OpenStreetMap-kokoontuminen kesällä 2010?

Viime kesänä oli tapaaminen Keravalla, mutta tieto siitä tuli foorumille myöhään. Suomessa ei ilmeisesti ole kokoonnuttu kovin usein wikin mukaan.

Olisikohan aika miettiä uutta kokoontumista? Olen nyt harrastanut tätä kartoituspuuhaa puolisentoista vuotta, ja olisi mukava nähdä naamoja nimimerkkien takana.

Viime vuoden kokoontumispaikka Kerava vaikuttaa minusta hyvältä. Se on melko mukavasti saavutettavissa Etelä-Suomesta ja miksei kauempaakin rautateiden ja moottoritien ansiosta. Tänä vuonna polkupyöränkin saa HSL-alueen lähijunaan mukaan maksutta. Jokin paikka lähellä Helsingin keskustaa olisi paremmin saavutettavissa joukkoliikenteellä, mutta autolla voisi joutua ajamaan ruuhkassa ja etsimään pysäköintipaikkaa.

Juu, Kerava on aika otollinen paikka kulkuyhteyksien ja pysäköinnin kannalta, junia menee aika mukavasti ja keskustan ympäristöstä löytyy parkkipaikkoja ihan mukavasti eli ei tarvitse korttelirallia harrastaa parkkipaikan takia. Pari isoa terassia löytyy jossa mahtuu istuskelemaan ja Aurinkomäelläkin on reippaasti istumapaikkoja. Minulta siis ääni Keravalle.

Järvenpäähänkin tietty olisi melkein yhtä hyvät kulkuyhteydet mutta erittäin agressiiviset lappuliisat ja parkkipaikkojen määrä saattavat vähän häiritä. Vaikka itse asunkin Tuusulassa niin tänne en miittiä järjestäisi, Hyrylään kun ei kiskoja ole kukaan rakentanut niin julkisilla tulo saattaa olla hankalaa enkä osaisi kunnollista miittipaikkaakaan yhtäkkiä sanoa. Tuusulassa tosin olisi todella paljon kaikkea pientä mitä pitäisi kartoittaa mutta ehkä ensin olisi hyvä pitää tavallinen kokoontuminen.

Helsinki olisi muuten ihan hyvä idea, mutta miksi kaikkien ryhmien/foorumeiden/vastaavien miitit ja tapahtumat pitää olla siellä? Itse ainakin olen jo pikkuhiljaa kyllästynyt kun aina kaikki tapahtumat ovat siellä.

Eikös pitäisi etsiä joku paikka jota ei ole vielä kartalla :slight_smile:

Kannatetaan tapaamista. Olisi tosiaan mukava tavata muita kartoittajia parin vuoden yksinäisen kartoittamisen jälkeen.
Kerava sopii myös paikkana itselleni erittäin hyvin.

Mainio idea kyllä, mutta ehkä on riittävästi vaikeuksia löytää ajankohta, joka sopisi kaikille. Heinäkuussa kaikki ovat varmaan jo lomalla?

Juu, parempi nyt ensin edes nähdä naamatusten ja suunnitella tulevaisuutta. Kunhan ollaan vähän tutustuttu niin mulla olisi kyllä useampiakin pieniä alueita esittää kartoitettavaksi muunmuassa Tuusulassa ja Keravan lähialueilla mutta jääköön se sitten myöhemmäksi.

Kerava on siinäkin mielessä hyvä miittipaikka että täällä on paljon kartoitettavaa ja varmaan alueen kartoittajilla on paljon kysyttävää muiden alueiden porukoilta ja samalla reissulla osallistujat voivat ohimennen kartoittaa nurkkia. Keravalla on paljon sopivia terasseja ja jos terassit on täynnä niin itse ainakin tiedän useammankin kokoontumiseen soveltuvan paikan jota voidaan hyödyntää.

Itselleni sopii lähes mikä tahansa ajankohta, johtuen lähinnä nykyisestä osa-aikaduunin luonteesta. Kunhan tietää mielellään viikkoa aikaisemmin ajankohdan niin pystyn oman aikatauluni sovittamaan lähes mihin tahansa hetkeen.

Itseäniin tosiaan kiinnostaisi nähdä varsinkin Kerava/Tuusula -alueella olevia kartoittajia, kohtalaisen hyvää jälkeä tosin ollaan saatu tehtyä alueella ilman keskinäistä kommunikointiakin. Saisi vaan paremmin priorisoitua hommaa alueellisesti jne kun tutustuisi ihan livenä.

Julkenen jo ehdottaa alustavasti tapaamispäiväksi lauantaita 24.7.2010, kun tuo edellisen tapaamisen vuosijuhlapäivä osuu sunnuntaille. Sopiiko tämä muille? Muutenhan sunnuntaissa ei ainakaan itselleni ole mitään vikaa, mutta heinäkuussa tuskin moni paikka on sunnuntaina auki. Pitää vielä miettiä tiedottamista, vaikka onhan heinäkuuhun vielä aikaa.

Kuten monet ovat jo yllä todenneet: mikäli terassi on täysi tai paikallisen juottolan atmosfääri ei muuten tunnu mieltä ylentävältä, vaikkapa Aurinkomäki on näköetäisyyden päässä.

Tämä on totta: paikallisia muita kartoittajia olisi hyvä tavata priorisoinnin merkeissä, ja erinomaisen mielenkiintoista olisi mikäli myös muut vaikkapa tällä listalla aktiiviset kartoittajat pääsisivät paikalle ja voisi vaihtaa kokemuksia ja käsityksiä yleisemminkin.

Hienoa, että näin moni Keravan ympäristöstä vastasi saman tien. Minäkin asun lähes Keravalla, Korson lähellä. Enimmäkseen kartoitan polkupyörällä Itä-Vantaalla ja Keravalla.

Olisikohan aihetta perustaa alustavia ilmoittautumisia varten wiki-sivu? Lyötäisiinkö samalla päivämääräkin lukkoon, niin kuin viimevuotisessa sivussa? 24.7. on vielä niin kaukana, että toivottavasti monet voivat sovittaa muut menonsa sen mukaan.

Juuri noin. Uskon, että olisi parasta keskittyä vaihtamaan kokemuksia ja näkemyksiä tulevista kehityssuunnista. Saatan olla väärässä, mutta mielestäni ’mapping party’ GPS-jälkiä keräilemällä soveltuu parhaiten täysin kartoittamattomille alueille, ja niitähän on kovin vähän, ellei sitten keskity metsäpolkuihin ja kevyen liikenteen reitteihin. Muu kartoittaminen on sitten paljon hitaampaa puurtamista ja vaatii usein muitakin lähteitä kuin GPS:n: bussipysäkit ja -reitit, sähkönjakeluverkosto, metsiköt, puistot, rakennukset, jne.

Juu, ehdottomasti tässä vaiheessa jo ainakin alustavaa mainostusta kaikissa mahdollisissa kanavissa (talk, irc, facebook, wiki, …) ja mielellään jo ainakin alustavasti joku päivämäärä tapahtumalle että ihmiset kerkiävät varautua ja järjestelemään aikaa tai vaihtoehtoisesti antaa perusteluita jos päivä on huono. Itselleni tosin sopii lähestulkoon kaikki päivät, varsinkin viikonloput kunhan päivämäärä lyödään lukkoon riittävän aikaisin. Pari vkl-reissuakin mulla on tiedossa lähiaikoina mutta niitä voi koittaa sumplia jos päivä lyödään lukkoon riittävän aikaisin.

Jos saadaan tämä miitti vedettyä kunnialla läpi, voisi koittaa järjestää näitä vaikka useamminkin niin saadaan edes vähän koordinoitua tätä hommaa, nythän tämä taitaa olla aikalailla villiä toimintaa ilman minkäänlaisia valtakunnallisia ohjastuksia. Jotain mapping partyjakin voisi jossain vaiheessa järjestää kunhan saa ensin vähän koordinoitua hommaa, heikosti kartoitettuja alueita kuitenkin riittää jopa tässä uudellamaalla vaikka ja kuinka ja pakkoko sen on rajoittua jäljen keräämiseen, samalla reissulla ottaa valokuvia ja vaikka voicea niin datan määrä kasvaa reippaasti.

Se vanha sähköpostilista sopii mulle hyvin, kun sitä ei tarvitse seurata erikseen. Kerava (tai lähialueet) sopii sijaintina mulle, jos vain ajankohta käy.

Tarkoittanet talk-fi-listaa. Voitko (tai voiko joku) mainostaa siellä? Ehdotettu päivähän 24.7.2010 on jo ensi viikon lauantaina.

Olen varmaankin tulossa paikalle - lauantai 24.07.2010 ja Kerava käyvät minulle hyvin. Ehdottakaa sitten lähempänä tarkempaa paikkaa. Porukkakartoitus olisi kivaa - mutta kartoittamattomat paikkakunnat kuten Sulkava ovat hieman kaukana kartoittajista (ja siksi ei ole varmaan vielä kartoitettu)…

Olisikohan Sampotunnelin länsipään aukio hyvä tapaamispaikka? Viimevuotinen tapaamispaikka, ravintola Onnellinen kana, on hieman siitä länteen. Sampotunnelin aukiolle pääsee hyvin junalla ja pyörällä, ja autoillekin on runsaasti pysäköintipaikkoja lähistöllä.
Koska olen palaamassa matkalta tuolloin, ehdotan ajaksi 17.30. Voin tarvittaessa palata aikaisemmallakin junalla.

Paikka on ihan hyvä. Prisman katokseen ja Anttilan oven eteen mahtuu jopa sateensuojaan jos sattuu satelemaan, tuohon on helppo löytää ja tuosta pääsee aika näppärästi joka suuntaan. Aika käy ainakin minulle.

Itsekin vahvistan tuloni, mutta olen kuin olenkin päivän töissä ja pääsen siksi paikalle vasta ehkä 17:30–18.00, joten kannatan tuota aikataulutoivomusta.

Moi

Kuulostaapa hyvältä tämä kokoontuminen ja vielä ihan kotikulmilla. Itse tulen mielelläni käymään. Ajankohta sopii luultavimmin hyvin, viikonloppuvapaata kun on. Varmaan vielä kannattaa mainostaa postituslistalla? Voin vaikka illalla jonkin viestin kirjoittaa, jos joku muu ei kerkeä ennemmin. Onhan enemmän osallistujia aina parempi. :slight_smile:

Moi

Hirvittävä harmi etten pääse osallistumaan 24.7 sillä olen tuolloin “matkalla jossakin sisä-Suomessa”. Hyrava pääsee nyt aivan liian helposti ykköseksi kaikkiin Suomen miitinkeihin osallistuneena kartoittajana :slight_smile:

Olen luultavasti tulossa. En forumia normaalisti juuri ehdi seurata, mutta tämä sentään sattui silmään.

Olisi mukava osallistua, mutta tänään olen lähempänä Sulkavaa kuin Keravaa…

Miitti pidetty - paikalla oli yhteensä kahdeksan kartoittajaa. Ohjelmana oli tutustumista aukiolla ja sitten laajempaa keskustelua Onnellisessa Kanassa. Aiheina oli myös OSM… Kiitokset Skelalle homman järjestämisestä ja muille seurasta. Voisi ottaa homman uudestaan - jos osallistujien määrä kasvaa samaa tahtia kuin nyt niin ensi kerralla on iso miitti…

Eipä tässä muuta järjestämistä ollut kuin tänne foorumille kirjoittelu. :slight_smile: Kiitos kaikille paikalle tulleille! Ensi kerralla vaikka sitten Sipoonkorpeen, niin saadaan kaikki metsäpolut kartalle. :slight_smile:

Olisin kaivannut keskustelua järjestäytymisestä. Sain sellaisen mielikuvan, että useimmat meistä vastustavat turhaa byrokratiaa, mutta yhdistyksen nimissä saattaisi olla helpompaa tehdä joitain asioita, kuten olla yhteydessä viranomaisiin tai järjestää palvelintilaa. Toki nuo asiat onnistuvat yksityishenkilöinäkin.