Wandelroutes (aanmaken van routes (relaties) dmv GPX-bestanden)) ?

Zoals zovelen ben ik door de corona aan het wandelen geslagen. Daarvoor gebruik ik regelmatig de website https://hiking.waymarkedtrails.org/ om routes op te zoeken en te bekijken.

Doorheen mijn tochten probeer ik zelf fouten in wandelroutes (GR-routes of wandelknooppunten) te corrigeren of nieuwe aanpassingen te doen.

Echter ervaar ik dat het aanmaken van nieuwe wandelroutes een tijdrovende taak is, omwille dat elk stukje aangeklikt moet worden voor een relatie aan te maken.

=> Ik vroeg me daarom af: is er geen mogelijkheid om een officieel GPX-bestand te uploaden, die onmiddellijk de wandeling aanmaakt als nieuwe relatie in OSM?

*Ter info: ik spreek hier over een officieel GPX-bestand, geen zelf opgenomen GPX-bestand dat vaak grillig is.
*

Alvast bedankt
Groetne

Dat zal helaas niet gaan. Een gpx is een ‘kruimelspoor’ in een separate laag en ligt als lijnelement dus nooit 100% dekkend over een highway in OSM. Je kunt de gpx dus ook niet als nieuw highway importeren over bestaande highways heen; dan zouden immers twee paden op - bijna - dezelfde plek terechtkomen.

Bedankt.
Zijn er dan misschien andere mogelijkheden om dit werk te versnellen (aanmaken nieuwe wandelroutes/relaties) ?

Uit ervaring kan ik je vertellen dat “officiële” gpx-bestanden van zeer wisselende kwaliteit zijn…
Er zijn ook GIS-platforms die gpx-en kunnen produceren, maar die zijn dan gabaseerd op de wegen zoals ze in dat platform staan - en die komen dan net niet overeen met hoe het in OSM staat, waardoor je het niet 1 op 1 kan vertalen naar een OSM-routerelatie.

Maar de GPX-en helpen vaak wel bij het invoeren in JOSM. Je laadt de gpx, dan “Uit OSM downloaden langs dit spoor”, en dan kan je meestal heel gemakkelijk zien welke stukjes weg je achtereenvolgens moet aanklikken en in de relatie toevoegen.
Bij mij gaat de meeste tijd zitten in het “knippen” van wegen waar je maar een stukje van nodig hebt. Uiteindelijk doe ik pakweg een half uur over het nieuw invoeren van een dagetappe van 25 Km. Dat is langer dan “even iets invoeren”, maar vergeleken met de tijd die ik erover doe om het zelf te lopen, of de tijd die ik besteed aan het plannen van een dagwandeling, niet echt heel veel!

Een paar truukjes die ik gebruik:

  • JOSM gebruiken (is gewoon algemeen :smiley: )
  • in JOSM kun je de gps track openen en dan (rechter muisknop op de track in het layers venster) “Download from OSM along the track”. Dit is een redelijk “domme” download want JOSM downloadt altijd in rechthoeken. Je moet daarom vooral de maximum download area klein houden.
  • in JOSM met een overpass query alleen bepaalde wegen (of überhaupt alleen wegen) downloaden.

@sh85 Helpt dit, of heb je meer of andere ondersteuning nodig? Per mail of zoom kan ook, hier zitten mensen die graag helpen. (Iedereen knikt…)

1 Like