Video: voeg je bedrijfsgegevens toe aan Openstreetmap

Hallo allemaal,

Zoals afgelopen zaterdag toegezegd zou ik een video maken over (en een WikiHow opstellen, daarover later meer) hoe je als ondernemer je bedrijf met baliefunctie kunt toevoegen aan Openstreetmap.
Nu nog even ‘gewoon’ met OnOsm en iD.

Ik heb een filmpje gemaakt, dat ik hier gewoon ga delen.
Ik vroeg me wel af hoe ik in het openingsbeeld een tweetal verwijzingen kan plaatsen naar een later moment in de video. Zodat mensen meteen kunnen beginnen met bijvoorbeeld ‘Hoe een melding te plaatsen met OnOsm’. Weet iemand dat zo op te rakelen? Ik zag het zo één twee drie niet.

https://www.youtube.com/watch?v=6edDUi1o9RA

Goede video. Heel informatief. Als mensen zich registeren voor openstreetmap.org dan moeten ze toch wel eerst een tutorial doen voordat ze in ID kunnen bewerken?

Over de tijdstappen, je kunt onder in de tijdlijn tijdstappen toevoegen (vraag me niet hoe). Je kan ook in de beschrijving van de video links naar de verschillende momenten plaatsen ( dus bijv. “uitleg onosm.org 3:35” en dan de tijd als link.

Hoi Lachgast,

Complimenten!
Kan ik deze video al doorspelen aan bedrijven die zich proberen aan te melden, maar waar het in eerste instantie niet helemaal goed is gegaan?.. Of is het een voorlopige versie?

De meest gemaakt fouten zijn bedrijven die op de gebouwomtrek worden toegevoegd of op een eigengemaakte adresnode. (dubbel adres)

Vaak wordt de aard van het bedrijf niet toegevoegd.

Er zijn ook ‘tools’ om de openingstijden toe te voegen.
Deze gebruik ik meestal.

openingsuren-tool

http://projets.pavie.info/yohours/

Leuk gedaan Lachgast!
Je kan in je filmpje op youtube alleen linken naar een andere video.
Wel kan je in de beschrijving een soort inhoudsopgave maken, bv
0:00 intro
1:00 deel 1
2:30 deel 2
5:00 conclusie

etc

Dank voor de reacties. Eggie, wat mij betreft kan je hem al doorspelen. Ik zal mettertijd een nieuwe versie plaatsen, waarin de opening verwijst naar de tijdstipverwijzingen in de beschrijving. Die ga ik nu in ieder geval even toevoegen.

Ik meen weleens een doorklikoptie in de video zelf te hebben gezien, maar wellicht was dit in een droomwereld :wink:

Je kunt ergens van deze hoofdstukken in de video instellen. Als je die instelt dan verschijnen die hoofdstukken ook rechts in een apart menu. Ik weet niet hoe je ze instelt maar kan niet moeilijk zijn. De gebruikers kan vervolgens op die hoofdstukken klikken.

Mooi gedaan Lachgast. Zeker bij wat lange filmpjes is een index in de beschrijving wel handig want dan kan iemand in 1x naar het voor hem interessante deel doorklikken. Ik heb dat ooit gedaan maar weet ff niet meer hoe. Het kan (of kon?) in ieder geval wel. ff googlen denk ik.

Bedankt! Ik heb de hoofdstukindeling toegevoegd en nu is het al iets makkelijker navigeren door de toch wat lijvige film.

Supergoed initiatief, ga zo door!

Ik krijg nu telkens wanneer ik mij aanmeld de keuze of ik een introductiecursus wil doen of meteen wil bewerken. Ik weet niet hoe dat bij ‘de eerste keer’ is, maar daar ga ik even vanuit! Goed punt. Het is me bij het maken van dit filmpje niet opgevallen. Misschien omdat ik al eerder was ingelogd tijdens die sessie.