Update kaart in Osmand life

Wijzigingen aangebracht in Open street map. Aangebracht op maandag 1-3-2021 na verificatie door ervaren mapper/ moderator.
Op dinsdag 2-3 een abonnement genomen op OsmAnd life. Dit geeft recht op updates van de kaart tot op 1 uur na verschijnen, als ik het goed heb begrepen.
Toch zie ik ook vandaag 3-3 in de app OsmAnd life (op smartphone) de aangebrachte wijzigingen niet in de kaart. Hoe komt dat?
Moet ik nog iets regelen in de app misschien?

Beste HarryHiker,

Dit is een algemeen forum voor openstreetmapeditors. Voor gebruik van apps van derde partijen (OsmAND) zul je bij hen / hun gebruikersgroep ondersteuning moeten zoeken.

Maar in het kort:

-Je wijzigt zaken in OpenStreetmap en slaat ze op.
-Vervolgens worden de wijzigingen op alle zoomlagen op OSM bijgewerkt. Dit kan minuten, uren of dagen duren
-Vervolgens hangt het af van welke kaart je op OsmAND hebt geinstalleerd hoe lang het duurt voordat je wijzigingen ook dáár zichtbaar worden.
-Want: Op OsmAND kun je verschillende soorten kaarten afnemen die afgeleiden zijn van Openstreetmap. Wanneer die bijgewerkt worden hangt af van
— of je die op je mobiel downloadt voor offline gebruik
— of dat een betaalde dienst is
— Bij online gebruik of wijzigingen near-real-time worden gedaan (als bij openstreetmap.org) of een maandelijkse cyclus hebben (als bij opentopomap.org

Hoi Harry,
Welkom op OSM, Tilia verwoord het redelijk, maar als nieuwe gebruiker kan ik me voorstellen dat je je vraag ergens kwijt moet.
Dit mag natuurlijk best wel op het OSM forum, als er antwoord op gegeven kan worden zal dit hier ook geschieden.
Maar verantwoordelijkheid over een functie binnen een app, hebben we als OSM community niet.

Ik weet niet zeker of je iets aan zou moeten zetten in OSMAnd om de betaalde service die OSMAnd biedt actief te krijgen.
Zelf heb ik een betaalde versie van OSMAnd maar geen real-time abonnement.
Je zult deze specifieke vraag bij OSMAnd neerleggen. Dit “recht” zoals je het zelf verwoord dien je bij OSMAnd te claimen.
Je betaalt aan hen de dienst voor real-time.

OSMAnd maakt gebruik van OSM data en verwerkt deze in haar visualisatie op de App OSMAnd, en staat los van OSM.

https://github.com/osmandapp/OsmAnd/issues/11024

mogelijk hiermee te maken?
De complete kaart voor Nederland wordt te groot en niet meer gemaakt.
Nu per provincie de kaarten downloaden en voor elke kaart de Live Updates aanzetten

Dank voor jullie reacties.
Ik had niet begrepen dat OsmAnd een onafhankelijke app is, los van OSM. Mogelijk komt dit door gebruik Osm in de naam van de app en de mogelijkheid om vanuit de app een bijdrage te leveren aan OSM (na activeren plug-in)
Ik heb ook AsmAnd benaderd en kreeg prompt antwoord. Ze hebben de NL kaart geschrapt en updaten nu per provincie. Helaas zijn deze kaarten niet up to date kennelijk. Mogelijk ook nog niet beschikbaar voor OsmAnd?

Beste HarryHiker,

Ik probeer je aansluitend op mijn eerste antwoord iets verder te helpen

Voor de duidelijkheid:

  • Ik heb een betaalde versie van OSMand (“Plus” versie, geen live updates)

  • Openstreetmap is een verzamelnaam voor allerlei deelprojecten, verschillende kaartversies, verschillende applicaties (desktop en mobile) van verschillende leveranciers (en dat kan een hobbyproject zijn tot een commercieel bedrijf)

  • Je wilt bijdragen aan OSM (Welkom!) Belangrijk om je af te vragen is: Wat wil ik precies van een app? Wat ga ik ermee doen? Wat MOET ik met een mobiele app en wat KAN ik beter op een PC doen?

Maar eerst om je op weg te helpen met OsmAnd: Dit doe ik uit mijn hoofd, op OSMand website staan uitgebreide tutorials die ik zeker zou lezen.

  • In het menu van je app staan één of meer navigatieprofielen, met per profiel om naast een specifieke kaart, soort navigatie (auto, fiets) ook allerlei andere instellingen te gaan doen. Open je menu door links onderaan ta tappen op de drie horizontale streepjes.

  • Voordat je je navigatieprofiel gaat instellen controleer of je de juiste kaarten hebt gedownload. Als het goed is heb je in het begin alleen basiskaarten voor de hele wereld. Download om te beginnen de provincie waarin je bent/woont . (kaarten downloaden > alle downloads > Europa > Nederland > Utrecht)

  • Klik in het menu op “Stel profiel in”. Vervolgens “Kaart instellen”. Kies “Basiskaart”. Offline Vectorkaart is jouw gewenste keuze. Selecteer en sluiten.

  • Om te controleren of je kaart regelmatig updates krijgt ga je terug naar kaarten downloaden en klik op tab updates. Daar zie ik dat mijn kaarten een maandelijkse update krijgen. Die van jou is 5 feb. Als jij morgenavond opnieuw kijkt dan moet je zeker een update van 6 februari hebben.

Achtergrond:

Ter illustratie mijn behoeften:
Mijn meeste bijdragen aan OSM zijn de natuurgebieden op de Veluwe. Ik gebruik tijdens surveys (verkenningstochten) mijn mobiel enkel om gegevens te verzamelen voor OSM om die later achter mijn PC uit te werken: Editen in het veld lastig is op een mobiel en het vertraagt enkel mijn wandeltempo. Desktopeditors hebben veel meer mogelijkheden en hebben per definitie een groter scherm.

Ik gebruik (behalve tijdens autoritten in het buitenland) nauwelijks navigatieapparatuur. Ik onthoud mijn te rijden / wandelen route en als ik bijvoorbeeld naar Den Haag moet gebruik ik OSMand enkel voor de laatste 500 meter. Op de Veluwe liever een geprinte of gekochte kaart voor een beter overzicht dan op een schermpje turen.

Bovenstaande keuzes zijn een voorbeeld voor wat in jouw specifieke geval leidend moet zijn voor wat je “gereedschap” zal worden.

Bij mijn weten kun je met OSMand de kaart bewerken zonder betaalde plugin. Echter: dit bewerken kan OSM maar zeer beperkt: (zitbankjes, winkel, etc maar geen gebouwen, gebieden of wegen)

Voor echt bewerken op mobiel heb je - naar ik mij heb laten vertellen - Vespucci.

Dus nu de vraag waar het om draait! Op welke manier wil je aan openstreetmap bijdragen?

Beste Tilia,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb een bijdrage ingeleverd direct vanuit OSM vanaf mijn PC. Dat is inderdaad handiger dan de mobiel gebruiken. Ondertussen heb ik ook JOSM op mijn PC en ga dit gebruiken om andere wijzigingen voor te stellen. Uiteraard na grondige lezing van de handleiding. Meestal lees ik een handleiding pas als ik ergens tegen aan loop (Tja …) Voorlopig Groningen, Drenthe.
De basiskaart staat op offline vectorkaart.
In het Osmand life menu is geen menu-optie: download kaart. Voor de versie ben ik aangewezen op het help menu. Daar kom ik ergens een versie tegen:
OsmAnd 3.9.10, vrijgegeven 2021-03-01. Dit is mijns inziens geen kaartversie van OSM. Misschien kan ik beter overstappen op OsmAnd+
Ik gebruik OsmAnd life voornamelijk voor het maken van gps-tracks t.b.v. wandeling of fietstocht. Zo kan ik mijn eigen spoor trekken. Tijdens de tocht maak ik nog een record van de werkelijk gemaakte tocht. Er kan immers een pad zijn verdwenen of iets nieuws zijn ontstaan. Dat vind ik in OsmAnd erg goed geregeld.

Hoi,
Ik heb wel OsmAnd Live (met een v, niet met een f).

Je moet eerst de kaarten een keer als basis gedownload hebben via menu→ Download Maps → Regions → … kies kaart. (Kan ook door, op de kaart naar een regio te gaan waar je geen kaartbeeld hebt en daar op de kaart te klikken, dan krijg je vanzelf de vraag te downloaden). Als je trouwens eenmaal gedownload hebt, kan je maandelijks updaten via menu → Download maps → updates.

Wat ik doe om met Osmand Live een kaart bij te werken is het volgende:

Menu → OsmAnd Live → Daar heb je een aantal regio’s, die komen overeen met de regio’s die je eerder al gedownload hebt v

Dan kan je een aantal regio’s op “live update zetten”. Ik heb momenteel 2 regio’s daar in staan maar vervolgens de live updates uit, zodat het enige effect is dat ze bovenaan staan.
Vervolgens kan je op één van die regio’s klikken (bijv Netherlands North Holland) en dan onderaan op “update now”. Er zal dan een update gedaan worden met de wijzigingen sinds de vorige kaartupdate of live-update.
Deze wijzigingen zijn meestal na ongeveer een uur tot anderhalf uur zichtbaar.

Wel is het verstandig om regelmatig (zeg eens in de 3 maanden) een “volledige” update te doen, omdat ik merk dat er toch zaken fout lopen waardoor navigatie niet meer lekker werkt, zéker bij wijzigingen precies op de grens van regio’s (dan verbinden wegen ineens niet meer met elkaar). Ook worden sommige zaken, zoals buslijnen, niet meer meegenomen.

Let wel, dit alles werkt alléén bij de offline maps (die je dus op je telefoon/tablet download) en niet bij de online tile maps!

Hallo IIVQ,
Dank voor je aanvulling. In mijn menu op OsmAnd live waren de menuopties, door jou genoemd, verborgen.
Na wat zoekwerk kon ik ze zichtbaar maken (Kaart bekijken>aanpassing gebruikersinterface>Map)
Ik heb live update aangezet.
Super.

Alsjeblieft … Maar nu ben ik wel benieuwd. Ik heb de engelse gebruikersinterface, maar ik ben nog niet tegengekomen dat je items in het menu kan aanpassen.

Ik heb de NL-versie. Dus geef ik de NL menu opties weer.
Achtereenvolgens:
In Hoofd menu:
Ga naar blok bovenaan het menu (blauw gearceerd) Daar staat bij mij: Kaart bekijken, daaronder: ‘stel profiel in’ (blauwe letters)
Kies: ‘stel profiel in.’ Daarna kies submenu: ‘aanpassing van de gebruikersinterface.’ Daarna kies submenu ‘map.’
In map kun je een aantal menuopties verbergen of zichtbaar maken of volgorde veranderen in het hoofdmenu.

OsmAND is nogal uitgebreid en complex.

Daarom adviseer ik een apart navigatieprofiel aan te maken om spelenderwijs bekend te raken met alle opties. Ook essentieel om wijzigingen aan reeds bestaande navigatieprofielen eerst te testen vóórdat je je geliefde profiel verknoeit.

Met om de maand handmatig updaten zie ik eerlijk gezegd niet veel meerwaarde van Live (uiteraard ben je wel donateur van OSM)

Ik vind het wel fijn om binnen een uur te kunnen kijken of mijn wijzigingen in OSM ook goed doorgekomen zijn, niet alleen qua kaartbeeld maar ook qua navigatie (vooral als je een lastige combinatie van turn-lanes, turn restrictins, oneways etc hebt).

En handig als je weet dat er grote werkzaamheden aan de weg zijn, om dat dan mee te nemen in de navigatie ipv een maand later.

Maar de sponsoring is voor mij ook een belangrijk aspect.

Hallo

Ook ik ben een beginnende gebruiker van Osmand en ben ook blij dat we hier in NL wat vragen kunnen stellen.
Ben er ook achter dat je NL per gebied moet downloaden.

mvg

Marius

Marius

Tip: gratis abonnement op Osmand live voor OSM mappers :slight_smile:
Hoe, zie dit topic: https://www.reddit.com/r/OsmAnd/comments/thpyu2/tip_free_daily_map_updates_infinite_downloads/
En https://osmand.net/docs/user/plugins/osm-editing/#plugin-settings

Ik heb het even uitgetest en het werkt zowel op een toestel met Osmand+ als een met de gratis Osmand versie.
Dus gratis kaartupdates voor de reguliere mappers (slechts 60 edits per 2 maanden dus dat haal je makkelijk).

Als je alles hebt geactiveerd zoals in het reddit topic staat uitgelegd zie je bij de kaartupdates
Menu>Kaarten downloaden>Updates>Live Updates gebruiken
de volgende screenshot:

Hmm, krijg het niet voor elkaar in ios :roll_eyes:

Heb het nog niet getest op iphone of ipad, wel op android

Dank voor je info ligfietster, ik had al ingesteld met mijn account.
Bij controle zag ik 0 edits staan, ik heb opnieuw mijn gebruikersnaam en ww ingevuld, daarna kwamen de werkelijke changesets.
Bij update op Gelderland kreeg ik geen nieuwe data.

Er zou 34.1MB klaarstaan, maar als je op “Nu updaten” drukt, komt de melding “Geen updates beschikbaar”

Op dit moment is me nog niet duidelijk hoe dit zou kunnnen komen.

Geen idee, dan zijn die al geupdate?
Ik zie nu mijn edits van pakweg een uur geleden op de kaart staan in de prov. Utrecht.

@Commodoortje, je zou het kunnen controleren ahv dit pad: https://www.openstreetmap.org/way/1069623102#map=17/52.17631/5.44963
Heb ik twee dagen geleden ingetekend op OSM en zou ook op de (offline) Osmand kaart te zien moeten zijn.

chips, je hebt gelijk, hij staat erop!