Hoe taggen ruiterpaden, inclusief menwagens?

In de Nieuwe Driemanspolder bij Zoetermeer is ook een stelsel van ruiterpaden aangelegd. Een deel hiervan is expliciet voorzien als men-pad voor twee- en vierwielige bespannen wagens, hoofdzakelijk met een recreatief karakter.
Voor locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.0667&mlon=4.4320#map=15/52.0666/4.4320
Voor info: www.n3mp.nl

De gewone ruiterpaden worden getagd als highway=bridleway, eventueel aangevuld met surface= (waarschijnlijk zand)

Over de ruiterpaden die ook bestemd zijn voor menwagens heb ik een vraag. Hoe tag je deze (kon niets vinden in de Wiki)?
Mijn idee hierover is:
highway=track (vanwege de een- of tweeassige wagens)
horse=designated
surface= (waarschijnlijk zand)
tracktype=grade5
****** bestaat er een geschikte tag voor men-wagens?

En moeten er dan ook zaken bij als:
bicycle=no (er lopen parallel in veel gevallen fietspaden en MTB-ers op de ruiterpaden wil men niet (of mogen niet?). Of is de default al bicycle=no op ruiterpaden? Dan ook moped=no, mofa=no erbij? Er staan (nog?) geen borden.
motor_vehicle=no

De ruiterpaden staan al op OSM als ‘construction’ maar zijn nu toegankelijk. Hier en daar kleine correcties nodig v.w.b. de ligging.

De sleutel carriage (zie wiki) misschien?

Ik zou dit niet als highway=track taggen, als het nog steeds een bridleway is (borden!) dan blijft dat zo (ook al is ie breder dan gemiddeld). Daar was laatst nog een discussie over op de tagging maling list, de highway tags zouden functioneel moeten zijn en niet gebaseerd op fysiek voorkomen. Er zijn ook fietspaden die er als weg uitzien, maar toch het G11-bord hebben. Dan is het nog steeds een fietspad.

Standaard mogen fietsers e.d. niet op een bridleway, heb je ook geen extra access tags nodig.

Kun je niet iets met de width tag doen, om expliciet aan te geven dat het hier om een breed ruiterpad gaat?

Dank voor het meedenken.
Ben net terug van een verkenningsrondje op de fiets. Wat blijkt:

  • Er zijn ruiterpaden met een bord G09 (Ruiterpad). Deze staan alleen aan de toegangspunten van het gebied. In het gebied zelf is de loop van de ruiterpaden aangegeven met mini-bordjes met een gestyleerde ruiter op een klein rond paaltje.
  • In een deel van het gebied lopen ook, geheel gescheiden van, maar vlak naast het ruiterpad, z.g. menpaden. Deze zijn nog in aanleg en er staan ook geen borden. Mij niet bekend of die er later nog komen en zo ja, welke dan? In het terrein zijn de menpaden gemarkeerd met mini-bordjes met daarop een gestyleerde menwagen (er is een ruiter en een wiel herkenbaar).
    Deze menpaden zullen dus apart ingetekend en van passende tags moeten worden voorzien. Vandaar mijn vraag hierboven.

Ik denk zelfs dat het nog wat ingewikkelder wordt: op de menpaden wil men geen ruiters te paard hebben omdat dan het pad bijna niet bereidbaar blijft voor men-wagens. Je zou er dan ‘horse=no’ op kunnen zetten, maar is dat dan niet in strijd met de bestemming menpad - daar rijden immers uitsluitend door paarden voortgetrokken ‘wagens’ op. Je moet bij menwagens niet denken aan boeren karren, maar aan specifieke sport / recreatieve lichte voertuigen. Als voorbeeld: https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.nl/menwagens/.

De breedte van de menpaden is inderdaad groter dan van de ruiterpaden, dus daar is wel wat mee te doen. Ik had nu alleen geen meetlat bij me… :wink:

De nu al in gebruik genomen gewone ruiterpaden zal ik van ‘construction’ afhalen en hier en daar misschien wat corrigeren.

In OSM kun je een bespannen wagen aangeven met carriage. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:carriage
Je kunt die specifieke menpaden aangeven met carriage=yes of designated

Heb je nog een voorstel hoe aan te geven dat individuele ruiters te paard op de expliciete menpaden niet welkom zijn? Ik denk dat daar geen formeel verkeers- of onderbord voor bestaat? Of moeten de ruiters zelf zo beleefd zijn zich aan de mini-bordjes te houden? Mijn voorstel is voorlopig:
highway=track; tracktype=grade4; surface=compacted; carriage=designated; motor_vehicle=no; bicycle=no; moped=no; mofa=no

Of toch gewoon highway=bridleway; carriage=designated; surface=compacted en dan maar hopen dat de ruiters er weg blijven en netjes gebruik maken van het (meestal) er vlak naast liggende ruiterpad?

Zelf zou ik voor de menwagens track aanhouden en voor de ruiterpaden bridleway
Een track is voor voertuigen
En je kun gewoon horse=no op die track zetten.

Er bestaat zelfs een routeplanner voor ruiters en menners: https://www.ruiterenenmennen.nl/

En de menpaden zal ik taggen als track - dank voor je ‘duwtje’ :slight_smile:

Maar is horse=no voldoende? Of kan ik er ook lekker met mijn crossmotor of 4x4 jeep gaan rondcrossen?
Op een track mag standaard alles namelijk.

Ik heb er alvast een hele riedel ‘no’ op gezet.

Wel apart, als ik op deze kaart kijk zou ik bijna alles interpreteren als “voet- fiets- ruiterpad” met een paar stukjes “voet- fietspad”, maar ik vind het erg lastig te zien.

ik denk toch dat het “voet- fietspad” is, op de Detailkaart Wilsveen-West staat daar “fiets- voetpad 4.00m”. Leuk, ook een laarzenpad (“boots=recommended”) ;).

Ja, dat is de Plankaart van de fietspaden. De legenda daarvan zette mij in eerste instantie ook op het verkeerde been.
De definitieve uitvoering van de ruiter- en menpaden in het veld wijkt af van de plankaart, mede door inspraak van tamelijk actieve plaatselijke ruiters en menners. Er is in Zoetermeer ook een men-school.
Je moet ook maar eens kijken op de Plankaart Ruiterpaden.
De aangelegde fietspaden kloppen op enkele kleine details na goed met de plankaart.
Interessant gebied trouwens als je je realiseert dat de Driemanspolder traditioneel een vlakke polder met voornamelijk landbouwgrond was.

Ik liep wederom tegen de nieuwe knooppunten voor ruiters op, hier rond Tilburg. Ik denk deze ruiter-routes (relaties) toch maar te gaan opnemen. En ik zie dit draadje over dit onderwerp. De ruiter routes:
https://www.visitbrabant.com/nl/routes/ruiteren

Q: Zijn er ergens voorbeelden, op relatie nivo, hoe ruiter relaties te taggen?

Ik maak me minder druk om de ‘highways’ zelf, want hier rond Tilburg lopen deze ruiterpaden over ‘gewone’ paden. Het gaat me nu even om de juiste relatie tags en welk netwerk het in op te nemen.

Als ik de wiki bekijk, dan denk ik vwb de tags in de relatie, naast de gebruikelijk tags, specifiek:

route = horse
network = ?

Het gaat op dezelfde manier als fietsknooppunten:

  • type = route
  • route = horse
  • network = rhn
  • network:type = node_network
  • ref = 10-20

Voorbeeld

En op de knooppunten:

  • network:type = node_network
  • rhn_ref = 10

Thanks: https://www.openstreetmap.org/changeset/101882218
Het begint klein, nu survey per punt (ik tik niet over van VB, want klopt niet altijd).

Paardrijnetwerken staan ook in knooppuntnet.nl

Zou er op de route relatie nog een tag OSMC Symbol toegevoegd mogen worden, welke?
https://knooppuntnet.nl/nl/analysis/route/13505671

osmc:symbol = green:green:yellow_pointer → maar dan een andere…

Tuurlijk mag dat, maar ik weet niet welk plaatje erbij hoort.

Op Waymarked Trails, vind je een duidelijke uitleg over osmc symbols en je kunt daar ook experimenteren

Je klikt onderaan op de kaart op het i symbooltje
Dan bovenaan in het lijstje “het label osmc:symbol” kiezen

uitleg osmc symbol