namen bij 3dshapes water

( had dit eerst als opmerking bij een andere post, maar heb er een apart topic van gemaakt )

Hoe zit het met de positie van de namen van water in OSM? De naam van het bijvoorbeeld Boterdiep staat nergens bij het diep zelf maar valt ineens kilometers verderop zomaar midden op de Oosterweg bij Kantens: http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=15&a=&lat=53.37487&lon=6.64848&layers=B000000FFFF
Hoe regel je zoiets? Had al vaker gemerkt dat bij lange bochtige 3d-shapes de naam in een soort fictief centrum van de shape staat, wat bij watertjes en rivieren nogal raar uitpakt…

Denk dat dit echt een issue is voor de renderer, iig niet iets voor tagging…

Dat zit er in. Een omweg is het water geen naam geven en een punt met naam op het water plaatsen, maar dat is een helemaal foute oplossing natuurlijk.
Heb trouwens de voorbeeldlink even bijgewerkt want die verwees naar de verkeerde plek.

Inderdaad, dus lieve lezers :p, niet doen!

Wat ook wel gebeurt (en misschien voor een routeerbare waterkaart fijn?) is een extra waterway intekenen (river, stream?) door het midden van het water en die benoemen, en vervolgens de nametag weghalen van natural=water vlakken? Overigens zie ik dat de garmin kaarten de namen wel goed renderen op de juiste plaats.

Is een goed idee denk ik, zal het eens proberen, alleen heb ik eerlijk gezegd geen notie van toegangsregels voor het water dus die sla ik over.

Dit is puur een punt in de (mapnik) renderer. Het moet daar ook gefixt worden, dus het is niet de bedoeling om de data te masseren om het goed te krijgen. En die fix, daar praten we nu toevallig juist over.

Dan gaan we dat ook niet doen natuurlijk en wachten we af.
Alhoewel een waterway intekenen natuurlijk positief is voor toekomstige routering, en verder geen kwaad kan. Alleen niet als oplossing voor het render-probleem.

Hoewel ik tegen het gebruik ben van truukjes om zaken goed op de kaart te krijgen heb ik toch een zwak voor het tekenen van een lijntje door het hart van een rivier of ander watervlak. Ik heb nog geen routering gezien die goed over vlakken kan routeren namelijk. Maar dan nog, eigenlijk zouden routers (als ze niet over vlakken kunnen routeren) bij het preprocessen van de OSM data lokaal het vlak zelf om moeten zetten tot een lijntje. Op die manier houd je de OSM data clean.