'Oneway' op rotondes / spontaan stoppen van de afslagaanwijzingen

Het gaat niet over de routering - die gaat zowel op de OFM als ook op de Garmin Cycle Map gewoon goed. Het probleem betreft het ermee stoppen van de afslagaanwijzingen tijdens het fietsen, steeds reproduceerbaar op eenzelfde locatie.

Op de Edge Touring kan je na de initiele berekening van de afslagen-overlay (de witte pijlen) de koers ook simuleren. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als ‘live’ fietsen, maar feit was wel dat zowel tijdens het ‘live’ fietsen door de fietscollega alsook tijdens mijn simulatie (hier thuis) van dezelfde koers de afslagaanwijzingen ermee stopten op dezelfde rotonde in Bergeijk.
Ik zal de Garmin Cycle Map ook aan een simulatietestje onderwerpen. Moet even afwachten hoe dit verloopt - een eerdere test op de GCM liep al eerder vast en ik haalde de probleemrotonde niet eens. Zal de track inkorten daarvoor.

OPLOSSING? - vervolg.
Koers-simulatie op de Edge Touring van de ingekorte track op de Garmin Cycle Map (GCM) 2020.20 (met oude OSM data dus) geeft geen problemen op deze rotonde. Resumerend:

  • GCM 2020.20: koers-simulatie met afslagaanwijzingen loopt door op rotonde en verder. OSM data op deze GCM zijn van voor dec-2020.
  • OFM 2021-03-20: koers-simulatie stopt precies op het punt waar het fietspad aansluit op het rotonde-fietspad dat getagd is als ‘junction=roundabout’
  • OFM 2021-03-27: koers-simulatie met afslagaanwijzingen loopt door op rotonde en verder. Het rotonde-fietspad is nu getagd met ‘oneway=yes’ in plaats van ‘junction=roundabout’. Dit is het gevolg van mijn changeset https://www.openstreetmap.org/changeset/101585913

Mijn eerdere veronderstelling dat het aan de interne toestelsoftware zou kunnen liggen, moet ik dus nuanceren. Het lijkt dus eerder een kaartgebonden (OFM) probleem, mogelijk in combinatie met de toestelsoftware.

Mogelijk dat @ligfietser hier zijn licht eens over kan laten schijnen? Rotondes lijken lastige dingen te zijn - er zijn al eeder nukken aan het licht gekomen. Het is misschien de moeite waard om hier toch eens in te duiken omdat ook van gebruikers van andere Edge modellen berichten komen dat de afslagaanwijzingen soms ineens niet meer verschijnen. Met mogelijk dezelfde oorzaak? Ik zal hem via e-mail de details met ook schermafdrukken met kaartdetails van de Edge Touring doen toekomen.

Ik heb jouw mail ontvangen waarvoor dank. Allereerst moet je ervoor waken de tags van OSM aan te passen aan de router, dat heet taggen voor de renderer. Dus ga aub geen rotondes uit OSM slopen als jouw Edge vastloopt op de OFM!
Mocht het een specifieke issue zijn van combi’s tussen junction=roundabout en highway=cycleway dan kan ik overwegen die tag junction=roundabout van alle fietspaden te filteren. Dan krijg je niet meer te zien van “U nadert een rotonde” maar dat lijkt me minder erg dan dat de boel crasht op vele toestellen (in het verleden ook meegemaakt maar toen betrof het alleen fietsroutes icm rotondes).
Ik zal een test versie maken die je kan uitproberen, als er nog andere Edge gebruikers zijn met hetzelfde probleem laat het maar weten.

De vraag is of je een vrijliggend fietspad om een (auto)rotonde heen als rotonde moet beschouwen.

Zowel de lay-out, een- of meerrichtingverkeer als de voorrang kunnen volledig afwijken van de hoofdrotonde.

Dit zouden goede argumenten zijn dit fietspad niet als roundabout te taggen. Dit is niet zo zeer taggen voor de renderer (of bedoelde je routeerder?) maar een betere beschrijving van de werkelijkheid.

Dat een fietsnavigatie hier beter mee omgaat is dan een collateral benefit.

Filteren van ‘junction=roundabout’ als er ook ‘oneway=yes’ op staat, lijkt natuurlijk een bruikbare optie, maar het gaat er juist om dat er nu alleen ‘junction=roundabout’ op staat, waar dit ‘oneway=yes’ zou moeten zijn om het vastlopen van de routeaanwijzingen te voorkomen. Het gaat alleen om de fietspaden met rondom eenrichtingsverkeer.

Ja daar ben ik het volledig mee eens, maar van een fietspad dat alle kenmerken van een rotonde heeft (zie https://goo.gl/maps/vurk3FgEmrhZquF99) dan zou ik daar van afblijven als mapper.

Als de routeerder hier de mist mee ingaat moet dat beter dáár aangepakt worden. Die kan vrij eenvoudig alle tags van een junction=roundabout eruit slopen als het een highway=cycleway betreft.

Voor dat eerste zie Zuid-Holland en een overzicht world-wide.

Routeplanners doen zover ik weet hetzelfde voor junction=roundabout als oneway=yes. Waar een verschil kan zitten zijn de route aanwijzingen, voor iets als “neem de tweede afslag op de rotonde”, is junction=roundabout beter.

In het geval van de Edge toestellen zou dit dan een klus voor Garmin zijn om hun vaste interne rekenregels voor het omzetten van een track naar een koers en het berekenen van de overlay met koersafslagen aan te passen. Op hun eigen Cycle Map bestaat dit probleem niet, dus kan je echt niet verwachten dat ze dat gaan doen.

De vraag is dus eigenlijk of je de OFM zou kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat op een eenrichting-rotondefietspad dat getagged is met ‘junction=roundabout’ de afslagaanwijzingen op Edge toestellen niet vastlopen. Het omtaggen naar ‘oneway=yes’ zou je nu kunnen beschouwen als een wat oneigenlijke en misschien minder gewenste kunstgreep.

Zou het een optie zijn om op zo’n rotondefietspad juist wel beide tags ‘junction=roundabout’ EN ‘oneway=yes’ aan te brengen? Ik vrees dat ik me nu op glad ijs ga begeven…

Even naar Zuid-Holland gekeken… dat zijn er nogal wat!

Als dat jouw probleem oplost is het heel simpel op de OFM aan te passen. Junction=roundabout houdt immers per definitie oneway=yes in, dus dat kan ik makkelijk toevoegen. Dan heb je nog fietsrotondes met tweerichtingsverkeer, maar mogen die wel getagd zijn met junction=roundabout?
Als er al oneway=no op staat heeft de OFM daar geen probleem mee, dat blijft dan zo.

Al vraag ik me af of dat helpt. Junction=roundabout is nl bij Garmin een heel apart wegtype, en bij mij zijn cycleways “snelwegen” en kennelijk botst dat met name op de Edge want snelwegen icm rotondes bestaan niet. Dan zou ik die fietspaden met rotondes moeten downgraden naar een lagere hierarchie en dat is a) me te ingewikkeld, b) ik kan het niet testen en c) de vraag is of het helpt.

Meest simpele oplossing lijkt me gewoon de fietspad rotondes helemaal van de kaart te halen, doen of het gewone kruisingen zijn. Dan maar geen aanwijzingen “neem zoveelste afslag op rotonde”.

‘junction=roundabout’ op tweerichting rotondefietspaden ben ik nog nooit tegengekomen. Ik denk dat je dat buiten beschouwing kunt laten.

Oh nee? Daar gaan we dan meteen mee de mist in: :frowning:
https://www.openstreetmap.org/way/6985568
https://goo.gl/maps/Kmqv4pY2vLGYtjHp7

Hiermee vervalt meteen mijn optie om alle cycleway + roundabout om te taggen naar oneway=yes want dat is niet altijd zo blijkt nu dus weer. En dit is maar één willekeurig voorbeeld die ik zomaar vind, ik vermoed dat er véél meer rotondes op die manier (fout of niet fout) zijn getagd dus vooralsnog ga ik ze niet omztten in mijn scripts.

De simpele definitie van een rotonde is een bijzonder verkeersplein: …Het is een cirkelvormige weg met een soort eiland in het midden. Het verkeer rijdt bij rechtsrijdend verkeer ‘uitsluitend’ tegen de klok in.
Dat impliceert dat een fietspad om een rotonde heen waar je twee richtingen op mag geen rotonde is in de zin van…

edit… Bij m’n rijlessen indertijd … maar dat is heel lang geleden… werd er altijd verteld dat een rotonde niet bestond.

Dan zijn dit geen rotondes, bord D1 geeft een duidelijke rijrichting aan.

Bij mijn lessen hadden we 1 rotonde in Drenthe, die bij Gieten. Ik heb er nu in de straat al 3.

Moet dan, na de discussie op dit forum en de constatering dat de situaties op en rond rotondes voor wat betreft de fietspaden nogal divers zijn, de conclusie niet zijn om niet aan de OFM te gaan sleutelen omdat een enkele Edge gebruiker een probleempje heeft? Als het allemaal simpel en eenduidig zou zijn, is dat andere koek natuurlijk.

Alleen in situaties waar voor het fietspad duidelijk geen sprake is van een rotonde, veelal met rechte oversteken, vaak wat verder van de rotonde gelegen, al dan niet naast ook een voetgangersoversteek en waar het fietspad dan getagd is als ‘junction=roundabout’, deze op OSM om te taggen naar ‘oneway=yes’ - je zou dit kunnen zien als correctie van minder gewenste tagging. Als sprake is van een tweerichtingsfietspad zoals bij het voorbeeld dat @ligfietser hierboven gaf, zou ‘roundabout’ er dan vanaf moeten. Je zou voor de duidelijkheid voor andere mappers er dan ook nog wel ‘oneway=no’ aan toe kunnen voegen.

Edge gebruikers die onderweg de afslagaanwijzingen kwijt raken, kunnen die overigens terug krijgen door een stukje voorbij het kritieke punt de koers op hun toestel opnieuw in te laden. Probleem opgelost, maar handig is dat natuurlijk niet als je aan het fietsen bent en opnieuw minuten lang moet wachten op de berekening van de koersafslagen en zeker niet als je de rol van voorrijder voor een groep vervult…

Mee eens, de OFM liever zo laten en junction=roundabouts omtaggen waar die niet hoort (zoals bijv. bij Amersfoort, heb ik aangepast).

Een bijkomend probleem krijg je wanneer je op een tweerichting fietsrotonde een visaversa fietsrouterelatie loopt over een deel van het fietspad.
Junction roundabout breekt de route… want de extra tag oneway=no doet verder niets in de routering.
Je kunt immers niet tegen de eenrichting rijden.

Junction=roundabout is op de OFM oneway tenzij er oneway=no staat, die tag staat bij de OFM boven de junction dus routeren gaat daar goed.

Ik overweeg dit toch maar in de OFM aan te pakken. Beter standaard rechtsom over een rotonde te routeren (ook al mag je soms ook linksom) dan achteraf erachter komen dat je gps daar is vastgelopen en je track is gestopt (komt blijkbaar ook nog steeds voor, niet alleen op Edge toestellen). Bikepc is een proefversie aan het uittesten, waarbij ik alle junctions van alle cycleways heb gesloopt. Bijkomend voordeel is dat die fietsroutes weer gerenderd worden op rotondes, die had ik er al eerder uitgesloopt vanwege vastlopers. Nu het geen junction meer is verschijnen ze weer :slight_smile:

Prima idee on dit in OFM op te lossen en ja, beter de route iets langer dan vastlopen.

Even gezocht op junction=roundabout met oneway=no in Nederland maar dat levert 37 rotondes/rotonde segmenten op.