Hulp/advies nodig m.b.t. turn restrictions

Graag zou ik wat hulp willen bij de kruising Professor Gelissensingel, Molensingel en Prinsessesingel in Venlo.

Vanaf de Molensingel is het alleen toestaan links-/rechtsaf te slaan de Professor Gelissensingel op. Vanaf de Prinsessesingel is dezelfde situatie, hier is alleen links-/rechtsaf toegestaan. Vanaf de Professor Gelissensingel [1] & [2] mogen auto’s alle kanten op.

Nu kan ik natuurlijk een turn restriction zetten op de nodes maar ik verwacht dat ik daarmee ook het afslaan vanaf de Professor Gelissensingel onmogelijk maak. Hoe kan ik hier de juiste restricties toevoegen? Volgens mij moet ik iets met from, via, to doen maar ik kom er niet helemaal uit welke nodes/ways ik moet aanpassen en hoe.

Die afslagbeperkingen staan er toch al in?
Zie https://ahorn.lima-city.de/tr/?zoom=17&lat=51.367061&lon=6.16329&layer=Grayscale&overlays=TTT

Ik weet niet precies wat er nu ingesteld is maar het lijkt niet te kloppen.

Met OSRM wordt de Prinsessesingel niet herkend alszijnde weg, ik krijg het niet voor elkaar hier een vertrek/aankomstpunt te maken. (voorbeeld 2)

Met GraphHopper wordt je gewoon rechtdoor gestuurd.

Als ik het goed begrijp mag je niet via de Molensingel rechtoversteken naar de Prinsessesingel, en vice versa.
Als je vanaf de Molensingel komt, is de richtste weg om rechtsaf de professor Gelissensingel en te keren via de Eindhovense weg, om op de parkeerplaats te kunnen komen. Of is er een no turn restrictie op dat kruispunt?

Kortom, het wordt lastig parkeren als je vanaf de Molensingel komt.

Of zie ik iets over het hoofd?

Klopt helemaal. Recht oversteken is vanaf die wegen niet toegestaan, dat zal ook niet vaak “nodig” zijn aangezien het binnenkomende/vertrekkende verkeer over het algemeen via de Professor Gelissensingel rijdt. Er is geen keerverbod bij de kruising met de Eindhovenseweg.

Dit komt door de routekaartmaker, deze interpreteerd de turn restrictions niet op de juiste manier, waardoor rechtdoor gestuurd wordt.
De data in OSM is (volgens mij) juist.

Inderdaad, OSRM herkent de Prinsessesingel niet als highway=unclassified.
Kan echter geen fouten ontdekken.
Intern probleem voor OSRM ?

In het auto profiel van OSRM staat een minimale hoogte van 2,5 meter gespecificeerd: https://lists.openstreetmap.org/pipermail/osrm-talk/2020-September/001895.html
Dus alles waar een maxheight < 2,5 meter op staat (Prinsessesingel is 2,2 meter) zal niet op gerouteerd worden.
En persoonlijk vind ik dat (voor auto’s) zo’n onredelijke restrictie dat ik OSRM probeer te vermijden.

Maar goed, brouter routeert die route wel en neemt die restrictie dus ook niet mee. Dat kan zijn omdat brouter misschien alleen de “standaard” way-node-way restrictions gebruikt. Ik zal dat eens navragen.

De restrictie is volgens mij ook te maken door relation 12361623. Klopt mijn gedachte?

Daar zat ik eerst ook aan te denken, maar dat klopt niet:
Je kunt nu ook niet meer linksaf naar de Prinsessesingel.

Oh ja, dat klopt.
Wat als je twee from ways gebruikt? Ik heb de restrictie aangepast.
Oh nee, dat mag niet voor turn restrictions. Ik haal hem wel weg.

Misschien dat de no_entry restriction hiervoor misbruikt kan worden?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:restriction

https://www.openstreetmap.org/relation/12361715

Het lijkt mij dat dat hetzelfde resultaat heeft:
Je kunt niet linksaf naar de Prinsessesingel.

Wat dat betreft ben ik het eens met Commodoortje:
De twee bestaande no_straight_on restrictions zijn correct.

Op het kruispunt Eindhovenseweg, 3 restriction=no_left_turn gezet.

RVV 78

Osmand en Magic earth, gebruikte dit kruispunt om te keren, staken niet over, maar gingen rechts af, keren en dan weer terug en rechts af, van de andere kant omgekeerd via hetzelfde kruispunt.
Hier zie je het belang van restricties op een kruispunt met verkeerstekens op het wegdek.

discussie in dit topic over turn restrictions

Ik ben het niet eens met het idee dat een linksafpijl betekent dat je niet mag keren. Dat volgt nergens uit deze regel. Ook als je keert ga je linksaf. Een verbod op keren wordt met een apart bord gedaan.
Voor mij is er geen discussie dat je komende van de Roermondsepoort bij de verkeerslichten gewoon mag keren om terug te gaan naar de Roermondsepoort.

Je beschrijving met rechtsafslaan en keren kan ik even niet volgen. Hoe is die route dan precies?

Heen:
Molensingel rechtsaf naar Professor Gelissensingel, keren op kruising Eindhovenseweg naar Professor Gelissensingel, rechts af Prinsessesingel
Terug:
Prinsessesingel links af naar Professor Gelissensingel, keren op kruising Eindhovenseweg naar Professor Gelissensingel, links af Molensingel.

Voor beide opvattingen valt iets te zeggen.
Daar zouden we dus de NL jurisprudentie op moeten doorzoeken.
Maar dat is niet mijn hobby.
Is er een vrijwilliger ?

Ah, ik was een beetje teveel gefocussed op alleen die kruising. Het voorbeeld wat Joopvdl in post 3 zet.
Ja, dat is een vreemde route, maar in principe een legale route. Er is geen beperking om bij de verkeerslichten Professor Gelissensingel/Eindhovenseweg om te keren.

Het is al vaker genoemd: we moeten in OSM zeker niet verboden gaan taggen omdat het ongewenst is. Als je in Duitsland een smal weggetje ergens buiten de bebouwde kom hebt zonder snelheidslimieten, dan mag je daar 100 km/h. Het is niet de bedoeling om dan daar 50 neer te gaan zetten “omdat 100 gevaarlijk is”. Zo ook hier vind ik niet dat je verboden om te keren met gaan taggen alleen maar omdat je vindt dat het niet handig is om dat op die plek te doen.
Het mag, dus er is geen keerverbod. Een pijl voor linksaf te slaan impliceert geen verbod om te keren.

Ik heb ook al turn restrictions gezien om dit soort situaties te verbieden. Daar ben ik het dus ook niet mee eens. Daar geldt geen verbod om te keren (er kan een doorgetrokken streep liggen, maar dat is iets anders).