Bankjes met prullebak

Tsja, de conclusie “voor vrij veel mensen van belang” hangt natuurlijk af van je perspectief en de definitie van “vrij veel”.
Ik ga mijn argumenten niet herhalen :slight_smile:

Voor mij zijn de zinvolle punten tijdens een wandeling: Een bankje, koffiestop, ijssalon. En parkeerplaatsen voor de start of einde plaats.

Lans het Pieterpad zijn er ook op plaatsen een tafel met kofie (soms met versnaperingen) staan, al dan niet tegen betaling, Maar die die zijn er waarschijnljk niet op elke dag.

Tijdens mijn wandeling met vrienden over hele Pieterpad waren er ook plekken in bv. een loods waar je koffie kon kopen en even kon zitten. Bij een koude, regenachtige dag waar je alleen in bossen en buitengebied loopt zijn dit erg zinvolle punten.

PS. Ik heb ooit één keer meegemaakt dat het ontbeken van armleuningen belangrijk was: Toen ik voor iemand een restaurant moest regelen waarbij 1 persoon niet tussen armleuningen zou passen. Mogelijk dat armleuningen voor meer mensen belangrijk zijn, al zal dat voor wandelaars minder het geval zijn. Het kan ook een plek zijn waar iemand de wandelaars op gaat wachten met koffie en dat die persoon eisen heeft aan de zitplaats. Al is dit allemaal vergezocht (denk ik).

Ok, ik ga een wandelthema maken in MapComplete. Ik doe om te beginnen het volgende erin:

  • Bankjes: bankjes met en zonder leuning en picknicktafels, die in elkaar om te zetten zijn. Geen verdere kenmerken.
  • Prullebakken: alleen amenity=waste_basket. Geen verdere kenmerken.
  • Wandelknooppunten: nummer (rwn_ref) en aantal verbindingen (expected_rwn…) .
  • Wandelknooppuntroutes (alleen wijzigen, want MapComplete kan niks met met relatiemembers doen): ref
  • TOPpen: alleen als node, niet als area
  • Informatiebord (tourism=information) met keuze information=board of information=map.
  • Wegwijzers zoals anwb-paddestoelen en speciale wandelhandwijzers voor de padkeuze, zonder verdere kenmerken. Dus niet de richtingpijltjes.

Ik overweeg nog:

  • Parkeerplaatsen die speciaal voor de toegang tot wandelingen zijn, maar geen TOP. Je moet er geen afzonderlijke parkeerplekken, access, openingstijden, overdekking, capaciteit en dat soort dingen aan toe hoeven te voegen. TOP zonder TOP dus eigenlijk. Het moet ook een node zijn, geen area, dius misschien kan dit helemaal niet.
  • Fietsenrekken: alleen als dat heel simpel kan, zonder lastige opties die verschillende hoofd-keys hebben. Moet ik nog uitzoeken.
  • Gewone wandelroutes, met name lokale kleurenrondjes. Voor lange doorgaande routes wordt het te complex denk ik, dat zou ik eerst s in een apart thema moeten testen.
  • Horeca: dat is denk ik te gecompliceerd, te veel varianten en te veel kenmerken. In mijn testjes onderweg blijkt dat even toevoegen en 1 kenmerk eigenlijk het enige is wat je gaat doen, anders moet je overal minutenlang met je mobiel staan hannesen en dan is het geen wandeling meer maar een stoppeling.

MapComplete kan geen geometrie of relatieleden aanpassen. Dus verplaatsen van objecten kan ook niet. Wat er met area’s kan moet ik nog uitzoeken, ik denk dat je wel tags kan aanpassen, maar voorlopig zie ik daar geen heil in.

Verder kan MapComplete wel nieuwe puntobjecten toevoegen (eenvoudige presets) en tags aanpassen maar niet verwijderen.

Wat ik kan inbouwen is een nep-delete, “Dit bankje is niet aangetroffen” die een note of fixme zet dat het bankje niet is aangetroffen. Je wil niet weten hoe vaak bankjes verwijderd blijken te zijn, want ze worden wel vaak toegevoegd maar wie gaat ooit bankjes nacontroleren of ze er nog wel zijn?

En ik voeg voor wandelknooppunten en knooppuntroutes een survey:date veld toe. Dat zou ook voor de andere objecten kunnen natuurlijk, maar voor de knooppuntnetwqerken heeft Knooppuntnet een maintenance stijl gebaseerd op survey:date waar ik ook serieus naar kijk als ik een wandeling plan!

Verwijderd bankjes: heel nuttig als daarnaar wordt gekeken. Ik heb er al tig verwijderd (nog meer toegevoegd). Ook een survey_date of check_date:existence vind ik niet overdreven als het object al jaren niet meer is aangeraakt. Dat is misschien te ingewikkeld voor MapComplete.

Als verwijderen niet kan binnen MapComplete, gaat mijn voorkeur naar fixme ipv note. Een note plaats ik om uit te drukken “beste collega, wijzig of verwijder dit niet zomaar, lees eerst dit”, een fixme voor “hier moet iets beter”. Als ik een fietstocht plan, pak ik zo veel mogelijk fixme’s mee, per Overpass query. Note’s zoek ik niet actief op.

Fixme, okee. Is daar een minofmeer standaard value voor?
Ik kan er ook gelijk een MapRoulette challenge voor maken.

survey:date zetten heb ik al in het bestaande wandelknooppuntenthema zitten, dat werkt prima. Kijk maar op Knooppuntnet Planner (wandelkaart) met de Onderhoudsweergave aan, bijvoorbeeld in de buurt van Doorn heb ik een heel stuk met MapComplete nagelopen, ook bij Lunteren en rond Nieuwerkerk aan de IJssel.

De controlevraag is: Wanneer heb je het bankje voor het laatst gezien? Je kan dan een datum zelf invullen of eentje kiezen van een datumkiezer (default vandaag). Ik heb een aanvraag lopen om de geldende datum als default te bieden, dan hoeft de gebruiker alleen op Opslaan te klikken, maar dat is voor de toekomst, wand de enige ontwikkelaar heeft op dit moment helemaal geen tijd.

Niet echt. De tag geeft al aan dat er iets opgelost kan worden, de waarde is dan de omschrijving die vertelt wat er aan de hand is. Zoiets zou duidelijk zijn: „MapComplete user indicated this bench might have been removed. Is it really gone?”

Een parkeerplaats kan eventueel ook als punt worden weergegeven. Dan kan iemand het later thuis verbeterd intekenen.

Qua horeca zou je nog kunnen overwegen: naam + type?
Maar ik ben het met je eens dat het dan wel heel bewerkelijk gaat worden.

Trouwens, bij NS-wandelingen staan op de kaarten ook de bankjes en picknicktafels aangegeven, alsmede worden de eet- en drinkgelegenheden vermeld. Een aardige indicatie dat hier wel degelijk behoefte aan is!

Ik wil niet twijfelen aan de waarneming van de gebruiker. Ze moeten een OSM-account hebben, een speciale tool installeren, en konkrete vragen beantwoorden, en alles staat in de changesets en de history. Het zijn mappers, geen melders. De tool geeft ook zachte drang om echt te gaan mappen, osm te gaan bekijken en zo.

Ik denk dat ik de lifecycleprefix removed: ga gebruiken, en een fixme=[MapComplete] to be deleted

Ik begrijp deze opmerking niet zo goed. In BGT straatmeubilair zitten meer dan 100.000 bankjes waarvan er meer dan 90.000 niet in OSM staan. Daar moeten toch ook bankjes bijzitten die jij wilt toevoegen aan OSM?

Een groot deel is wellicht minder interessant omdat ze in bebouwd gebied staan en je wellicht meer op zoek bent naar bankjes in natuurgebieden maar toch… ook daarvan zijn er best een groot aantal die het verdienen in OSM opgenomen te worden.

In dit kaartje heb ik de in OSM ontbrekende elementen gezet (in de hoop dat mijn sql script goed is).

Ik ben straks ook bij de Virtuele OSM meeting dus misschien kunnen we het hier dan ook even over hebben.

Ik kan vandaag niet aanschuiven, wij gaan namelijk wandelen.

Wat ik bedoel is dat ik bankjes en prullebakken interessant vind in het kader van een bepaald thema of aktiviteit, niet om systematisch alle straatmeubilair (dus alle deingen die de overheden in de openbare ruimte plaatsen) in kaart te brengen, en ik denk dat niet-mappers daar allemaal zo over denken. Dus een MapComplete thema “Straatmeubilair” nee, thema “Wandelen” ja.
Het gaat mij nu even niet om import maar juist om invoer door wandelaars op straat. Daarnaast is import misschien interessant, maar de mitsen en maren daarvan zijn vaak genoeg besproken. Juist bij import is verificatie (bijvoorbeeld mbv een tool als mapcomplete) belangrijk, anders haal je zo iets weg wat er toch echt is en je voegt dingen toe die er in het echt niet zijn.

Jammer dat je er niet bij bent maar gezien het weer begrijpelijk dat je de voorkeur geeft aan lekker wandelen.

Het doel van dat kaartje is zeker geen import hoor. De kwaliteit van BGT laat daarvoor veel te wensen over. Ik heb al eerder aangegeven geen voorstander te zijn van import uit BGT.Het was meer de bedoeling om mappers hints te geven waar ze evt bankjes zouden kunnen toevoegen al dan niet met MapComplete. Mijn voorkeur zou dan ook bij bankjes liggen in het buitengebied langs wandel/fietspaden.

Peter, een mapper is toch een mapper die werkt aan de verbetering van het OSM basis bestand, denk ?
Persoonlijk zie ik lege notes niet als een aanvulling, net als de opmerking ‘is hier iets of aavulling gewenst’ oid.

Bij een mapper of contribuant denk ik altijd, had het dan gelijk goed opgenomen, nu moet / mag een andere mapper er nog een keer heen, nou bedankt. Heeft u geen GPS mee dan kun je altijd nog duidelijke fotos maken met omgevings kenmerken om het later in te brengen, u weet zelf het beste waar u geweest bent. En een bank of wat dan ook kunt u of een andere verplaatsen, afgeleid uit andere gegevens dat is minder lastig / tijdrovend dan het zelf opnemen.
Maar neem nou de note ‘parkeerplaats’ zonder gegevens, als situering, inrichting, verlichting of capaciteit, daar heb je als onbekende niets aan, ik kan niet file parkeren en kijk uit naar dwarsparkeren met een ruim bemeten plaats. Achteruit parkeren heb ik ook nooit geleerd en daarom wil ik alle ins en outs graag zien.

Ja, daar heb je gelijk in. Daarom zijn inhgewikkelder dingen waar je de kenmerken echt nodig hebt, niet heel geschikt voor zo’n tool. Ik bedoel andersom, een MapComplete thema voor willekeurige wandelaars moet zo eenvoudig mogelijk blijven, het gaat er dan om “als ik nou toch wandel kan ik andere wandelaars helpen door dit ding in het voorbijgaan ff op de kaart te zetten”. En wij detailmappers willen dan graag dat het niet overkomt als een gebod “doe hier s ff een parkeerplaats met hotel en fietspomp, en rap een beetje!”

Dus ik zie een tweedeling: een één-tik-klaar wandelthema waar geen extra kenmerken gevraagd/gezet worden, en een variant met de extra tags voor mappers die echt op controletocht gaan of er de vertraging voor over hebben. Persoonlijk ben ik beide: als ik met anderen ben dan moet het snel en zonder stoppen, maar als ik in mijn eentje ga (bijvoorbeeld als ik ga markeren of controleren op het groenehartpad) dan neem ik gewoon de tijd en ik zie wel hoe ver ik kom.

Ervaring met knooppuntroutes wandelen samen met mijn vrouw: de knooppuntpaaltjes checken en survey:date zetten gaat nét, maar wijzigingen doorvoeren of alle routerelaties checken is te vertragend. Bankjes, daarvoor moet ik momenteel van webpagina wisselen en dan nog keuzes maken en vragen beantwoorden…gaat hem niet worden.

Dus nu neem ik foto’s onderweg tijdens het wandelen, van alle knooppuntpaaltjes en bankjes, en dan thuis loop ik de foto’s na en voer ze in op het mapcompletethema, waar nodig kan ik ook even Id of Josm erbijpakken.
Mapillary hoor ik iemand zeggen? Ja leuk, maar dan moet ik eerst dagen wachten tot het op mapillary verwerkt is. Dat is dus meer voor een projekt met meerdere mensen om je beeldmateriaal te delen.

Is er ook een mogelijkheid om de kwaliteit van de bank op te geven?
Dan kunnen we een overzicht krijgen van het meubilair en de toestand. De gemeente vragen om zet te vervangen als ze al te erg kapot zijn

Je kunt hiervoor beter een melding openbare ruimte maken bij de gemeente. Gemeentes kijken namelijk niet vaak naar OSM tags, maar meldingen openbare ruimte worden naar mijn ervaring netjes bijgehouden.

Publieke toiletten vind ik fijn om te weten. Deze vind je vooral in de bebouwde kom, maar ook daar kan gewandeld worden :slight_smile:

Koffiestop, vallen daar dan ook de zogenaamde “Rust” locaties onder? Ik twijfel wel eens of ik dat moet mappen, maar blijkbaar heeft dit wel een meerwaarde. Al ben ik er zelf nooit geweest en me soms afvraag hoe vaak ze open zijn.

Een ‘koffiestop’ is een gewone horeca gelegenheid en hoeft toch niet nog eens extra als zodanig gemapt te worden?! Horecagelegenheden staan op OSM. Hetzelfde geldt m.i. voor “Rust” locaties. Voor langeafstandsfietsers kan dat zelfs een bushokje of een benzinestation zijn. Zo blijf je aan de gang.

Noodvoorzieningen kunnen liever niet nodig zijn.

Marcel +1, Rust locaties vind ik tricky, ze zijn wel of niet open alleen met een bordje open, horeca ja, maar die staan er al. Zo kan je een bushokje ook als resto taggen ik heb er bij regen wel in gekookt, maar doemaar niet de bushalte staat er al. Benzine stations met toilet zijn ook waterplaatsen net als begraafplaatsen met soms wel of geen drinkbaar water. Maar om dat daar nu ook bij te zetten ? Tenslotte heeft iedere burger een kraan met water. Maar breng vooral de landstaal mee dat scheelt veel misvertanden.

Een nuttig toevoeging aan bankjes is of het een backrest=yes bankje is.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:backrest