Verkeersborden in Nederland vanaf nu digitaal beschikbaar

Mooi werk… de link maar gelijk even opslaan.

Ziet er goed uit, zijn de geimporteerde borden up to date?

wanneer ik de link van smoothefiets volg, kom ik op een fraaie website uit.

Gelijk even gekeken hoe de borden bij de de nieuwe rotonde bij Hasselt (N331) ter hoogte van zwartewaterweg/wolfshagenweg er uit ziet.

Naar mijn idee hier in ieder geval verouderde data ( digitale verkeersborden niet actueel?? ) , locatie borden zijn, lijkt het nog van voor/tijdens de reconstructie N331. (2018 gereed).

Zijn de wegbeheerders nu aan zet om de digitale borden te actualiseren?

Je moet kijken naar detail:last_seen. Daar staat wanneer het bord voor het laatst is waargenomen.
Als je het over deze rotonde heeft:
https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?id=13086873

… dan is dat 2020-04-29. Ik heb de indruk dat ze over de twee jaren overal langskomen, maar dat kan ik niet hard maken.

Opletten: als bordjes ooit zijn waargenomen maar nu bestaan ze niet meer, dan verschijnen ze nog steeds op de kaart! Wel met type:deleted. Bijvoorbeeld
https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?id=12235894

Je moet dus altijd op het bordje tikken en op de kleine lettertjes letten voor je wat dan ook kunt concluderen. Even wennen.

Klopt het nu met de actuele situatie?

Nog zo’n dingetje: bordjes met getallen erop (maxspeed, maxweight,…) verschijnen altijd met hetzelfde getalletje op de kaart. Voor maxspeed is het A1-50, bijvoorbeeld. Ook hiervoor moet je bij de details zijn. Meestal (maar niet altijd) zie je een foto van het bord met de juiste getallen.

PS: mijn database is nu up-to-date met NDW. Laatste bordjes zijn vandaag gepubliceerd. Ze blijven maar binnenkomen.

Top kaart, al veelvuldig gebruikt. Zou je er misschien een zoekvenster op kunnen maken? Vergelijkbaar met de standaard OSM kaart zeg maar.

Heb ik wel over nagedacht, maar ik weet niet hoe ik dat in elkaar moet timmeren. Ik ben geen web developer, hoor. Als iemand weet hoe dat moet, hoor ik het graag.

Als work-around gebruik ik de browser extension “OSM start menu”, die ik sowieso aanraad (werkt prima op Firefox, blijkbaar ook op Chrome). Die herkent permalinks met (onder meer) coördinaten en schakelt makkelijk om tussen OSM, Mapillary, Google Maps, Osmose, … Super handig.
Als je verkeersbordenkaart open hebt staan op willekeurige coördinaten, kan je haar toe laten voegen aan de extension (“Would you like to add this website in the menu?”). Vervolgens kan je je favoriete plek opzoeken met Nominatim of Google, maakt niet uit, en een nieuw tab verkeersbordenkaart op die plek laten openen door de extension.

Ik gebruik dat zelfs om JOSM naar een nieuwe plek te sturen: plek in de browser opzoeken, verkeersbordenkaart via extension, rechte klik “JOSM remote-control”. Dat gaat vaak sneller (en betrouwbaarder) dan CTRL-J in JOSM.

Bedankt voor de tip, OSM Smart Menu, gelijk geïnstalleerd.

Er is ook een ArcGis website met de borden:
https://www.arcgis.com/apps/instant/interactivelegend/index.html?appid=d9382ea7bf574c4ba2d5a740469c504f

Bedankt, handig! Ik heb Waymarkedtrails gelijk toegevoegd, patroon:
Waymarked Trails - Hiking
(puntjes weglaten)

Volgens mij is het hier nog niet gemeld: de complete set van actuele verkeersborden is te downloaden vanaf http://opendata.ndw.nu/.
De CSV is bijvoorbeeld in Qgis in te laden.

Gebruik hem vrijwel dagelijks, alleen vandaag krijg ik een certificaat fout. Zou je daar eens naar kunnen kijken?

Bedankt voor het doorgeven! Ik heb niet eraan gezeten. Ik ben met vakantie en kan niet eens inloggen op de server (redelijk paranoïd dichtgetimmerd).

Ik vermoed dat het certificaat niet meer geldig is en verlengd moet worden. Ik dacht dat dat automatisch gebeurt, iig had ik dat ingesteld. Niet gelukt, zo te zien. Ik kijk ernaar zodra ik thuis ben, over een dikke week.

Ik heb op mijn telefoon geklikt op “accept the risk and continue” (Firefox Android), daarna zie ik de kaart wel. Ik denk je kunt het certificaat probleem eveneens negeren. De kaart vraagt sowieso geen persoonlijke gegevens.

Lukt me niet met chrome en firefox op Win10. Ik wacht wel even weer tot je thuis bent.

P.S. Fijne vakantie

Mocht je toch willen, dan kan het nog met Edge. Dat heb ik even geprobeerd en daar kun je nog wel een uitzondering opgeven

Als het goed is kan je in Chrome op ‘Geavanceerd’ drukken en dan ‘Doorgaan …’ kiezen.

In Firefox… Kiezen voor meer en dan "Het risico aanvaarden en doorgaan’.

Mijn versie van Firefox (91.0) zegt dit:

Toch typisch Dick… ook 91.0 Nu hoef ik ook niet opnieuw iets in te vullen. Het werkt gewoon. Heb verder Windows 10

Die optie zie ik niet (meer) in Chrome. Stond er vroeger i.d.d. wel Maar ik krijg ook onderstaande melding:
“Je kunt smoothefiets.ddns.net momenteel niet bezoeken, omdat de website HSTS gebruikt.”

Thanks, die had ik nog niet geprobeerd.

Hier Chrome 92.0.4515.131

Dat HSTS heb je pas last van als je een website al eens eerder hebt bezocht in die browser.
Probeer je het dan met een andere browser die je minder vaak gebruikt, maar iig die site nog nooit hebt bezocht, dan mag je een uitzondering toevoegen.

Vandaar dat het voor de een in Edge werkt, voor de ander in Firefox of Chrome, afhankelijk van wat je normaliter gebruikt.

Wellicht als je je browser cache leegmaakt in de browser waarin het niet werkt dat ie dan vergeten is dat ie er eerder geweest is.

Sander, bedankt voor de verduidelijking :slight_smile: Helder!