De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM

Dat staat in het .jos bestand.

Je kan ook je eigen naam.jos bestand maken in josm.

Als basis het bestaande bestand .jos, daarna zoals je deed per laag naam aanpassen. Daarna sla je het op, zoals in topic startpost beschreven staat.

Daarna open je eigen bestand .jos
En ga data bewerken en uploaden.

of

het bestand wat je open bij begin van je sessie, open je nu eens vooraf, eerst met notepad of andere tekstverwerker, bewerken en al wat jij niet nodig acht, er uit gooien en sla het weer op als *.jos

Ik heb bewust met OSMOK aangegeven dat het om voor OSM bruikbare lagen gaat. En welk type layer het is.
Als het stoort haal je het weg.

Zelf gebruik ik de “bron van huidige lagen ophalen” niet bij het uploaden van data als commentaar in de changeset.

Open dan de regel, achter het invulveld op vinkje naar beneden drukken.
Welke bronnen ik veelal gebruik. Een aantal standaard regels.
Dit vindt ik werkbaarder.
Voorbeeld:

Wat ieder naar eigen inzicht kan aanmaken, een eigen aantal standaard regels. Die de lading dekt van de lagen die je gebruikt.

Zo is dan BGT lekker kort. Voor meerdere lagen BGT lagen geschikt, terwijl de laagbenaming duidelijk blijft.

Bedankt, dit was hem inderdaad. Ik had inderdaad al een eigen kopie gemaakt maar ondanks dat ik in het lagenvenster in JOSM de naam aanpaste, bleeft dat (OSM OK) maar terug komen. Heb het nu in notepad aangepast en nu blijft hetaangepast

Ik snap helemaal waarom je dit hebt gedaan alleen werden de namen zo erg lang. Als ik dan “bron ophalen van laag” gebruikte dan overschreed ik regelmatig de maximale lengte van het bronveld. Maar ik Zal ook eens naar jou manier kijken met een paar standaard bronvermeldingen.

Zie https://luchtfoto.prorail.nl/
Mogen wij deze luchtfoto voor OSM gebruiken?
In de capabilities staat None, dat lijkt aan te geven dat er geen beperking qua licentie is.

Voor Prorail vraag een nieuwe topic aangemaakt.

Ik probeer nu, na toestemming van ESRI, de AHN-kaarten te installeren, maar dat lukt niet. Zou een deskundige mij hiermee willen helpen?

Ik kopieer de url van b.v. PeeWee32 in het vakje “afbeeldingen/imagery” +WMS en dan invoeren bij “enter GetCapabilities url”. Als ik dan klik op “lagen ophalen” krijg ik een foutmelding “Kon geen lijst met WMS-lagen verkrijgen”.

Het lukt me wel als ik het bestand “NL_OSM_basis_ layers_ PL_AHN.jos” in het JOSM venster sleep en de AHN-layer als bookmark in mijn lijstje zet. Maar ik kan zo niet bij alle lagen en ik wil het graag brgrijpen waarom het niet gaat. Bij de BGT-lagen ging het allemaal wel goed.

Dank!

Hoi guido-vh! Welkom op het forum!
Als je het jos-kaartlagenbestand hebt ingelezen in JOSM, kun je in het deelvenster ‘Lagen’ (rechts) de verschillende lagen zien. Je kunt ze daar in- en afschakelen, of aan- en uitzetten. Dat kan door middel van de ‘oogjes’.

Door het oogje naast de AHN3 ruw hillshade aan te klikken verschijnt de hoogtekaart in beeld.

Guido,
lees hier meer over AHN en lagen, en zie hoe het wordt opgeslagen

Je bedoelt waarschijnlijk de url’s per laag van deze wiki-pagina: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:PeeWee32/layers .
Volgens mij kun je die in JOSM na het klikken op +WMS gelijk invullen bij “4. Verify generated WMS URL”. De stappen 1. 2. en 3. kun je gewoon overslaan. Lukt het dan wel?

Dank alle forumleden voor jullie respons.

Het jos-kaartlagenbestand kan ik inlezen en ik kan overweg met layers. In dat jos-bestand zitten enkele AHN-lagen, maar er zijn er meer. Je kunt lagen toevoegen met +WMS of +WMTS (bij bv de BGT-lagen), en dat is wat ik wil maar me bij AHN niet lukt.

Als ik op +WMS klik dan moet ik de url invullen bij 2. enter GetCapabilities url. En dan bij 3 en 4 de gewenste laag ophalen. Dat gaat bij BGT goed. Maar bij AHN komt de foutmelding. Ook als ik de lagen precies zo kopieer van PeeWee32 of de url uit de jos-file.

Ik zie ook niet de “4. Verify generated WMS URL”.
Of moet ik in een heel ander venster zitten? Ik gebruik nu de “preferences/imagery”, dat lijkt mij goed.

Graag lees ik jullie inzicht en uitzicht uit deze materie.

@guido-vh

Er zijn inderdaad meerdere AHN-lagen beschikbaar en ik ben heel hard op zoek geweest naar WM(T)S services die deze lagen ondersteunen.

Helaas is het WM(T)S aanbod voor AHN zeer beperkt, en is de set van alle lagen die beschikbaar zijn, enkel beschikbaar in een webservice waar JOSM niet mee overweg kan.

Wellicht heb ik er al een paar keer langs gekeken maar ik zie nu net in het riedeljte van OSGeo - 2021_quick_orthoHR erbij staan als achtergrond.
Die is wel zeer recent.
PDOK actueel lijkt nog steeds niet bijgewerkt in JOSM.

Zo te zien geen landelijke dekking…

edit… Ahhh in het draadje van Allroads staat de verklaring
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=823698#p823698

Openingspost aangepast, verandering luchtfoto actueel url en wmts laag.

Hoi Allroads,

Dank voor de toevoeging, het werkt weer naar behoren! Enorm blij, nu kan ik weer aan de slag.
Hieperdepiep!

Na de installatie van versie 18193 van JOSM krijg ik een foutmelding als ik de NL_OSM_basis_ layers_ PL_AHN.jos file wil openen. O.a: Kan geen laag toevoegen ‘BGT Omtrekgericht (OSM OK(wmts)’: java.lang.IllegalArgumentExeption: java.net.SocketTimeOutExeption: Connect timed out
Is dit een probleem in JOSM of in de jos-file?

Als ik de fout negeer staan wel de AHN3 en 4, de NSO en de Luchtfoto 25cm lagen beschikbaar, maar de BGT en DKK lagen niet

Op een andere computer draait nog versie 18118 daar geen problemen.

Is dat een fout in JOSM of stelt die andere eisen aan .jos-files, waardoor deze foutmeldingen worden gegenereerd?

De file opent hier in 18193.

Inmiddels op een andere computer ook geïnstalleerd en daar gaat het wel goed. Bedankt voor de reactie.

Zojuist de files aangepast:

Afgevoerd: Luchtfoto actueel 25 cm
Toegevoegd: Luchtfoto Actueel_orthoHR 7,5 cm

Actueel heeft nu de 2021 images, wanneer landsdekkend de 2022 images aanwezig zijn worden de 2021 images door het Kadaster vervangen, zo hou je de actueel beelden zonder verdere aanpassingen aan de link.

Layer keuze: Actueel_orthoHR tilematrixset:EPSG:3857

De files zijn in de topicstart te downloaden.

Misschien doe ik iets fout, maar de zip files kan ik (op dit moment) nog niet downloaden.
Ik hoor wel of het aan mij ligt.

Heb je Chrome? Ik heb hetzelfde probleem.
Oplossing: Op de link met de rechter muisknop, “linkadres kopiëren”, nieuw tabblad, “plakken” en op enter drukken.

Er zijn browsers die een beveiligingsmelding geven dat het bestand niet kan worden gedownload, omdat de site geen beveiligde verbinding kan leveren.
Dit vanwege het ontbreken van de s bij http https, je zal het dan alsnog moeten toestaan/bevestigen. En dat verschilt per browser.