Plaats hier je ervaringen met het gebruik van Obliquefoto's

Mijn ervaring is dat ik nog steeds geen e-mail heb ontvangen van Slagboom & Peeters met inloggegevens.

Ik heb gemerkt dat bij het veranderen van windrichting het beeld telkens verschuift, waardoor je opnieuw moet zoeken waar je ook alweer was gebleven. Ervaren jullie dat ook?

Ik heb weer een herinnering gestuurd, Friendly.

Dan nog even de vraag: wat is volgens jullie de beste WMS (WebMapService)?
Die vraag ontving ik zojuist. Vermoedelijk zodat de OSM-laag regelmatiger bijgewerkt kan worden.

Op de wiki zag ik wel wat diensten staan, maar ik zou daar zelf geen echt goed oordeel over kunnen vellen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WMS

Ik heb de laatste dagen wat problemen met de toegang tot de applicatie. Als ik me aanmeld, kom ik een foutmelding tegen. Iets met doorverwijzen.

De url selecteren en opnieuw laden verhelpt dit probleem.

Server Error in ‘/’ Application.
Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.

Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a tag within a “web.config” configuration file located in the root directory of the current web application. This tag should then have its “mode” attribute set to “Off”.

Ik heb even gekeken, en krijg de foutmelding niet.

Werkt prima. Een servererror geeft aan dat er iets in hun software verkeerd gaat, zo te zien specifiek in combinatie met jouw account. Ik zou ze even mailen dat dit bij jou optreedt.

De beelden waren voor trouwens erg handig om de resterende Duitse bunkers rondom Vliegbasis Leeuwarden te vinden en in kaart te brengen. Er zijn de afgelopen vijf jaar een flink aantal geruimd, en dat kun je dus tot op het jaar nauwkeurig zien zo.

Ik heb trouwens wel dat in de omgeving Leeuwarden de foto’s van 2017 verkeerd staan uitgelijnd qua ligging. Alsof ze een kilometer of wat verschoven staan. Zien jullie dat bij andere locaties ook? Misschien iets om even terug te melden, daar hebben zij ook baat bij neem ik aan.

Hoi Jeroen,

Mijn foutmelding had inderdaad daarmee van doen! Ik had een favoriet aangemaakt met daarin een deel van de logincode. Dat weglaten heeft het probleem verholpen.

Over jouw opmerking aangaande verkeerd uitgelijnd: dat heb ik ook al eens opgemerkt. Heb je dat alleen als je ver bent ingezoomd?
Bij sommige datasets heb ik dat inderdaad, namelijk. Dat was de verificatievraag die Slagboom en Peeters stelde.

Recentelijk had ik rondom Maarn weer zoiets. Dat trad het ook op wanneer de foto’s niet waren ingezoomd. Ik vermoed echter dat dat daar komt deels omdat het foto’s betreft van de naastgelegen gemeente.

Nog iets anders: mij viel vandaag op dat de gebruikte kaart van de GeoApps-viewer is aangepast! In plaats van de stokoude Openstreetmap-laag, lijkt het nu wel alsof ze gebruik maken van een BGT-ondergrond. Wel actueler natuurlijk dan die kaart die ze eerst hadden, maar jammer dat ze van OSM zijn afgestapt. We hadden juist gesuggereerd dat zij hun OSM-ondergrond zouden moeten actualiseren…

Ik vraag me af van Slagboom en Peeters hiervan vindt. Immers, we hebben toegang gekregen tot hun fotomateriaal mede omdat wij daarmee mede de hun gebruikte kaarten van Openstreetmap aan het verbeteren zijn. Misschien is het tijdelijk, maar dat voordeel valt nu natuurlijk wel weer weg.

Ik zie nu dat de Openstreetmap alleen voor grotere schalen wordt gebruikt. Bij volledig ingezoomd wordt de BGT-laag (?) gebruikt.

Nee alleen en altijd bij jaartal 2017 rondom Leeuwarden. Probeer maar eens.

Die vraag heb ik ook en nog geen antwoord gezien. Ik begrijp dat van S&P geen bronvermelding hoeft. Voor collega mappers is het wel handig om te weten waarop mijn edit gebaseerd is. Hoe vermelden jullie dat?

PS: geweldige foto’s, trouwens. Wat leuk dat wij daarvan gebruik mogen maken!

@smootheFiets: bronvermelding is niet nodig. Je kunt wel aangeven (en dat doe ik zelf ook geregeld): “oblique imagery” of gewoon “oblique”. Dat zegt voor ons in Nederland in dit geval voldoende. Voor mensen buiten Nederland ligt dat wellicht anders; en in de lange lijst aan bronnen (=kaartlagen) valt het wellicht zelfs weg.

Ik ben het met je eens dat de toevoeging van de bron soms aangeeft waarom je in bepaalde situaties zoveel details vermeldt, zoals, ik noem maar iets, het aantal treden van een trap of de locatie van een brievenbus die op de andere (lucht)foto’s onder bomen schuil gaat.

Hoi Jeroen,
Kijk nu naar Leeuwarden, en schakelen naar 2017 resulteert in het volledig landelijk worden van het centrum van Leeuwarden. Het lijkt alsof er een hele andere deeldataset onder is gehangen. Enig idee waar dit is? Ik ben te lang weg uit Fryslân om iets zinnigs te kunnen zeggen over de dorpskern die ik zie als ik pak 'm beet op de Nieuwmarkt naar 2017 schakel.

Ik herken helemaal niets (wat het toch al snel een flink stuk buiten Leeuwarden moet plaatsen), en als ik door de verschillende afbeeldingen ga kom ik ook soms opeens weer in een andere dataset terecht. Soms klopt een stukje dan weer wel (hier bijvoorbeeld of net bezuiden het M.C. Escher Akwadukt wat toen aangelegd werd). Het lijkt echt te bestaan uit willekeurige stroken Nederland. Ik denk dat je dit het beste kan terugmelden met het Nieuwestad voorbeeld en ze het zelf verder laten uitzoeken.

Best wel een frustrerende puzzel trouwens. Telkens als ik denk in de buurt van een misschien net leesbaar kombord te komen is de volgende afbeelding weer een nieuw onherkenbaar weiland.

Deze kerk is nog het herkenbaarste wat ik kon vinden:

Iemand een idee? :slight_smile:

Maar het maakt niet zoveel uit waar het is. Er is daar meer aan de hand dan één verschoven set foto’s. Heel bizar, want de andere jaren zijn perfect.

Het lijkt erop dat deze afwijkende obliquefoto’s allemaal uit omgeving Gelderland komen.
Om deze puzzel maar even op te lossen:
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.97914/6.51526
Een transportbedrijf die alleen in Gelderland zit gaf me het puzzelstukje die ik nodig had.
En het tentdakje op het gebouw in de buurt van de kerk zorgde voor de herkenning. :slight_smile:

Goed gevonden! :smiley:

De Wit! Wat een klasse apart qua speurwerk. Je zou er wat mee moeten doen :slight_smile:

Iemand van S&P is er even ingedoken en heeft ontdekt dat er twee vluchten op een foutieve plek in de database op de server staan cq. een verkeerde verwijzing hebben gekregen. Inmiddels zijn de juiste beelden overgezet naar de webopslag, dus als het goed is kun je nu gewoon weer normaal draaien (in Leeuwarden en mogelijk dus ook in Gelderland bij dat tentdakje).

Mooi werk allemaal!

Hopelijk zien ze dit soort foutmeldingen van onze kant ook als een goede wederdienst. Wij nemen immers geen product af, dus alles wat wij melden aan fouten voordat een betalende klant daar tegen aanloopt is winst voor Slagboom-en-die-andere.

Dat zien ze zeker! We zijn als het ware ook een soort toetsingsploeg, dus het wordt zeker op prijs gesteld. Ik weet niet hoe regelmatig, maar Ron van de Slagbomen komt zo nu en dan even meelezen hier.