'Oneway' op rotondes / spontaan stoppen van de afslagaanwijzingen

Snap ik het nog… Waarom staat er op het stukje fietspad aan de kant van de Alcoalaan dan nog ‘junction=roundabout’ en niet ‘junction=circular’?

en… Op de Tinie de Munnikstraat op de hoofdrijbaan geen ‘bicycle=use_sidepath’ (in elk geval voor een deel)?

Dat is op de hoofdrijbaan. Wat is het nut om daar ‘circular’ op te zetten in combinatie met oneway=yes. Hier zou toch ‘junction=roundabout’ op z’n plaats zijn?
Ik zou hier juist op het fietspad ‘junction=circular’ zetten in combinatie met oneway waar nodig / toepasselijk, toch? De tag ‘junction=circular’ is voor mij ook nieuw hoor…

Keizer Karelplein is de gevaarlijkste rotonde van Nederland?

https://youtu.be/KsRqHiW5cBI

Vergeten mee te nemen, die hele rotonde moet idd circular zijn wb het fietspad.
Verder niet gekeken naar use_sidepath, dan kan ik wel aan de gang blijven. :wink:

Dat use_sidepath was ook niet persoonlijk voor jou bedoeld hoor. Het viel me op toen ik de editor open had…
Als je zo kijkt, is er altijd werk aan de winkel en zou je bijna vergeten om met dit mooie weer gewoon te gaan fietsen in plaats van achter de PC te kruipen :wink:
PS. Zie ook in je e-mail voor mijn testresultaten, etc.

Omdat je alleen junction=roundabout mag plaatsen als je geen voorrang hoeft te verlenen. Staat hierboven al een keer vermeld.

“That is, the roundabout itself should be free from all intersection controls including traffic signals, stop signs or stop markings, give-way (or yield) signs or give-way markings.”

Thanx voor de toelichting!

Wist ik tot vandaag ook niet :smiley:

Als je dat strikt gaat toepassen zijn er denk ik helemaal geen rotondes in Nederland want haaientanden zijn ook “give-way markings” of lees ik het dan verkeerd?

Dat lees je inderdaad verkeerd.
De haaientanden staan niet op de rotonde maar vóór de rotonde.
Als je na het oprijden van de rotonde een compleet rondje rijdt, mag je dus niets tegenkomen.
En dat is in NL, op een enkele uitzondering na, altijd het geval.

Het knooppunt Laagraven bij Utrecht is bijvoorbeeld zo’n uitzondering.
Daar kom je dus vóór elke afslag een verkeerslicht tegen.

Jouw testresultaten waren dusdanig bemoedigend dat ik nu alle fietspadrotondes eruit hebt gesloopt in de update van vandaag :smiley:
Bedankt voor alle tests en het aankaarten van dit probleem!

Dan ga ik die weer eens vliegensvlug downloaden… want van de OFM heb ik nog elke dag plezier ?

Er resteert er nog één in Haaksbergen, waarvan het me niet duidelijk is of dit echt wel oneway=no is?
https://www.openstreetmap.org/note/2610685#map=19/52.15737/6.73720&layers=N
Mapillary, Streetview en Oblique foto’s zijn te oud om dit te beoordelen.

Op NDW zijn geen G11-borden te zien: https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat=52.157463930&lng=6.736762226&z=19 De laatste waarnemingen van bordjes in die buurt zijn van juni 2020.
Als ik dat + PDOK + AHN3 bij elkaar pak, ben ik geneigd om te geloven dat Mapillary 2014/07/31 nog steeds de actuele situatie toont: een gescheiden fietsstrook met eenrichtings-verkeer. Ik zou hier zelfs overwegen om de cycleway te verwijderen en de rotonde met cycleway:right=track, sidewalk=right te taggen.

Hoe het voor routing getagd moet worden weet ik niet, maar de bedoeling op de weg is dat het fietsverkeer net als het autoverkeer mee op de rotonde linksom gaat, maar dan wel rechtshoudt. De fietsstrook houdt het midden tussen een fietssuggestiestrook en een gescheiden fietsstrook: tussen de zijwegen liggen een soort langwerpige eilandjes, en de rest heeft dubbele onderbroken strepen, waarvan de buitenste in een rij haaietanden verandert bij de afslaande wegen, zodat afslaande auto’s de op de rotonde rijdende fietsers voorrang moeten geven.

De aankomende en vertrekkende fietsstroken zijn 1 richtingssuggestiestroken. Alle oprijdende verkeer (ook fietsers) moeten alle verkeer op de rotonde voorrang geven, aangegeven door driehoeksborden en haaietanden. En dan ook nog op alle wegen zebrapaden.

Dit lijkt mij een schoolvoorbeeld van hoe je met zo min mogelijk fietsers en voetgangers de doorstroom voor auto’s volledig kan blokkeren.

Wat doet een fietsrouter met cyclway:right=track op een rotonde?

Die volgt gewoon de tagging van de hoofdrijbaan. De fietsers kunnen alleen tegen de klok in.

Dan eens met smootheFiets: de aparte cycleway weghalen.

Waarom wil je iets - wat goed ingetekend is - gaan verminken en vervangen door dat oerlelijke cycleway=track?
cycleway=track is al net zo iets onzinnigs als cyccleway=opposite
Dat zijn tags uit de oude oertijd van OSM en die moeten we zo snel mogelijk achter ons laten

Bij highway=track zie ik een onverharde weg voor me, waar welke associatie moet ik maken bij cycleway=track?

Op de rotonde in Haaksbergen ligt het fietspad gescheiden van de rijbaan en moet dus apart worden ingetekend.
Ik zie absoluut geen reden om het fietspad hier weg te halen.
Sterker nog, als iemand het weg haalt, teken ik het weer in.

Dick: +1

Eens… wanneer er een fysieke afscheiding is mogen we het fietspad apart intekenen. Dat heeft ook weer een voordeel bij de routeringsmogelijkheden. Bv de instellingsvoorkeur om meer te routeren via de fietspaden.