Waterniveauschuiven in duikers

Vandaag op de ZuidHollandse eilanden gewandeld. Lage kleivelden en hoge dijken. Een soort aaneenschakeling van grote badkuipen.
Opvallend: de waterniveaus aan beide zijden van de dijk zijn vaak verschillend. Als er dan en vaart of hoofdsloot onder de dijk doorgaat, is er meestal geen brug maar een grote waterbuis of waterkanaal, waar dan een schuif of dergelijke inzit die met van bovenaf kan bedienen. Ik ben een stuk of 10 van die bedienmechanismes tegengekomen, dat zijn best behoorlijk grote opvallende dingen en dus mapbaar.

Ik heb geen idee hoe die dingen/installaties heten, niet in NL en al helemaal niet in EN. Ik heb rondgekeken (niet wereldwijd) maar ik zie er geen die gemapt zijn en geen informatie in de wiki.

Meestal als ik zoiets zeg blijkt iedereen het al te weten waardoor ik mij zwaar te kort voel schieten… maar toch ga ik het vragen: hoe heten die dingen, heeft iemand ze al gemapt en waar kan ik een voorbeeld of informatie vinden?

Als het enkel een schuif is die opengezet kan worden, dan waarschijnlijk een sluice gate waar water gespuid kan worden (een spuisluis).

Als het een volledig gemaal is (dus water wordt van de een naar de andere kant gepompt), dan zo.

Verder nog de buis zo, en als het kan in de richting waarop het water stroomt:

layer        -1
tunnel       culvert
waterway     drain

Bedankt! Nee, gemalen zijn het niet. Wat ik zie is dit: (even het bankje wegdenken), dat lijken mij twee bedieningen.

Wat ze precies bedienen kan ik niet zien, maar ik kon wel de sloot zien die eronder loopt en die links en rechts enkele meters van hoogte verschilt. Rechts beneden aan de dijk terugkijken zag ik alleen een gat waar de sloot in- of uitstroomt (het stroomde op dat moment niet duidelijk) dus dat is de culvert.

Een sluice gate moet je denk ik mappen als knoop in de way van de culvert? Want het ging mij meer om die opvallende objecten bovenop de dijk.

Onduidelijk. Een alternatief voorstel gelinkt daar staat toe dat je ook een vlak kan tekenen waar de culvert dan doorheen loopt:

(bron)

Ik zou dat hier ook toepassen bij sluice_gate; het mag ook volgens de infobox.

Gerenderd wordt het dan nog niet, maar dat kun je oplossen door het gras eromheen tekenen. :slight_smile:

Peter het kan een verschil in werking zijn, inlaat en uitlaat voor waterstromen. Maar vraag t het Schap, Hollandse Delta verwacht ik, maar afhankelijk van het eiland kan Scheldestromen ook
Op de link staan ze allemaal.
https://www.waterschappen.nl/mijn-waterschap/
Een polder staat vaak vol met dergelijke stuwen / damsluizen al of niet automatisch. De meeste blijven ongezien tussen de weilanden of met een heldere foto wel zichtbaar, maar als je daar induikt maak dan gelijk de waterlopen op hun eigen format zichtbaar. Daarbij bedoel ik, scheidt de grasvelden of bouwlanden die nu over de waterlopen liggen een extra handicap (waterschap) is de stroom richting, maar wat als er ook water in mag komen ?

https://arcg.is/K4Wjm
klik
Handmatige verticale schuif van een inlaat.

Het lijkt ook wel iets op een constructie zoals bij rivieren om te voorkomen dat (bij hoog water in de rivier) water van de rivier een beek instroomt en land achter de dijk kan onderlopen.

Bedankt, er gaat weer een wereld voor me open… ik ga me daar niet in laten zuigen, al is de verleiding groot. Ik ben wandelaar die een object ziet, geen waterschap-spotter die een systeem in kaart wil brengen.

Nu heb ik de twee opties: waterway=sluice_control, of waterway=flow_control+flow_control=sluice_gate.
Beide niet approved en ze ontlopen elkaar niet veel in taginfo. De diskussie op het vlaamse forum geeft ook geen uitsluitsel. Er zit wel een echte kenner en die zegt dat niet all devices een sluice_gate genoemd mogen worden, waar anderen dan weer tegenover stellen dat dat wel algemeen gebeurt. Pffft…

Vinden wij daar iets van?

Voor mij is het hoe simpeler hoe beter, en ik ga niet culverts onderzoeken welk mechaniek er precies inzit om de niveaus en de waterstroom te regelen. Als ik dat zou moeten weten om te kunnen taggen, dan tag ik het dus niet.

Waterway=weir op de node plaatsen in de waterweg

Het zijn stuwen waarme je het waterniveau kunt regelen.
Je moet wel de waterweg dan ook maken.
Dit kun je het beste doen door de legger van het waterschap erbij te nemen
Of de PDOK kaart en dan waterschappen nemen
Hierop staan alle waterwegen, stuwen, sluizen, gemalen etc
Ik teken altijd eerst de hele waterweg van laag naar hoog en geef deze dan de juiste tags.

Daarna de weg omkeren zodat deze in de juiste richting stroomt.

Vervolgens ga je de weg in omgekeerde volgorde overal opknippen bij duikers en deze voorzien van tunnel = culvert + layer = -1
Voor een stuw gebruik je waterway = weir
Voor een gemaal man_made = pumping_station

Vergeet niet zodra je de waterweg begint te tekenen dit in een relation=waterway te zetten. Dat maakt beheren en fouten corrigeren achteraf een heel stuk makkelijker.

Tja, daar heb je het al… verschillende adviezen. Ik heb hier geen eigen mening over en wil die ook niet hebben, ik wil ook geen systeem invoeren of volledig zijn, ik wil voor dit onderwerp simpel als leek taggen wat ik zie. En dat is: dingen die iets mechanisch bedienen in een waterbuis onder een dijk.

Dan wordt het dus waterway=flow_control en dan mogen de kenners aanvullen met flow_control= of vervangen door waterway=.

Hi, gooi ik een knuppel in een hoenderhok, door eerst te mappen en te beschrijven wat er is om dan nog naar de Wiki te kijken ?
Want berust het Wiki systeem van stemmen niet op enige enkelingen ? Een promillage van OSM leden ?
Maar een precieze beschrijving maakt het weergeven later veel eenvoudiger.
Maar wat is een duikerbrug, een damsluis of inlaat- of uitwateringssluis, de laatste twee gaan over functie en de andere hebben betrekking op het uiterlijk. De simpelste damsluis is een weir of overloop, die geregeld wordt door het leggen of verwijderen van een plank. Handmatige bediening, maar automatisch met een schuine klep komt ook voor, daar hoef je niet langs (economisch). En een duikerbrug (culvert-bridge) is niets anders dan een rechthoekige tunnel (drain) die een weg kruist, zoiets als een fietstunnel die onder een spoorweg wordt doorgedrukt.

Ik heb een tunnel=yes in tunnel=culvert veranderd en daarin een waterway=flow_control aangebracht. Er is een tweede bovengrondse bediening naast de culvert, die heb ik niet gemapt want geen idee hoe die precies onder de grond loopt, en waar die flow_control dan inzit. Dus ik beschouw ze samen als 1 flow_control device zeg maar.
Er sluiten geen waterways aan op de culvert, alleen wateroppervlakten, geen relaties ook.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.80189/4.30116

De tweede culvert was nog niet gemapt, dus die heb ik toegevoegd tussen de twee wateroppervlaktes (die wel netjes gevormd waren alsof er een culvert was. Ik heb geen idee in welke richting het water gaat. En weer een waterway=flow_control er aan toegevoegd, en hier de duidelijk zichtbare putdeksel uitgespaard in het gras.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.77489/4.30656

Bedankt voor de ondersteuning!