QGIS Cloud sponsort met extra MB cloud ruimte

Ik heb een aantal keren webkaartjes getoond die gemaakt zijn met QGIS en gehost door QGIS Cloud. Dat was met het gratis QGIS Cloud account. Dat account geeft 50MB aan ruimte. Op zich al heel mooi dat dit kan maar als je met grote datasets werkt zoals BGT , top10NL dan is de limiet snel bereikt. Ik heb daarom nav een suggestie van Allroads een verzoek ingediend of ze mij en dus OSM willen helpen met meer ruimte. Dit om publieke geodata te visualiseren tbv OSM. Dat verzoek is gehonoreerd en nu heb ik aanmerkelijk meer ruimte. Dat is niet voldoende om bv alle vlak geometrieen van de BGT te tonen maar zeker als het gaat om punt geometrie valt er best veel weer te geven. Ik ben er erg blij mee want ik kan nu heel veel m.n. BGT data visualiseren in een webmap en in een WMS.

Inmiddels ben ik wat aan het experimenteren geslagen en heb een aantal webkaartjes gemaakt die ook als WMS in bv JOSM zijn te bekijken. De url van de WMS is nagenoeg gelijk aan die van de webmap met dit verschil dat er na de http:// eerst nog “wms.“ voor gezet moet worden. Dus
https://qgiscloud.com/PeeWee32/bgt_straatmeubilair_QGC/ wordt dan
https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/bgt_straatmeubilair_QGC/

Onderaan staat een aantal kaartjes die gebruikt kunnen worden om OSM bij te werken. Als de webmap lagen heeft die je aan/uit kan zetten dat betekent dit ook een aparte laag is in de WMS.
Voordat je er mee aan de slag gaat let dan wel op het volgende. De BGT en Top10NL is lang niet altijd actueel en juist. Dus ga er zeker niet van uit dat alles klopt. Het beste is zelf kijken in het veld of het klopt maar ook anders imagery lagen kunnen hierbij ondersteunen. Bv ook de oblique beelden. En ik heb me niet bezig gehouden met de vertaalslag van bv BGT definities naar OSM definities. En ook niet met het nut of noodzaak van het evt. toevoegen aan OSM. Meer info over bgt is hier te vinden. Ook goed te weten dat de BGT een niet verplicht deel kent. Dat kan verklaren waarom je iets in de ene gemeente wel en in de andere gemeente niet ziet.

bgt bak
bgt bord
bgt_installatie
bgt_straatmeubilair
top10NL namen van gebouwen
top10NL typeinrichtingselement_lijn

Ik moet nog veel uitzoeken maar dacht dat het wel leuk zou zijn als ik alvast wat laat zien.
Ik wil nog een keer een aantal verschillen analyses maken (bv BGT vs OSM) en ook moet ik nog kijken hoe ik de data eenvoudig kan bijwerken als de maandelijkse BGT data ververst wordt.

De BGT en Top10NL data krijg ik in de vorm van Postgis database dumps van https://geotoko.nl/. Als die data niet commercieel gebruikt wordt maar voor OSM dan is dat zo goed als gratis. Mooie service van Geotoko.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

1 Like

Ik heb weer een aantal maps/wms toegevoegd.

top10NL functioneelgebied_vlak (met maar liefst72 lagen, klik rechtsboven op Layers&Legend om ze te zien)
bgt_overigbouwwerk
bgt_Scheiding Even geduld met renderen.
bgt_sensor

QGIS cloud laat mij zien hoe vaak welke map bekeken is en gelukkig kan ik zien dat ik niet de enige ben. :wink: . Ik heb al een groot deel van de beschikbare ruimte gebruikt dus heel veel kan er niet meer bij. Feedback blijft welkom.

Bedankt, goed te zien wat er allemaal beschikbaar is!

Ik was wel benieuwd naar BGT sensor en vond dat bij mij in de buurt het allemaal camera’s zijn. Ik zag dat Dordrecht beduidend anders is maar dat komt omdat Dordrecht veel waterstandmeters heeft, of … dat Dordrecht ze heeft gemapt en andere gemeentes niet.

Klopt. Sensor is een niet verplicht onderdeel van de BGT en dus hoeft niet iedere gemeente dat te gebruiken.

Leuk “speelgoed”
Het kennis niveau wordt er altijd beter van. Het onderhouden en verouderen van data kan het probleem zijn.
De BGT heeft zelf ook dit “probleem”
Om snel inzicht te krijgen in BGT objecten is dit een uitkomst.

Kortom goed bezig Peter!

PS. Qgis Cloud dank voor het beschikbaar stellen van de serverruimte

Gaaf. Heel bruikbaar

Lagen gebundeld.

lagen website

wms: url voor o.a. JOSM

site: website QgisCloud

rechts boven op layericcoon klikken voor de andere layers.

Ik vind het een prachtige ontwikkeling! Zeer fraai gedaan!

Leuke laag die TOP10NL namen van gebouwen. Staan wel wat fouten in.
Bij mij in de buurt “De Heidense Bossen” moet zijn “De Heldense Bossen”, “Hasenarker” moet zijn “Hasenakker”.

Dat maakt het wel gevaarlijk om dit als authoritieve bron te gebruiken.

Die afweging moet je altijd maken.
Schrijfwijze op gebouwen kan anders zijn.

Rechts boven op layer icoon klikken, dan zie je meer layers.

Melding maken bij:
Verbeterdekaart Laag Top10NL

Ik heb onlangs een vergelijking gemaakt tussen wegen in de BGT en OSM. Hoewel het m.i. lastig zo niet ondoenlijk is om een 100% vergelijking te maken kan er wel wat nuttigs mee gedaan worden. Ik heb hier een kaartje gemaakt met BGT wegvlakken die geen osm highway raken. Er zitten nog wat false positives bij maar in mijn regio kwam ik nog wel een aantal ontbrekende wegen tegen. Rechtsboven kun je uitklappen en de gewenste BGT types kiezen. Parkeervlak is er wellicht 1 die je uit wil zetten omdat dit in OSM veelal geen highways zijn. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

De kaart is ook als WMS te gebruiken.
https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/bgt_wegdeel_niet_OSM/

Bundel lagen kaart bijgewerkt.

Nu met popup naar edit in Josm en ID.

Ziet er erg goed uit.

Ik heb nog een verzoekje: zouden enkele van onze beschikbare kaartlagen (zoals BGT Omtrekgericht en de kadastrale kaart) op deze pagina gedeeld kunnen worden: https://osmlab.github.io/editor-layer-index/

Heel mooi. Hou er wel rekening mee dat ik zo nu en dan lagen verwijder omdat mijn cloud data opslag gelimiteerd is.

Jouw opmerking er bij geplaatst met link naar dit forum.
Scheve_prio1_wegen_QGS als visible gezet. infolink

Ik heb een aantal WMS/webmaps gemaakt/geupdate met data uit BGT/BAG/Top10NL . Ik heb ze hier geplaatst vanaf nummer 23 en denk dat het verder voor zich spreekt. Als je snel een blik wilt werpen wat er te vinden is klik dan op de link net onder het plaatje. Het duurt soms wel even voordat het gerenderd wordt. Ik zal proberen deze zo nu en dan te updaten. Het betreft allen een moment opname. De meeste kaartjes hebben de mogelijkheid lagen aan/uit te klikken. Hopelijk kan het helpen OSM te verbeteren.

@PeeWee32, vraagje die er zijdelings mee te maken heeft over je “scheve wegenkaart”.
-Hoe vaak wordt deze geupdated?
-Het lukt me niet om vanuit de scheve wegenkaart direct een scheve weg te laden is JOSM, ik zoek hem nu altijd op met OSM-kaart en laad hem dan in JOSM. Doe ik iets fout, of is dit geen optie vanuit jouw scheve wegenkaart?

Ik heb mijn workflow wat geautomatiseerd waardoor het hopelijk te doen is om dit maandelijks bij te werken. BGT postgis DB dump van Geotoko wordt maandelijks ververst. Ik moet dan zowel BGT als een recente OSM-NL in een postgis DB zien te krijgen en een script draaien. Daarna uploaden naar QGCloud. Dus hopelijk maandelijkse update (tenzij ik het vergeet of er geen zin meer in heb :wink: )

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp maar ik zou het zo doen.
Je kunt van al die kaartjes een WMS in JOSM instellen (Bewerken, voorkeuren, afbeeldingen) en die vervolgens selecteren middels het menu-item ‘afbeeldingen’. Ik zet dan ook altijd een OSM carto laag aan (eronder) zodat ik een goede referentie hebt van waar die scheve weg ligt. Daarna het gebiedje downloaden in JOSM en aanpassen.

Ik heb die Scheve prio 1 kaart ook maar toegevoegd in de lijst (nr 30) .

Top, dank je. OSM heeft het er wel wat moeilijk mee, loopt tegen geheugenproblemen aan.

Ik heb alle highway=cycleway (NL) met een aantal tags geupload naar QGISCloud en op basis daarvan een aantal kaartjes gemaakt.

Al deze webkaartjes werken op de zelfde manier. Rechtsboven is een menu dat je kunt uitklappen. Daar kun je de lagen kiezen die je getoond wil hebben. Nadat een cycleway getoond wordt kun je er op klikken. Er verschijnt dan een extra venster met aanvullende informatie. Daar kun je kiezen om de weg in JOSM te laden of te tonen in de browser obv het osm id. Alle kaartjes zijn ook als WMS te laden maar daarbij moet dan ieder laag apart geselecteerd worden. De WMS heeft de zelfde url als de webmap maar dan moet je nog even “wms.” plaatsen na de //.

De gegevens worden niet online bijgewerkt dus mocht je iets in OSM wijzigen dan kan het best een tijd duren voor dat hier is bijgewerkt. Ik weet nog niet hoe vaak ik zal bijwerken. Dat hangt ook af van het nut hiervan dus laat gerust weten als je daar een mening over hebt.

OSM_Cycleway_traffic_sign_check
Dit kaartje laat de waardes zien van de volgende keys: traffic_sign , moped en mofa. Er zit ook nog een controle op tegenstrijdigheden in. Dat werkt niet helemaal goed in Amsterdam en Utrecht waar snorfietsen op sommige G11 fietspaden geweerd worden maar hopelijk kan het elders wel helpen e.e.a. te verbeteren.
WMS:https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_Cycleway_traffic_sign_check/

OSM_Cycleway_klasse
Met dit kaartje heb ik geprobeerd alle fietspaden in te delen in een G11,G12a en G13 obv de beschikbare tags. Is niet in alle gevallen 100% zeker. Ik geef dat nog wel aan middels een waarschijnlijkheid. Als de key traffic_sign ontbreekt is nl niet in alle gevallen vast te stellen wat voor fietspad het is. Fietspaden zonder traffic_sign, moped of mofa tag deel ik bv in als en G11. Arbitrair maar je moet wat.
WMS:https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_Cycleway_klasse/

OSM_Cycleway_width
Obv de tags width en est_width wordt de breedte en de breedteklasse vastgesteld. Wellicht niet voor iedereen even interessant maar voor brede fietsen/brommobielen wel relevant. Opvallend hier is dat er nogal regionale verschillen zijn. In Amsterdam bv wordt traffic_sign niet vaak gebruikt maar de breedte daarentegen wordt vaak toegepast.
WMS:https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/OSM_Cycleway_width/

Ik hoop dat het wat inspiratie geeft en kan aanzetten tot verbeteringen in OSM. Mochten jullie zien dat ik ergens een fout heb gemaakt (moet je nooit uitsluiten) laat het dan weten.