Defibrillators met foto

**Instructies voor het karteren van AEDs met Mapillary.
**
Mijn Youtube instructievideo is intussen verouderd, en ik zal het niet verbeteren, daarom deze tekst =

  1. Het vinden

Er worden nog AEDs gemapt zonder foto. Hiervoor heb ik een Overpass Turbo query geschreven. Die punten zet ik in OSMAND zodat ze gemakkelijk te vinden zijn. AEDs met nietszeggende foto haal ik er daarmee niet uit.
Ik google naar AEDs binnen een gemeente en kom dan op de website van de gemeente uit. Wat ik daar vind is soms niets en soms alles. Dikwijls zitten er fouten in. De presentatie kan ook verschillen.
Maar betrouw er niet op. Er is geen één gemeente die ik de eerste prijs wil geven.
Dan zijn er nog de krantenartikels.
Heartsaver heeft geen juiste lijst van geïnstalleerde AEDs, ze spreken liever van projecten.
Als ik echt met een vraag zit, dan bekijk ik wel eens de lijst van Volksgezondheid.
Wanneer ik ter plaatse ben of ergens onvoorbereid ben bekijk ik de Android app Staying Alive. Het Belgische Rode Kruis heeft het bijhouden van AEDs opgegeven.
In plaats van door een stad te rijden is het ook aangenaam de bezienswaardigheden aan te doen =
Stadhuis, jeugdhuis, sportcentra, bibliotheek, AC, PC, GC, OC.

  1. Het fotograferen

Als de AED nog niet gefotografeerd is, wegens te recent bijvoorbeeld dan kan je wachten, een note zetten, beroep doen op familie of het zelf doen.
Het is niet altijd mogelijk de AED duidelijk in zijn omgeving te fotograferen.
Neem zeker 1 of 2 haakse foto’s.
Een goede sequentie bestaat minstens uit een foto in het verlengde van de straat, en foto’s met de AED rechts, in het midden en links. Het is de bedoeling dat er vanuit een andere sequentie naar deze sequentie kan geklikt worden. Ook is het nuttig een sequentie van de openbare weg naar de AED te fotograferen. Ik zie hier futuristische toepassingen.
Fotografeer ook referenties.
Dat kan zijn, een hoek van het gebouw, een zebrapad, een verlichtingspaal, een riooldeksel.
Om afstanden te tellen kunnen bakstenen, trottoirtegels en -bermen nuttig zijn.
edit = Fotografeer ook een stukje dakrand, dan kan je soms vergelijken met een luchtfoto.

Draag fluo kledij, zo blijft u het gevaar van het verkeer indachtig.
Doe een upload van de foto’s naar Mapillary.

  1. Het taggen in en delen van de foto

Ga in uw browser naar de Mapillary Explorer. Zoek een foto uit die toont dat u zich niet vergist hebt bij het mappen. Rechts onder klik op het Tags icoontje (het etiket). Klik op de Edit tags knop. Klik op het invoervakje SELECT A TAG. Kies voor defibrillator. Zoom in op de AED. Klik en sleep het markeerkruisje om een rechthoek rond de AED te vormen. Klik op het groen rond knopje. Klink links boven op de Exit knop.
Klik rechts onder op het Sharing icoontje. Klik op de Share url. Eventjes verschijnt “Copied to clipboard”.

  1. Het mappen in OSM ID

Klik rechts onder op het Image options icoontje. Klik op Editing en op Edit via ID.
Gebruik vooreerst de AIV Flanders Background om te kontroleren of het gebouw juist getekend is. Daarop staan ook de verlichtingspalen en de riooldeksels.
Gebruik daarna AIV Flanders most recent aerial imagery om een punt te zetten. Kies dan voor de AIV Flanders 2013-2015 aerial imagery 10 cm achtergrond. Als er niets belangrijks veranderd is kunt u die gebruiken om preciezer te werken.
Hou ook de schaal links onder in het oog. Die staat tegenwoordig in meters en niet meer in voet. Er is ook een grote verbetering bij Map Data(F). Er is nu ook een Show Measurement Panel checkbox. Met een hulplijntje kunt u dan de precieze afstand tussen een referentiepunt en de AED meten.
Gebruik verschillende Mapillary foto’s om de afstand te schatten.
In data kunt u ook Mapillary uitschakelen als het te veel in de weg zit.

Het punt heeft de tag emergency=defibrillator.
Standaard wordt ook naar indoor gevraagd.
Voeg zelf de Mapillary key toe en plak het klembord als waarde (Ctrl-V).

Als u echt goed werk wil leveren verwijs dan ook naar een foto op een andere website dan Mapillary. Een survey_date kan ook nuttig blijken te zijn.

Doe nu een Save en geef als comment bijvoorbeeld “Tienen stadhuis, aed”.

Net te laat je instructies gelezen…

Ik was bij een bezoekje aan mijn moeder even gestopt voor Mapillary-foto’s van de AED in Goetsenhoven (Tienen), maar het beperkte reeksje is misschien niet helemaal volgens je richtlijnen.
https://www.mapillary.com/map/im/kd5b0FUJNCeZbu19n6Amwq

Ik werk ook zelf zelden volgens mijn eigen richtlijnen.
Ik heb zelfs een raadgeving vergeten :
Fotografeer ook een stukje dakrand, dan kan je soms vergelijken met een luchtfoto.

Tienen heb ik twee weken geleden op een zondag afgewerkt.
Daar is het goed wonen. Dat zie ik aan de AEDs die ze op straat durven hangen. Vele gemeenten durven dat niet.

https://www.mapillary.com/map/im/KNMrJfPqJF4W4xz04uEvCJ

We zitten aan 905.
Ik heb gisteren een mailtje gepleegd =

Subject: [OSM-talk-be] 900 AEDs gemapillariseerd.

Negenhonderd is een mooi getal, maar is honderd minder dan duizend wat een nog mooier getal is. Duizend kan bovendien het begin zijn van iets.
Het wordt echter steeds moeilijker niet gefotografeerde AEDs te vinden. Hulp zou welkom zijn.

Aan duizend probeer ik er mee op te houden en kunnen we onze konclusies trekken.

Meer informatie vindt u op het osm forum be.

Wat bedoel je met ‘niet gefotografeerde AED’s’? AED’s die reeds opgenomen zijn in OSM maar waar geen foto voor beschikbaar is? AED’s die tout court nog “gevonden” moeten worden om ze vervolgens op OSM te plaatsen en in Mapillary te fotograferen?

Ik bedoel dat ik steeds verder van huis moet. De kust is ook al gedaan.

In OSM zonder mapillary is gemakkelijk te vinden, vooral in Limburg.

[out:json][timeout:25];
{{geocodeArea:vlaanderen}}->.searchArea;
// gather results
(
// query part for: “emergency=defibrillator and indoor=no”
node[“emergency”=“defibrillator”][“indoor”!=“yes”][“access”!=“private”] !“mapillary”;
node[“emergency”=“defibrillator”][“indoor”=“yes”][“opening_hours”=“24/7”]
!“mapillary”;
);
// print results
out body;

;
out skel qt;

Voor AEDs is alleen het beste goed genoeg. Daarom ben ik enkel in mapillary foto’s geïnteresseerd.
De kwaliteit van foto kan ik echter niet met een query achterhalen.

Ik zal beginnen met notes te maken.
Het zullen wel AEDs op openbaar domein zijn en ik zal eerst ook kontroleren of er geen Mapillary van bestaat.
Het zijn plaatsen die ik de volgende jaren wel zal aandoen, maar wees mij gerust voor.
Ik zal ook telkens mijn bron vermelden.

Met Limburg zal ik mij niet meer bezighouden.

edit
https://www.openstreetmap.org/user/philippec/notes

955

Heel erg slecht nieuws.
Het is niet langer mogelijk objecten te taggen in foto’s in Mapillary.
Het gedane werk is ook verloren.
Misschien waren er zo weinig die goed werkten dat het niet de moeite is deze mogelijkheid te onderhouden.
Serieuze toepassingen worden onmogelijk.
Maar Mapillary wordt nog op vele andere punten slechter.

Mapillary blijft echter de beste. Een kontroleur ter plaatse of op de computer moet de omgeving kennen en geen seconde verliezen met te zoeken. Drie foto’s van een gevel zijn niet genoeg.

We zitten nu aan 994.
Ik moet voorlopig niet in terra incognita zijn, een ander zal dus de eer toekomen de duizendste af te werken.
Het zal wat mij betreft wel in begrafenisstemming zijn.

Mijn bericht van 17 juni :

Intussen zijn in Vlaanderen 1000 AEDs gemapillariseerd. Dat is naar mijn schatting iets meer dan de helft. De meeste zijn met hun omgeving gefotografeerd en meterprecies gemapt.
Er zijn op dit ogenblik nog 45 openstaande notes. Mijn konclusie is dat we het niet kunnen.

Ik heb de volgende tekst op het intranet van G4S gezet =

Waar is de dichtste 24/7 AED ?

Dat vroeg ik mij drie jaar geleden ook af. Het Rood Kruis is gestopt met het bijhouden ervan.
Ik heb dan AED’s gefotografeerd en heel precies op Open Street Map gezet. Met een handvol vrijwilligers zitten we nu aan 1022 gemapte AED’s in Vlaanderen. Dat is meer dan de helft. Tussen Essen en Vilvoorde hebben we ze allemaal gehad. In Limburg zijn er weinig op kaart gezet.
U kunt de dichtste defibrillator vinden met de app OSMAND.
Kaart instellen – Kaartlaag met POI’s… - Nooddiensten.
Hier een voorbeeld :
https://www.openstreetmap.org/node/8602974751#map=18/51.00363/4.48779

We zitten nu aan 1032 en 60 notes. Ik zet die notes ook in OSMAND als favorieten. Dat is wel wat werk, maar tenslotte is het toch efficiënter dan te werken met lijstjes. Rond Brugge en Veurne is er nog werk. Er zijn er nog in uithoeken als Mesen en Kwaremont. Limburg heb ik opgegeven.
De meeste notes zullen eind deze zomer opgelost zijn.
https://www.openstreetmap.org/user/philippec/notes?page=14

Dan denk ik met het resultaat onder een coronasausje naar de pers te stappen.
Vergeleken met de buurlanden mogen wij trots zijn.
Mocht het een succes zijn, dan zal het slecht gemap gemakkelijker bij te houden zijn.
Ik vraag mij af of wij aan het huidig ritme de aangroei van AEDs wel bijhouden.

Ik vraag mij ook af waarom niet met Wikimedia gewerkt wordt als backup voor de foto’s. Die foto’s hebben een datum en positie.

Ik heb de AEDs langs de kustgemeenten en in Diksmuide gegoogeld en er notes van gemaakt.
Dat klinkt simpel, maar het is een heel werkje om het goed te doen.
Volgend jaar kan iedereen de veiligste gemeente kiezen.
Er zit een groot verschil tussen de gemeenten.

Het gaat goed vooruit, we zitten aan 1062.
Er zijn nog een paar broeihaarden van AEDs ontdekt.

De strandlijn van de kust is klaar.
Je kunt niet veilig in de zon gaan liggen in =
Lombardsijde
Middelkerke
Bredene
Knokke

We zitten aan 1122 foto’s en 66 notes.

https://imgur.com/a/wsQMSBz

https://i.postimg.cc/023sNHWz/image.png

https://postimg.cc/XpwhHx0W

image.png

Mapcomplete in Brugge.

Ik had nochtans gevraagd telkens enkele Mapillary foto’s te trekken.
Nu moest ik alles ter plaatse kontroleren, en het was nodig.

Brugge BO Ter Dreve aed, mapillary. De AED stond 60 meter verkeerd aan het verkeerde gebouw; Dat gebeurt met #Mapcomplete.

Sint Michiels St Godelieve ? aed, ik bedoel dichter bij de hoek.

Sint Michiels De Oogappel aed, mapillary en dichter bij de hoek gezet.

Brugge Groene Poorte oudoor aed. Ik kon er vandaag zaterdag niet bij, alles was op slot. Voor mij is dat access = customers.

Brugge busparking, ticketmachine stond verkeerd en de aed al helemaal. Mapillary

Brugge parking Panderijtje aed, stond helemaal verkeerd in verhouding tot de reeds getekende parking aisles. Staat ook niet op verdiep 01, maar op -1.

Brugge Zand aed, mapillary en die staat geen 10 meter van de ingang en niet rechts maar links.

Brugge Zilverpand aed, een duidelijke mapillary vanuit het Westen, met de schuifdeur. De juiste plaats is moeilijk te bepalen want bij het tekenen van de binnenmuren is niet uitgegaan van het GRB. In het huis noordelijk heeft Joost Schouppe ook een aed geplaatst. Is dat een vergissing ?

Brugge parking Biekorf aed, mapillary. Voor 1 keer staat de aed juist in Brugge. (iemand had hem voordien al gemapt)

Brugge school Hemelsdaele aed, mapillary en die zit geen 5 meter naar binnen. De positie moet nog beter wanneer de betere mapillary er is.

Ik vond ook twee drinkwaterfonteintjes op privéterrein en eentje dat niet meer bestaat.
Er was 1 van de nieuwe fonteintjes dat bleef lopen en een ander dat niet werkte. Ik verwacht veel problemen met de drukknop.
Ze zijn van het Wallace model, erg klein, een beetje onnozel klein in feite.
Maar in de Middeleeuwen was iedereen kleiner.
Drinkwaterfonteintjes waren de eerste slachtoffers van corona. Overal zijn ze nog dicht, behalve in Brugge. Daar staan borden met de hygiënevoorschriften bij.
Drinkwaterfonteintjes zijn de laatste jaren ook gangbaar geworden bij nieuwe sportcentra. Vooral de lage modellen dan.

Ik heb uitzonderlijk weer eens met de actioncam vanop de fiets gefotografeerd. Een interval van een halve seconde is wel erg kort als je vastzit in de mensenmassa. Wie een drukke zaterdag in Brugge wil meemaken moet over enkele dagen maar eens kijken, wanneer het Mapillary upload probleem opgelost is.

Ik heb vandaag de volgende tekst medegedeeld aan de VRT-redactie :

“De Vlaamse OpenStreetMap vrijwilligers hebben reeds 1200 publieke AED’s gefotografeerd en meterprecies op kaart gezet. Daarmee is OSM de enige bruikbare kaart hiervoor. Met dank aan Corona."

Ik heb ook nog een printscreen van de Umap toegevoegd.
https://twitter.com/filipvlaanderen/status/1432045217817968651/photo/1
Maar dan met bolletjes, niet met spelden.

Ik heb een paar uur gegoogeld en heb 10 Spar AEDs gevonden.
2 daarvan heb ik kunnen bevestigen met Mapillary.
Ik heb 8 notes gemaakt.
Er waren er ook 3 in Limburg, maar dat laat ik aan de Limburgers.

https://www.openstreetmap.org/user/philippec/notes

Bericht van Thibault betreffende de SPAR AEDs :
Ondertussen had ik de lijst ook al aangevraagd en vandaag gekregen.
Je kan zie hier raadplegen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Rsd_Y6oIFlFdmXOFc0bE7AKJtCdNPDB7/
<https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Rsd_Y6oIFlFdmXOFc0bE7AKJtCdNPDB7/edit?usp=sharing&ouid=114913501998875553105&rtpof=true&sd=true>


Ik heb notes gemaakt behalve voor Limburg en West Vlaanderen.
Ik heb gisteren meteen 12 notes opgelost, wat me 170 kilometer gekost heeft.

Verbetering, 10 notes opgelost, 2 AEDs heb ik toevallig gevonden. Eentje daarvan was zelfs al gefotografeerd door Koninklijke.

De Spar AEDs in de provincie Antwerpen en Vlaams Brabant zijn afgewerkt.
In Oost-Vlaanderen blijft er nog Zwijndrecht en Velzeke.