veel e uitgebreid, te technisch en zonder kursus onbegrijpelijk.

Maar ik ben nog in gesprek met mijn kontaktpersoon voor het wandelnetwerk Noord-Holland (beneden de lijn A'dam-Haarlem, grenzend aan Zuid-Holland.) Kijken waar we op uitkomen! Op dit moment vraagt hij zich nog af wat het het verschil tussen OSM en de routedatabank, tussen tracks, wegen en routes, en waarom je shapefiles niet automatisch kan omzetten naar OSM.

#277 2021-04-08 17:34:48

IIVQ
Member
Registered: 2014-11-12

Ik gebruik hiervoor twee plugins: de track recording plugin en de Audio/Video notes.
Als ik een audio note maak terwijl er een track opgenomen wordt, dan komt er in die track een waypoint.

Als ik vervolgens thuis ben dan haal ik de audio notes en tracks van mijn telefoon en zet ze in dezelfde directory op mijn computer.
In mijn geval (Linux/KDE/verbinding via USB-kabel) staan de audio notes op de telefoon in mtp:/Moto G (5) Plus/SD card/Android/data/net.osmand.plus/files/avnotes/ en de tracks in mtp:/Moto G (5) Plus/SD card/Android/data/net.osmand.plus/files/tracks/rec/.
Ik kopieer deze naar mijn computer naar een map, bijvoorbeeld /home/tijmen/Hobby/OSM/script/AVnotesTodo/ - dus de audio notes (.3gp-bestanden) en de tracks (.gpx-bestanden) naar dezelfde directory - in mijn geval /home/tijmen/Hobby/OSM/script/AVnotesTodo/

Als je nu een GPX-track opent in JOSM (kan met sleur&pleur) dan zie je alle opgenomen audio nodes in de laag "markers for <tracknaam>". Als je op zo'n marker klikt dan wordt het audiobestandje afgespeeld.

Als je naar de audiobestandjes kijkt, deze heten allemaal iets als 0E6UELlA--.1.3gp. De "naam" (het 0E6UELlA) is een codering van de locatie, shortcode. Ik heb een script geschreven dat van deze audiobestandjes een gpx-track maakt, zonder daadwerkelijke track maar met alleen deze markers erin, die je dan ook in JOSM kan zetten.

Hoe dat te doen heb ik bescrheven in deze post, ik zal binnenkort, als ik tijd heb, daar een deugdelijker blogpost van maken en proberen het geheel in één perl-bestand te frutten, zodat het ook voor windows-gebruikers werkbaar is. Ik ben daar echter geen held in, dus als iemand daar goed in is hou ik me aanbevolen!

#278 2021-04-08 19:56:00

emvee
Member
From: Rotterdam, The Netherlands
Registered: 2010-07-27

Ik gebruik een Columbus V-990 voor verkenningen, die kan ik terwijl ik fiets inspreken en zo in JOSM laden. Je hebt wel een apart apparaat nodig en de audio-kwaliteit is niet geweldig.

Wandelend is die werkwijze van IIVQ ook prima lijkt me.

Wat betreft het script om die audio notes en de track te combineren, misschien is het wel beter om het in een "Columbus" formaat weg te schrijven, dat wordt door JOSM ondersteund en laat zowel de track als afspeelbare audio waypoints zien.

Last edited by emvee (2021-04-09 19:39:55)

#279 2021-04-09 08:51:09

Peter Elderson
Member
From: Nieuwerkerk aan de IJssel
Registered: 2018-02-08

Klinkt allemaal goed voor een mapper met passie, maar ik ga dat een Willekeurige Wandelaar die wel wat wil helpen, niet vragen. En daar is het mij om begonnen: hoe kan je uit die duizenden wandelaars informatie krijgen over de routes en de andere interessantre objecten, in dit geval knooppuntpaaltjes.

Wandeling tracken met een simpele aan/uit tracker, ja, dat lukt met bijna iedereen die bereid is met een mobieltje te wandelen. In 5 jaar dat is dat omgeslagen van bijna niemand naar bijna iedereen.
Van elk paaltje een foto nemen, ja, maar dan moet-ie het met lokatieinformatie aanleveren, en dat blijkt lastig.  Maar het helpt mij meer als-ie de node gelijk al in OSM zet met behulp van een simpel zet-pin kaartje.  Dan hoef ik niks te koppelen, de track hoeft niks te bevatten, ik loop gewoon de track na in josm en kom vanzelf langs de nieuwe punten, ff mergen met de juiste intersectie en boem!

Ik vind dat een prima samenwerking, ieder doet wat-ie kan en niemand wordt overvraagd. Anders gezegd: je kan dit van veel meer mensen vragen dan dingen met plugins in OsmAnd, laat staan python scripts of speciale apparatuur.

MapComplete maakt dit mogelijk. Er zijn nog wat onvolwassenheden als het gaat om de "gebruikerservaring", en het opzetten van een MapComplete-thema is, hoe zal ik het zeggen, knutselwerk met vallen en opstaan dus typisch OSM zeg maar, maar het heeft ook een listig voordeel: op elk punt ziet de gebruiker iets en kan-ie iets doen waardoor zhij een stapje dichter bij OSM komt.  Dus het kan nieuwe mappers opleveren.

Dat is dus kompleet anders dan bij bv Maproulette, daarvoor moet je een mapper zijn die OSM al snapt. StreetComplete is nog zo'n ïedereen kan het"-tool, maar dat gaat dan bijvoorbeeld om mensen die graag hun eigen buurt heel gedetailleerd in kaart willen brengen. Daar zit dat fuikmechanisme -pardon ik bedoel, het stapsgewijs aanbieden van de gelegenheid om meer betrokken te raken- trouwens ook wel ingebouwd en als toepassing is het veel volwassener.

Last edited by Peter Elderson (2021-04-09 08:54:09)

Board footer