proposal natural=shrubbery voor struikgewassen en barrier=hedge

Tja, ik niet. Ik snap nog altijd niet waarom scholen wel visueel herkenbaar moeten zijn en parkeerplaatsen niet. Naar scholen ga je niet dagelijks op zoek, naar parkeerplaatsen vaker.

Ik heb het ook opgegeven met die cartojongens. Die hebben hun mening en een buitenstaander komt daar niet tussen. Goed, dan doe je maar je ding, maar het idee dat iedereen die niets zegt het er mee eens is wil ik even heel erg krachtig ontkennen.

Een probleem is dat de taggingpeople het niet over renderen mogen hebben en de renderpeople zich niet met taggen mogen bemoeien, terwijl het heel vaak belangrijk is om goed te overleggen en af te stemmen. Als de renderer een serieus probleem heeft met bepaalde manieren van taggen, dan moet er gewoon overlegd worden hoe dat opgelost kan worden. Dan zet je dat uit in diverse forums en gremia, je kiest een bepaalde oplossingsrichting, maakt een invoeringsplan en kiest een datum waarop het in zal gaan. Zo zou het moeten.
Nu kan je iets met veel moeite door het approval proces heenslepen waar anderhalve man en een paardenkop hun stokpaardjes berijden, vervolgens moet je bij alle afzonderlijke renderers en datausers smeken om het ooit een keer door te voeren, en dan maar afwachten of het ooit gebeurt, en ondertussen komt er overal waar ze er plotseling achterkomen dat er iets veranderd is een trage storm van achterafprotest en stug verzet op gang. Ja, ik overdrijf een beetje, maar ik weet zeker dat het herkenbaar is! En de renderer legt zijn probleem niet voor aan de tagging list, want dat is not done, maar overvalt de rest met een wijziging waar ze zelf maar achter moeten komen, en staat niet meer open voor andere oplossingen. En iedereen heeft gelijk, natuurlijk. Daar gaat het ook niet om, of zou het niet om moeten gaan.

1 Like

Toen ik nog voor Mapillary fietste was het moeilijk een parkeerplaats voor de auto te vinden op het gewenste zoom niveau.
Nu ik enkel defibrillators fotografeer die geregeld aan scholen hangen is het geel wel handig. Maar dit is inderdaad maar 1 keer.

Vroeger was het beter.

De blauwe P is duidelijk, maar de vlakkleur is nu inderdaad erg grijs en valt snel weg. Dit maakt de samenhang wat vaag bij grotere en vreemdgevormde parkeerterreinen. De gele kleur zal niet snel terugkomen, maar een blauwe tint lijkt wel wat kans te hebben. Ik heb in mijn pull-request voor het anders renderen van parking=street_side daar ook mee geëxperimenteerd (zie de laatste twee afbeeldingen van mijn inleiding daar). Geef het zeker door daar als je dat een verbetering vindt ten opzichte van het grijs van nu.

Ik denk dat er zeker eens gesproken moet worden over hoe Carto zijn aanzienlijke invloed aanwent, en dat ze wellicht sneller de gemeenschap moeten betrekken. Nu wordt je inderdaad overvallen door veranderingen. Dat is prima als er een nieuwe feature bijkomt, maar bij wijzigingen met een grote impact mag er echt wel wat meer overleg zijn, bijvoorbeeld via de Tagging-ML. Het is voor de meeste mappers ondoenlijk om de GitHub-repo van Carto bij te houden op wijzigingen die er aankomen.

De dichtheid kan toch niet bepalend zijn of iets als een barrier funktioneert? Er zijn barriers, de mapper geeft aan of het een barrier is, en die zijn soms lineair en soms een vlak.
Om dat aan te geven met een natural plus een density en daaruit de konkusie laten trekken door de datauser dat het een barrier moet zijn, vind ik heel, heel gek. De rondgesloten hedge opvullen met iets wat er precies zo uitziet (natural=hedge?) lijkt mij dan nog logischer. Al zou ik bij een hele dikke muur ook niet weten welke opvulling je dan moet geven. (Carto gebruikte o.m. problemen met dikke muren als reden om de heg ineens anders weer te geven - terwijl dat juist de taggingfouten waren…).

Niet in alle gevallen inderdaad. Maar er zijn ook genoeg gevallen waar verschillende mappers (zeker bij vlakken) wel of geen barrier functie aan een vlak koppelen. Onderstaand voorbeeld. Twee mappers zullen het er over eens zijn dat de dichtheid zo hoog is dat je er niet doorheen kunt navigeren. Persoonlijk vind ik dit echter niet een barrier=hedge maar shrubbery maar een andere mapper zal het hier mee oneens zijn.

Maar dat is iets wat bij het uitwerken van de tag maar eens bekeken moet worden. Misschien is er een goede tussenoplossing met bijvoorbeeld het gebruik van shrubbery=* en shrubbery:density=*

De kleur van de P+R in de plaatjes is #EEEEEE en #EDEDEF. Dat is niet zichtbaar als een andere kleur, alleen als je ze naast elkaar legt en goed bekijkt.
In de kaart valt dat niet op.

Het valt niet op, maar het werkt toch, de vlakken springen er beter uit.

Hallo allemaal,

Ik ben het niet eens met je zienswijze Jeroen, dat weet je van mijn reacties op de Tagging-ML. De “foutieve” rendering in Carto heeft niet enkele gevolgen gehad voor heggen, maar ook voor andere barriers, met als belangrijkste wanden en muren. Ook die worden nergens nog als vlak gerendered. Een nieuwe tag=shrubbery gaat dat zeker niet oplossen. De oplossing in CArto is gekozen omdat veel percelen die omheind zijn, met wat dan ook een muur, een heg etc… niet afzonderlijk zijn ingetekend. We hebben dus door de jaren heen veel scholen, huizen ed. gekregen waar zowel de barrier=* tag aanwezig is als de area=* tag, zonder dat daarmee door de gebruiker bedoeld werd dat het om de heg gaat die als area moest gezien worden. Carto heeft het zich dan gemakkelijk gemaakt en gezegd van OK, alle heggen en wanden worden dan maar lijnen. Dit terwijl ze makkelijk het onderscheid kunnen maken, als ze de moeite nemen om te testen of de barrier=* tag enkel gebruikt is in combinatie met area=yes, dus als primaire tag, en niet gecombineerd met een andere area tag zoals bv. amenity=* of landuse=. In die gevallen, die ze eenvoudig kunnen testen dienden ze de heggen en muren blijven renderen als vlakken. Ik ben het niet eens dat we carto niet op andere gedachten kunnen brengen. Met genoeg protest en overtuiging dat dit een grandiose blunder is zullen ze wel moeten, teninste als ze de referentie willen blijven.
De andere argumenten ken je, ik was vanaf het begin een tegenstander om een nieuwe top tag in het leven te roepen. Scrub is absoluut niet een term voor enkel “onderhouden” bosjes en struiken. In de definitie staat ongelukkeiger wijze “uncultivated land”, wat letterlijk betekent “niet op een akker”. Neem je dat weg uit de definitie dan kun je het hele probleem terug brengen dat alle bosjes en struiken, of ze nu onderhouden zijn of niet, perfect onder scrub passen. En geloof me, wereldwijd gaat het om tienduizenden gevallen waar dat ook zo is toegepast.
Scrub omvat alle bosjes, struiken en “in groei gestuite” boompjes. Wat je met shrubbery nu gaat creeeren is een nieuwe tag die expliciet zegt dat scrub foutief is gebruikt in duizenden gevallen, het wil gaan “misbruiken” om een heg rendering probleem op te lossen, waar velen dan zullen komen met het identieke probleem voor muren en wanden, en bovendien een term wil gebruiken die niet begrijpelijk of vertaalbaar is, zelfs in het nederlands.
Mijn inziens had je moeten blijven bij het oorspronkelijk voorstel, natural=scrub en scrub=
waar je dan kan aangeven of het om shrubbery of enkel shrub of bushes of stunted trees gaat of welke variant dan ook. We geven toch ook geen individule nieuwe top tag voor alle aangeplante bossen ? Dat is en blijft gewoon bos. Of dat nu op een akker groeit of niet, het is en blijft bos, het is en blijft bosjes of struikgewas. Maar hod aub de heggen uit de dicussie, dat is een totaal andere problematiek.
We zullen zien wat de uitkomst wordt van de stemming, maar ik vrees ervoor. Het helpt ook niet om en mass de “Nederlanse” visie erdoor te pushen. Je ziet de anderen al komen. Het is de kunst om een compromis te vinden, dat niet te veel breekt, en zeker niet een rendering issue als mogelijke oplossing bied. Vele heggen zijn niet onderhouden, dus hoe ga je dat klaar spelen om al die area=yes tags te vervangen door natural=shrubbery of natural=scrub.
Aanvaard dat scrub niet betekent “wild”, net zoals forest niet betekent een “wild” bos, of grassland niet betekend een “wild” grasland.

Op deze, we proberen niet de Nederlandse visie er doorheen te duwen. Het klopt, we hebben veel toepassingen voor natural=shrubbery in Nederland maar we zijn zeker niet het enige land. Ik heb bijv. met veel Amerikanen en Britten gesproken die er ook voor gebruikstoepassingen voor zien. In Amerika heb je bijvoorbeeld grote parkeerplaatsen met struikgewassen er tussen [1][2]. Daarnaast, hebben zei juist erg de voorkeur voor een aparte tag uitgesproken. Veel Engels sprekende mensen associëren natural=scrub juist zoals bedoeld met de wilde scrublands en shrubbery meer met de decoratieve en onderhouden struikgewassen. Daarnaast, kijk maar eens op overpass [4]. Op verschillende plekken steunen mensen het al.

En wat van deze [3]? Dat is geen scrubland maar ook geen barrier=hedge. Dit is momenteel getagd als natural=shrubbery.

[1] https://www.openstreetmap.org/way/914194442
[2] https://www.google.nl/maps/@41.6883329,-71.4996368,3a,75y,23.15h,68.05t/data=!3m7!1e1!3m5!1ssptWEBmP6P0eTWjbBttxlA!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=sptWEBmP6P0eTWjbBttxlA&cb_client=maps_sv.tactile.gps&w=203&h=100&yaw=53.26008&pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192
[3] https://www.google.nl/maps/@52.243813,5.3640007,3a,75y,324.32h,79.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7zjxtEdUKzS75Osi3aMf8A!2e0!7i13312!8i6656
[4] https://overpass-turbo.eu/s/150l

Lees even deze hele thread even door en bekijk ook eens de discussies hierover op de Tagging-ML en GitHub. Kom dan eens met een voorstel hoe je Carto gaat overtuigen wel barrier=hedge met area=yes te renderen. Dat proberen meerdere mappers al ruim een jaar namelijk, en de ophef waar je het over hebt is al geweest.

Carto gaat ze niet meer renderen als vlak, maar ga gerust de discussie aan met de Carto maintainers; wellicht verras je ons.

(En gebruik alsjeblieft paragrafen in de opmaak van je posts,)

Ik heb de indruk dat het probleem zich uitsluitend voordoet in combinatie met highway, zoals in het geval van een haag rond een plein. Het spreekt voor zich dat de barrière geen betrekking heeft op de weg en de renderer zou zich daar gemakkelijk iets van aan kunnen trekken.

Helaas heeft het voorstel de stemming niet gehaald. Mensen lijken vooral te vallen over het feit dat de scheiding tussen natural=scrub en natural=shrubbery niet duidelijk is en sommige willen ipv van natural=srhubbery een subtag voor natural=scrub.

We gaan kijken hoe we het kunnen aanpassen zodat het wel haalbaar is want de tag heeft best veel gebruikstoepassingen. Zeker in Nederland is de tag nu al vaker gebruikt. De tag kan dus vooralsnog gewoon gebruikt worden.

https://overpass-turbo.eu/s/15ho

Wat jammer. Jammer, zo’n semantische discussie op dit punt.

Maar, oké. Betekent dat dat we op een later moment de natural=shrubbery en masse kunnen overzetten?

Nope, ik ga kijken of met wat aanpassingen, het proposal nog een keer tot stemming kan komen. Ik weet nu waarom mensen ne hebben gestemd dus ik ga kijken of ik dat kan oplossen. Laat alle natural=shrubbery vlakken nog maar even staan dus.

Op basis van alle feedback hebben we het shrubbery proposal aangepast en uitbreid in de hoop dat deze hiermee wel door de stemming komt. Het proposal staat nu in draft maar gezien de wijzigingen zouden we het waarderen als jullie wat eerste feedback kunnen geven, mede omdat natural=shrubbery ook veel toepassingen in NL heeft.

De belangrijkste wijzingen zijn dat we de sub tags “shrubbery:density” en “shrubbery:topiary” ehb geintroduceerd. Ook hebben we het gebruik van de tag uitgebreid (vlakken barrier=hedge + area=yes nu als shrubbery) en afgebakend (wanneer natural=shrubbery en wanneer scurb and heath).

Alvast bedankt.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/shrubbery

De stemming liep niet mis omdat er een paar details ontbraken maar omdat veel mensen het grondig oneens waren met zowel het voorstel als met de naam. Dezelfde combinatie opnieuw aanbieden zal leiden tot hetzelfde resultaat.

Dit is de best mogelijke key en value. Andere combinaties bleken juist minder steun te krijgen. Daarnaast, een deel van de mensen vind dat dit natuurlijke object niet onder de key “natural” mag vallen. Deze is ongegrond omdat bovenaan de natural wiki staat dat ook door mensen aangelegde objecten zoals bomen, stranden en ook onze shrubbery in natural mag. Dit hebben we nu ook nadrukkelijk aangegeven.

Een deel van de mensen vond de tag ook onduidelijk dus we hebben de definitie aangescherpt en heel veel voorbeelden gegeven. Ook hebben we het proposal uitgebreid om de tag meer functie te geven aangezien sommige mensen het niet nodig vonden om zeg maar een gecultiveerde versie van natural=scrub te maken.

Het proposal is dus echt wel anders en beter onderbouw nu

En wordt nog verder uitgewerkt, dus geef vooral verbeterpunten door.

Ik was inmiddels weer grotendeels teruggevallen op het ‘gewone’ natural=scrub bij mijn onderhoudswerk. Alleen voor kleine plukjes gebruik ik shrubbery.

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik de nieuwe structuur toegepast in een deel van Grootebroek. Ik vind het goed werken met die dichtheid. Het levert wel extra werk op, maar dat is dus een keuze, ik vind het wel fijn om dat onderscheid te kunnen maken.

Omwille van mijn “bewijsdrang” :wink: ben ik het vooralsnog wel aan het combineren met ‘landuse=grass’ om duidelijk te maken dat hier wel “iets” in kaart is gebracht. Ik ben nu veel gemeentegroen aan het intekenen (en paden en wegen) en ook groen opnieuw aan het definiëren, en ik heb toch wel het idee dat een lege kaart dat werk niet noodzakelijkerwijs vergoeilijkt. Het is dan een volgende keer met een uurtje polygonenklikken en tags wijzigen klaar, de polygonen staan in ieder geval redelijk nauwkeurig ingetekend. Maar dat terzijde.

Terug naar de heestermaterie. Ik ben benieuwd wat de extra informatie gaat opleveren aan stemmen.

Overigens zou je als alternatief bij natural=scrub ook een subcategorie “maintained=yes” en “density=dense/medium/…” kunnen voorstellen.