Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

De haltes van de Ouderenbus Zoetermeer waren een tijdje terug in OSM gezet, zonder lijnen. Ik ben daarom begonnen om de lijnen in OSM te zetten. Het is wel veel werk, omdat de lijnen van voorziening naar voorziening rijden en daardoor vaak twee keer van dezelfde weg gebruik maken.

Als deze lijnen niet als OV beschouwd worden, dan kunnen de haltes misschien beter omgezet worden naar een andere tag (taxistandpunt?) en de lijnen weer uit OSM gehaald worden.

Tsja. Juridisch is een halte pas een OV-halte als er het bushaltesymbool hangt. Dat is bij de Hugohopper Hugohopper niet het geval (zelfbedacht haltebordje, hier grappig genoeg i.c.m. verhoogde stoep met blokmarkering, waar veel sprinterbusjes hun deur niet open kunnen doen). Bij de Ouderenbus Zoetermeer zie ik wel een echte (heel erg verweerde) bushalte, dus dit is ook juridisch een bushalte. Al zal denk ik de hugohopper ook door velen als bushalte herkend worden.

Taxistandpunt lijkt me niet correct, dat is een plek waar taxi’s langer wachten om passagiers op te pikken (denk station, luchthaven, grote uitgaans- en congrescentra) maar niet overal waar een taxi een passagier oppakt of neerzet, passagiers ophalen is in NL, buiten standplaatsen, vrijwel altijd op afspraak (er rijden bijna nergens genoeg taxi’s om een “aan te kunnen houden”, al kan het sporadisch voorkomen)

Je komt hiermee op een heel principieel punt.
Als de gemeente of de stichting de routes en haltes van dit “besloten vervoer” bekend wil stellen aan haar inwoners, dan kan zij gebruik maken van OpenStreetMap als ondergrond. Op die ondergrond kan zij dan de routes en de haltes weergeven in een eigen laag.

Dan wordt OSM gebruikt zoals het bedoeld is.

Op grond daarvan vind ik dan ook dat deze routes niet thuis horen in de basis van OSM.

Ik zet het maar even hier, hoe taggen we (digitale) vertrekstaten van bussen en treinen? Vooral voor vrijstaande vertrekstaten zoals in wikipedia staat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertrekstaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertrekstaat#/media/Bestand:Informatiepaneel_busstation_delft.jpg

Schedule? Departure_sign? Train_schedule?

In de wiki worden twee tags gegeven:
departures_board
of
passenger_information_display.
De eerste optie gebruik ik voor de statische vertrekstaten die nog in vele bushaltes aanwezig zijn.
De tweede duidt dus op de moderne realtime elektronische displays.

Hoewel niet expliciet vermeld, zie ik er geen bezwaar in om het op een aparte node te taggen, als dat toepasselijk is.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:public_transport%3Dplatform

Ik heb in de information= hoek zitten zoeken. Nee, waarom zou ik verstrekstaten voor het openbaar vervoer bij public_transport zoeken :roll_eyes:

Ik zag zojuist dat er in Relatie: Bus 40 (6693679) vier relaties opgenomen zijn. Twee per richting (dus twee keer van Zwolle naar Steenwijk en twee keer van Steenwijk naar Zwolle). Voor zover ik heb gezien zit er geen verschil in de routes, dus dubbele informatie. Één van de twee relaties (per richting) zou dus verwijderd kunnen worden. Ik wil echter voorkomen dat ik er net zo’n bende van maak als de vorige keer in Emmen. Zou iemand dit op kunnen pakken?

Oh en daarnaast kan er ingekort worden tot Zwolle - Meppel v.v. Lijn 40 rijdt sinds IJssel-Vecht niet meer door naar Steenwijk.

Er zit wel verschil in, ze zijn nog zoals de concessie vorig jaar was, de een rijdt via Zwolle, Nieuwleusenerdijk, de ander via Zwolle, Bentheimstraat.

Ik heb de route aangepast aan de huidige situatie.

Op 8 april 2021 heb ik het eindpunt van lijn 7, Utrecht, P+R Westraven opgenomen in de routerelatie.
Het valt mij nu op dat de ÖPNVKarte nog steeds niet is bijgewerkt.

Is/zijn de makers van ÖPNVKarte nog actief ?
Of kan de verwijzing in openstreetmap.org beter komen te vervallen ?

Organic Maps heeft recent een lijst gemaakt van mogelijke fouten in OSM bij de metrolijnen. Wellicht kan iemand die bekend is met hoe de metro’s gemapt zijn er een blik op werpen. Dan staan binnenkort hopelijk onze metro’s foutloos op de kaart :slight_smile:

De lijst voor Nederland:
https://alexey-zakharenkov.github.io/subways/rapid/netherlands.html

De dienstregelingen gaan weer op de schop. Sommige concessies per 12-12, anderen pas per 9-1-2022.
Wellicht handig om aan te geven als je al wijzigingen doorgevoerd hebt.

Ik heb Noord-Holland Noord al helemaal bijgewerkt (Daar verandert namelijk niets :-p)

Ik pak Groningen-Drenthe wel weer.

En ik ben al bezig met Twents.

Ik ga AML (Amstelland Meerlanden) doen.

Ik heb Amstelland Meerlanden gedaan.

Vraag: Voor cirkellijnen (180/181), neem je dan de begin- en eindhalte (die dus hetzelfde zijn) tweemaal op? Ik heb dat nu wel gedaan.

Ja, dat levert geen problemen op en ik ben dat vaak genoeg tegen gekomen.
Alleen als er een aparte uitstap-halte is bij het eindpunt, dan vermeld ik die als laatste halte en dan niet meer de vertrekhalte.

Ik ben tegenwoordig vooral in Duitsland bezig met het OV; daar is nog best wat op te ruimen, maar zo nu en dan check ik NL nog wel eens of er niet foutjes in de routes zitten.

Twents en U-OV zijn gedaan.

Arriva heeft in Fryslân behoorlijk wat gewijzigd per vandaag:

https://www.arriva.nl/a/dienstregeling-2022-1/dienstregeling-2022/friesland/bus-vanaf-9-januari-2022.htm

Ik heb van deze lijst alles gedaan onder het kopje Stadsdienst Leeuwarden.

Stadsbus 1, 5, 10, 15, 16, 18, en schoolbus 633 zijn opgeheven. Ik heb bijna dertig (!) bushaltes in de stad op disused gezet. :roll_eyes:

Er is wel ĂŠĂŠn bushalte bijgekomen, dus dat maakt het weer goed. :wink:

Van de streeklijnen onder kopje Noord- en Zuidwest-Fryslân heb ik lijn 70 aangepast, omdat deze in Leeuwarden een deel van stadsbus 1 overneemt.

Zou iemand naar de overige streeklijnen willen kijken?

RRReis, IJmond, Zaanstreek en Zeeland zijn de wijzigingen aangebracht.

Bij Zeeland kreeg ik de indruk dat de wijzigingen van begin 2021 niet zijn verwerkt.
Zo had ik een wijziging voor lijn 622, maar die lijn stond nog niet op de kaart.
Daar moet dus een 100% controle plaatsvinden.

Maar voor ik daar aan begin, kan ik wel eerst de streeklijnen in Fryslân doen.