Bitcoins en OSM

Hallo,

Een tijd geleden heb ik mijn OSM account gekoppeld aan Osmand Live.
Zit iemand anders ook te profiteren van de hoge bitcoin waarde?

Zit al een tijd niet te mappen, maar de waarde van de OsmAnd bitcoins is best schokkend.

Levert dat daadwerkelijk geld (bitcoins) op?

Nou dat dacht ik ook, je verdient er vast een paar cent van. Ik was mijn bitcoin wallet zelfs kwijt.

Ik kijk vandaag wat erop staat. 8.2mBTC. Reken maar om hoeveel euro dat is.

Waarde van bitcoin is de afgelopen jaar met 720 % toegenomen.
1 Bitcoin cost nu rond de 60k euro. 1mBTC dus 60 euro

Dat gaat volgens mij een beetje tegen het concept van openstreetmap.
Een vriend van mij is nu openstreetmap begonnen om die bitcoins te minen :confused:

Openstreetmap draait helemaal niet om geld, maar de hoge bitcoin waarde maakt het een beetje absurd

Er kleeft het risico aan van het aantrekken van ‘mappers’ die zinloze of zelfs kwalijke edits gaan uitvoeren om in aanmerking te komen voor het geld. Wel iets om in de gaten te houden. Heb je gekeken of hier in de wereldwijde OSM-gemeenschap een bredere discussie over loopt?

Ik vind het idee van OsmAND wel goed. Mooi gebruik van crypto. Ik vind alleen het aanmelden vreemd. Je moet zowel je gebruikersnaam als wachtwoord achterlaten. Waarom gebruiken ze niet gewoon de login API van OSM. Je verlaat hiermee de veilige inlog methode van OSM. Niet dat ik OsmAND niet vertrouw en ze zeggen je ww wel niet op te slaan maar toch, het is vreemd, niet?

Ik heb me hier al een paar jaar voor aangemeld. Het levert in principe nauwelijks iets op, bij veel edits slechts een paar euro per maand. Dus het staat echt niet in verhouding tot de hoeveelheid werk die je er in steekt. Ik kan me ook niet voorstellen hoe iemand hier echt winst mee kan maken, zelfs als de edits botmatig zijn.

De koerswinst heeft me wel een mooi zakcentje opgeleverd, doordat de paar euro aan bitcoins in de maanden dat de koers laag stond, nu tientallen euro’s waard zijn. Maar volgens mij was het gemakkelijk geweest om gewoon bitcoins te kopen, als ik puur van de koerswinst had willen profiteren.

Nou ik heb mijn bitcoins verkocht, 430 euro in the pocket LOL.

Dit slaat nergens op, geld uit het niets verdienen.
Mappen doe je sowieso, maar dat de technologie jou hiervoor beloondt.

Ik vind het vreemd :confused:

Jammer dat ik dat niet eerder heb geweten, ik heb toch heel wat bewerkt in het afgelopen jaar.

Zonder gekoppelde goudkoers is er geen andere manier waarop geld kan worden gecreëerd en in omloop gebracht. Wat het bijzonder maakt is is de positie die je inneemt, namelijk bij de bron.

Daar moet bij worden opgemerkt, dat mensen dus doneren aan het Kaartenmakersfonds, en dat dat fonds dus naar rato uitkeert. Het is dus een manier voor mensen om de auteurs te ondersteunen!