cycleway=track ipv highway=cycleway?

Let wel op dat een fietssuggestiestrook geen fietsstrook is. Cycleway=lane is hier m.i. niet van toepassing.
Bicycle=shared_lane (m.a.w. dat fietsers van dezelfde rijbaan gebruik maken als het andere verkeer) heeft in Nederland ook geen toegevoegde waarde m.i., want is default bij het ontbreken van een fietspad of een echte fietsstrook (van de baan gescheiden met een (doorgetrokken) lijn en een fietssymbool op de strook).

Ja daar zeker. Los intekenen is daar handiger, anders moet je toch voor die bushalte weer een los stukje tekenen, en ook bij de borden begin/einde 30 km/h-zone. Als je ietsjes verderop kijkt net na de bushalte dan zie je dat het fietspad daar ook nog eens door een afgeschuinde stoeprand van de weg gescheiden is.

Samenvoegen maakt het hier alleen maar complexer zonder meerwaarde.

Op Google Streetview kun je trouwens zien dat in 2010 daar nog wel een fietsstrook was, maar de situatie lijkt veranderd (en veiliger) nu.

Ik zou het simpel houden bij gebrek aan meer informatie:


highway=cycleway
sidewalk=right

(En surface etc. als je dat wenst.)

Fietspad en stoep lijken over de hele linie samen op te trekken, dus die kun je daar prima samen taggen. De hoofdweg krijgt dan nog:


sidewalk=no
foot=use_sidepath
bicycle=use_sidepath

En hoe zit het met snorfietsen en brommers? Mogen/moeten die op de cycleway? Snorfietsen volgen waarschijnlijk fietsen (het befaamde ‘tenzij anders bepaald’ in de RVV), brommers horen gevoelsmatig op de hoofdweg thuis. Maar ik weet het niet zeker.

Bij twijfel zou ik ze niet expliciet taggen (het is daar immers niet raar dat een brommerrijder voor de hoofdrijbaan kiest daar, want het is tenslotte een 30 km/h zone), maar misschien dat iemand de juridische situatie weet? Je kan ook altijd even een mailtje naar de gemeente Waadhoeke sturen om achter hun intentie te komen.

Delen van de zuidzijde zijn G11.
https://www.mapillary.com/map/im/yA12n0SSNjEWhu8sXvGZku
links, slecht te zien rond grijs achterkant bord bij boom.
kijkend naar
http://verkeersbordenkaart.s200.nl/

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-35889.html

Het is een provinciale weg. Zie ook verkeersbesluit. Je moet dan bij de Provincie zijn.

14 oktober 2015

Het zuidelijk fietspad lijkt in OSM in elk geval aan de westkant te ver doorgetrokken. Voor zover ik kan zien begint het zo’n 20-30 meter oostelijk van de aansluiting van het noordelijk fietspad en daarmee net na het einde van de 30 km-zone.
De fietspaden liggen dus volledig buiten de 30 km-zone.

Ik vermoed dat het door Allroads genoemde verkeersbord G11 verderop, iets ten oosten van het tankstation en de bushalte, er staat om te voorkomen dat fietsers verderop bij de oversteek nog op de weg rijden in plaats van de oversteek via het pad te nemen.

Wat wat “bijgeleerd”, fietsstoepen, niet dat het een algemeen ingeburgerd begrip is.

Wat er voor spreekt om het als highway=cycleway te mappen is dat ik van brouter trekking profiel weet dat die cycleway=track niet meeneemt in het bepalen van de kosten dus als z’n track langs een highway=secondary/primary loopt dan zal het gemeden worden. Je zou dit een fout in het profiel kunnen noemen.

Als het veilig genoeg lijkt dan vindt ik highway=cycleway niet misstaan.

Van de G12a afkomend, de bromfiets moet een overtreding begaan, doorgetrokken witte streep overschrijden of de gevaarlijke stoeprand schuin afrijden om op de rijbaan te komen. Dan ligt daar ook nog een putdeksel en later is er een fietsicoon tegel neer gelegd. Paar meter verder is er ook nog een stoeprand rioolput afvoer.


Bromfiets mag nooit op de fietsstrook. Die is voorbehouden voor fietsers en snorfietsen. Dus ook als dit op asfalt is uitgevoerd moet een bromfietser de fietsstrook rechts laten liggen.

“Fietsstoepen” dus. Bedankt voor de reacties, allemaal! Daarmee kan ik een heel eind verder. Ik concludeer dat het qua access op zo’n beetje hetzelfde neerkomt als G11: toegestaan en verplicht voor foot, bicycle, mofa; verboden voor de rest. Daar nog een note bij dat wij het over een “fietsstoep” hebben die los is ingetekend, en dan lijkt het me goed. Bedankt!

Waarover ik nog twijfel is hoe wij brommers van de G12a naar de hoofdweg laten komen. Allroads heeft gelijk: die zijn blijkbaar vergeten door de wegbeheerder. Rechtdoor op de stoep mogen ze niet (fietssymbool), rechtdoor op de weg ook niet (witte peil, witte lijn), schuin van de stoep af is gevaarlijk. Dus, als wij het 100% correct taggen, loopt het dood voor brommers, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Ik denk ik ga hun rechtdoor op de weg te sturen. Het laatste stuk G11, tussen hoofdweg en kruising G12a (dus zo’n meter of 2), knip ik af en maak er G12a met tweerichtingsverkeer van. Is niet 100% juist, maar waarschijnlijk de minst slechte oplossing. Of heeft iemand een beter idee?

Over het bordje G11 aan de zuidkant gesproken: goed gespot! Ik had het wel gezien maar wou het even buiten beschouwing laten. Maakt ook niet uit voor het taggen aan de noordkant. Hier is het trouwens wat makkelijker te vinden dan op s200.nl: https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat=53.280348058&lng=5.711994767&z=18 :slight_smile:
Meer daarover in het NDW-draadje https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=70487

Vraag het eens na bij de provincie Fryslân? Allicht interessant of zij de gebrekkige aanwijzingen erkennen.

En de juridisch status.
fietsstoep, fietsymbool op de stoep, waar in de wetgeving geborgd.

Ga ik doen. Ben wel benieuwd wat zij ervan vinden.

Wat mij op viel is dat na aanleg project, later, die fietsicoon tegel is geplaatst, zie google streetview 2016, daar ligt hij namelijk nog niet.

Het verkeersbesluit boven van de Provincie is het enigste verkeersbesluit, bij officiele bekendmakingen, waar gesproken wordt over fietsstoep (zoekterm).

Ik vroeg mij dan ook af of het geheel, trottoir is, met de bedoeling dat de fiets er gebruik van mag maken. bicycle=yes
Waar staat dat de rode tegels, bedoeld zijn om te fietsen.

Wat is er mis mee om daar een G11 te plaatsen.

Mogen dan de vuilcontainers niet meer op de rode tegels staan aan de kant van de rijbaan?

De intentie van de fietsstoepconstructie lijkt te zijn dat het als een fietsstrook of fietspad fungeert voor de fietser, maar dat de scheiding van de autorijbanen geschiedt door een (afgeschuinde) stoepband in plaats van enkel een lijn op het asfalt, en dat de scheiding tussen stoep en fietsstrook dan juist vervalt. Door niet alleen de voetganger maar ook de fietser te beschermen met de stoepband zou het dan veiliger moeten zijn. Taalkundig is het dan een fietsstoep, want alles aan de ‘hoge’ kant van de stoepband noem je stoep, maar op deze mag je ook fietsen (dus ‘fietsstoep’).

Ik ben benieuwd of de provincie dat inderdaad zo zag.

Vanuit OSM en de fietser gezien is het een beetje raar dat er eigenlijk alles gedaan wordt behalve gewoon een G11 plaatsen, maar dat is wellicht verklaarbaar vanuit de trend dat gemeenten en provincies het aantal verkeersborden over het algemeen proberen te verminderen (want een kostenpost). Ik heb in Leeuwarden bij navraag over een voetpad ook al als antwoord gekregen dat de wegbeheerder van mening is dat de overige verkeerskenmerken (zoals niet-afgeschuinde stoepbanden) al duidelijk maken dat er sprake is van een voetpad waar niet gefietst mag worden (waarop gehandhaafd kan worden), en dat daarom de G7-borden waren verwijderd.

De wat lullige aanvullende verklaring was dat er toch altijd wel mensen zijn die zich niets van de borden aantrekken, en dat de aan- of afwezigheid ervan effectief niet uitmaakte omdat de mensen die zich aan de verkeersregels houden toch al begrijpen dat daar niet gefietst hoort te worden. Of dit een handige manier van verkeerstekens beheren in de publieke ruimte betwijfel ik als er steeds weer nieuwe constructies worden bedacht zoals deze fietsstoep. :slight_smile:

Nergens, maar dat hoeft juridisch gezien ook niet. Een wetgever mag ook uitgaan van ‘gezond verstand’ gebaseerd op sterke conventies (ik zeg niet dat dit verstandig is). Veruit de meeste fietsers zullen die strook waar aan de wegkant rode tegels liggen en aan de huizenkant grijze interpreteren als rood=fiets, grijs=voetganger (niet alleen door de klassieke associatie van rood oppervlak met fietsstrook, maar ook omdat je er precies op uitkomt vanaf de G12a), en effectief worden ze ook zo gebruikt. Voor OSM is dat laatste volgens mij voldoende om er in ieder geval een ‘kale’ highway=cycleway van te maken (dus geen expliciete G11, G12a,of G13).

Ik denk alleen niet dat je beboet zal worden als je op de autorijbaan fietst.

Sommige mensen zal het een worst zijn of iets een fietspad of stoep is; je kan er een auto op parkeren:

Racefietsers willen asfalt:

De vorige situatie was voor fietsers niet beter:

Ben wel benieuwd hoe dat gaat (ik zag op de obliekfoto’s geen containerdag), maar ik vermoed dat de meeste (wellicht alle) bewoners ze uit goed fatsoen niet op de rode tegels zetten. Het zijn immers ook doorfietsroutes voor schoolgaande kinderen.

Goede samenvatting.

Inderdaad niet voor snelle fietsers maar ik ben er vrij zeker van dat de subjectieve veiligheid voor normale fietsers omhoog is gegaan.

Nog een feitje, bij de fietsersbond zien ze het ook als fietspad.

route van oost naar west.

Ik heb net nu aangepast. Een stuk fietspad aan de zuidkant ingekort, aan de noordkant een stuk erbij geplakt en de fietsroute eromheen gelegd (ik hoop dat dat gelukt is!). Het begin van die fietspaden had ik niet zelf gezien, daar was oblique imagery heel nuttig voor (+ BGT, uiteraard). Bedankt voor de input, iedereen!

Ik kwam met het zoeken naar cycleway=track op dit topic uit. Het gebruik van deze tag is zeer beperkt (699 keer volgens https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/tags/cycleway=track#map ). Ik zie het vooral als een uitnodiging om het fietspad apart in te tekenen. Hoe zien anderen dit?

Ik gebruik die manier van tagging alleen maar als het fietspad direct aan de rijbaan vastzit met bv een iets vehoogde stoep …en als er een G …bord staat.
Soms verdient het een aanpassing naar apart intekenen…maar als er dan -tig fietsroutes visaversa lopen laat ik het meestal zo.

Ik heb eens bij mij in de buurt rondgekeken maar van de 7 highway=track’s was er eigenlijk maar 1 correct, de rest was of een of een lane of shared_lane of een combinatie met aan de ene kant een afgescheiden pad en de andere kant een cycleway=lane. Kan zogezegd geen kwaad om dingen eens na te kijken.

Wat betreft de 699 keer, daar komt ook nog cycleway:right (291), cycleway:both (137) en cycleway:left (69) bij.

De discussie hierboven laat denk ik goed de overwegingen zien, alles wat beter is gescheiden dan bovenstaand voorbeeld kan wat mij betreft prima als fietspad worden ingetekend.