forward en backward in the route relaties ?.

Hello,

Steeds vaker heb ik te maken met het feit dat een fietsroute in de ene richting langs een ander pad loopt dan in de andere richting. Ik begrijp dat we dit met de forward en backward role kunnen aangeven. Wanneer de way-richting toevallig in de fietsrichting staat, denk ik dat alles, heen én terug, forward moet krijgen. Klopt dat?

thanks
alexsunny

Dat begrijp je goed. forward/backward heeft betrekking tot de wegrichting in OSM, niet tot de richting van de route. In de praktijk heb je bijna altijd forward: routen worden opgesplitst vanwege eenrichtingverkeer, dus oneway=yes en way-richting in fiets-richting. Backward komt dan voor bij verbindingsstukjes weg met tweerichtingsverkeer (die toevallig “andersom” zijn ingetekend). In de relatie-editor in JOSM zie je vrij goed of de segmenten in de juiste volgorde zitten (het is wel wennen).

backward komt vaker voor dan je denkt :slight_smile:
Belangrijk is, dat de terugweg altijd tegen de rijrichting wordt ingetekend.

Dus bij een splitsing van de route in twee eenrichting routes, beginnen zowel heen- als terugrichting bij die splitsing.
Dat is - zeker in het begin - lastig.
Maar de route editor helpt je goed, je ziet het aan de beide route lijnen.

Overigens ID heeft dat kunstje nog steeds niet geleerd, die zet de terug standaard verkeerd om.
Erg hinderlijk als iemand met ID aan de gang geweest is, kun je de richtingen weer goed gaan zetten en opzoeken waar de splitsingen liggen.