'Oneway' op rotondes / spontaan stoppen van de afslagaanwijzingen

Wist ik tot vandaag ook niet :smiley:

Als je dat strikt gaat toepassen zijn er denk ik helemaal geen rotondes in Nederland want haaientanden zijn ook “give-way markings” of lees ik het dan verkeerd?

Dat lees je inderdaad verkeerd.
De haaientanden staan niet op de rotonde maar vóór de rotonde.
Als je na het oprijden van de rotonde een compleet rondje rijdt, mag je dus niets tegenkomen.
En dat is in NL, op een enkele uitzondering na, altijd het geval.

Het knooppunt Laagraven bij Utrecht is bijvoorbeeld zo’n uitzondering.
Daar kom je dus vóór elke afslag een verkeerslicht tegen.

Jouw testresultaten waren dusdanig bemoedigend dat ik nu alle fietspadrotondes eruit hebt gesloopt in de update van vandaag :smiley:
Bedankt voor alle tests en het aankaarten van dit probleem!

Dan ga ik die weer eens vliegensvlug downloaden… want van de OFM heb ik nog elke dag plezier ?

Er resteert er nog één in Haaksbergen, waarvan het me niet duidelijk is of dit echt wel oneway=no is?
https://www.openstreetmap.org/note/2610685#map=19/52.15737/6.73720&layers=N
Mapillary, Streetview en Oblique foto’s zijn te oud om dit te beoordelen.

Op NDW zijn geen G11-borden te zien: https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat=52.157463930&lng=6.736762226&z=19 De laatste waarnemingen van bordjes in die buurt zijn van juni 2020.
Als ik dat + PDOK + AHN3 bij elkaar pak, ben ik geneigd om te geloven dat Mapillary 2014/07/31 nog steeds de actuele situatie toont: een gescheiden fietsstrook met eenrichtings-verkeer. Ik zou hier zelfs overwegen om de cycleway te verwijderen en de rotonde met cycleway:right=track, sidewalk=right te taggen.

Hoe het voor routing getagd moet worden weet ik niet, maar de bedoeling op de weg is dat het fietsverkeer net als het autoverkeer mee op de rotonde linksom gaat, maar dan wel rechtshoudt. De fietsstrook houdt het midden tussen een fietssuggestiestrook en een gescheiden fietsstrook: tussen de zijwegen liggen een soort langwerpige eilandjes, en de rest heeft dubbele onderbroken strepen, waarvan de buitenste in een rij haaietanden verandert bij de afslaande wegen, zodat afslaande auto’s de op de rotonde rijdende fietsers voorrang moeten geven.

De aankomende en vertrekkende fietsstroken zijn 1 richtingssuggestiestroken. Alle oprijdende verkeer (ook fietsers) moeten alle verkeer op de rotonde voorrang geven, aangegeven door driehoeksborden en haaietanden. En dan ook nog op alle wegen zebrapaden.

Dit lijkt mij een schoolvoorbeeld van hoe je met zo min mogelijk fietsers en voetgangers de doorstroom voor auto’s volledig kan blokkeren.

Wat doet een fietsrouter met cyclway:right=track op een rotonde?

Die volgt gewoon de tagging van de hoofdrijbaan. De fietsers kunnen alleen tegen de klok in.

Dan eens met smootheFiets: de aparte cycleway weghalen.

Waarom wil je iets - wat goed ingetekend is - gaan verminken en vervangen door dat oerlelijke cycleway=track?
cycleway=track is al net zo iets onzinnigs als cyccleway=opposite
Dat zijn tags uit de oude oertijd van OSM en die moeten we zo snel mogelijk achter ons laten

Bij highway=track zie ik een onverharde weg voor me, waar welke associatie moet ik maken bij cycleway=track?

Op de rotonde in Haaksbergen ligt het fietspad gescheiden van de rijbaan en moet dus apart worden ingetekend.
Ik zie absoluut geen reden om het fietspad hier weg te halen.
Sterker nog, als iemand het weg haalt, teken ik het weer in.

Dick: +1

Eens… wanneer er een fysieke afscheiding is mogen we het fietspad apart intekenen. Dat heeft ook weer een voordeel bij de routeringsmogelijkheden. Bv de instellingsvoorkeur om meer te routeren via de fietspaden.

Blijft puntje van oneway=no over. M.i. staat dat daar volledig onterecht. Pad is daar gewoon niet breed genoeg voor en m.i. is het een onderdeel van de rotonde, ondanks dat het gescheiden is van de hoofdrijbaan.

Geheel mee eens.
Je moet hier gewoon meedraaien met het verkeer.
Tegen de richting in, is levensgevaarlijk en vrijwel onmogelijk, veel te smal.
Dus oneway=yes
Ik zie nu dat ik die oneway=no er ooit op gezet heb, dat is dus fout, maar de junction=roundabout overschrijft dat

oneway=no heb ik nu verwijderd

Ik had cycleway=track nog steeds prima gevonden. Het is volledig correct voor een fiets"pad" dat helemaal parallel ligt en heeft natuurlijk niks te maken met highway=track (wel verwarrend dat, dat geef ik toe. Maar daar hebben moedertaalsprekers Engels geen last van. Computers sowieso niet). Zoals dat losse fietspad daar stond (krom ingetekend en met verkeerde tags zoals G11; tertiary zonder use_sidepath tags) vond ik het de kaart slechter maken ipv beter.

Hoe dan ook, verbeteren is leuker dan zeuren: https://overpass-api.de/achavi/?changeset=102464523
Een stukje fietspad (noordkant) had segregated=no, sidewalk=right. Ik heb de vrijheid genomen om dat te veranderen naar segregated=yes. Dick, ik hoop dat was terecht?

De highway=give_way tags geven mijn inziens echt meerwaarde, zoals aangegeven door Peter Elderson (ook te zien op PDOK). Dat kan je niet afbeelden met cycleway=track, dus daarvoor is de highway=cycleway wel nuttig. Als de highway=crossing’s nog kerb=no konden krijgen, dat zou ook een mooie toevoeging zijn voor rolstoelnavigatie etc. Dat zie ik niet op PDOK en Mapillary is te oud.

Het deels afgeschermde en daarmee vrijliggende fietspad is circa 1,80 breed dus, niet echt geschikt om in twee richtingen te gebruiken samen fietsend gaat al nauwelijks, oneway=yes dus, denk ?.

Ja, prima

Bij cycleway=track, zie je het fietspad niet meer op de kaart en dat vind ik heel vervelend.
Nu kun je in 1 keer zien, dat er een fietspad ligt.

Verder hebben we een aantal jaren geleden een probleem gehad met een mapper, die apart ingetekende vrijliggende fietspaden lelijk vond op de OSM kaart. Die verving hij onmiddelijk door cycleway=track.
Dat was erg hinderlijk, had je een fietspad ingetekend, was het een aantal dagen later verdwenen.
Vooral vervelend als je net rcn of rwn had ingetekend en je dan met gaten in de route zat.

Ook voor routes is cycleway=track niet handig.
Je moet dan doorknippingen doen voor een bepaald routetype, die voor een ander routetype niet nodig zijn.

Ook om afwijkende verharding en dat soort zaken van het fietspad te taggen, moet je weer truuks gaan uithalen met dubbele punt namen.

En als een aansluitende weg/pad specifiek alleen op het fietspad aansluit en niet op de weg, moet de trukendoos vol open.

Klopt, maar hoeft niet vanwege junction=roundabout: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:junction%3Droundabout (“implies: oneway=yes”)
Ik zie in de praktijk veel rotondes waar oneway=yes expliciet getagged is en volgens mij kan dat geen kwaad. Maar het hoeft niet.

https://goo.gl/maps/w2aAPf8QH9YuS2D9A
Het voetpad rechts is 6 tegels breed → 1,8 meter, het (fietsbare gedeelte van het) fietspad lijkt me aanzienlijk smaller.