Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Voor particuliere ondergrondse parkeergarages is de oplossing, IMHO, access=private. Ze zijn OTG (of dan wel under the ground) daadwerkelijk aanwezig, dus zie kunnen op de kaart. Toegankelijkheid wordt via tags geregeld. Hoe ze op de kaart verschijnen is een probleem dat de renderer moet oplossen.

Misschien dat wij iets soortgelijks kunnen vinden voor de ouderenbus? Het is inderdaad niet wenselijk (en ook niet correct) dat die bus op de kaart staat als of hij voor iedereen toegankelijk was. Alleen, ik kan zo 1,2,3 geen geschikt tag bedenken. access=private zou passen als je eerst een vervoerspas moest aanvragen (permit, bij wijze van spreken). Maar als dat niet hoeft en je moet “maar” 65+ zijn… access:conditional = yes @ (age >= 65)?
Daar kunnen datagebruikers toch niets mee…

Beste Leo Slager, “De kaart staat dan vol met parkeergarages waar ik geen gebruik van kan maken.
De waarde van de kaart gaat daarmee hollend achteruit.”
Die uitspraak lijkt mij strijdig met de basis regel van Open Street Map ‘Map What Is’ dus zonder het eigen belang, als je dat doorzet vallen er IMHO veel onderwerpen, let op onderwerpen en geen objecten weg. Waarbij ik aanteken dat je inzet gewaardeerd wordt, iedereen doet nu eenmaal wat in hem of haar opkomt. Als we routes van de basis ondergrond halen, kunnen we veel onderhoudswerk uitsparen, de fysieke ondergrond blijft dan schoon en onverstoord net als de routes. En ja ik weet dat OSM ooit als planner zonder routes, van A naar B, is opgezet, maar van de grote hoeveelheid data die er nu op te vinden zijn, was binnen dat lijnen spel ook geen sprake, denk ?
Een bekend Nederlands spreekwoord luid ‘Als het getij verloopt moet je de bakens verzetten’ kortom anders gaan werken dan eerst.
Op die manier kun je ook de eigen gewenste parkeerkaart bouwen, laat alle parkeerplaatsen met het kenmerk privé er buiten voor een beter inzicht. Ik zie OSM als een topo, als gebruiker zie ik het wel en kan terug vallen op papier (SHELL boek), flexibel zijn heet dat geloof ik.

Het valt mij op dat in Venlo op Tradeport de busroute foutief is ingetekend.

Bus 88 en bus 89 rijden vanaf station Blerick, bushalte Kazernestraat, bushalte De Sondert en bushalte Parlevinkerweg over de Grubbenvorsterweg langs de oostkant van het spoor richting Raaiend. Deze bussen rijden dus niet (zoals nu is ingetekend) via de Groot Bollerweg, Amperestraat en Celciusweg. Er is niet langer sprake van een bushalte genaamd Samuel Morsestraat, deze is volledig vervallen.

Nu weet ik dat bus routes (en haltes) onderdeel zijn van een relatie netwerk. Persoonlijk gebruik ik iD en daar zou dat niet gemakkelijk te wijzigen zijn. Is iemand bereid deze routes te corrigeren?

Ik heb de routes aangepast zoals je verteld hebt. De Transport-laag update meestal in keer in de paar weken. De ÖPNVkarte-laag update dagelijks, dus daar zou het redelijk snel te zien moeten zijn.

Volgens Arriva is er ook een nieuwe halte ‘Raaieind’. Ik heb deze nu toegevoegd ten zuiden van de t-splitsing Raaieind-Venloseweg met een fixme dat de locatie is geschat. Als je de exacte locatie weet, dan kan dit verbeterd worden.

Bushaltes verplaatst volgens opgave in het NDOV halte bestand.

Die redenering kan ik onderschrijven.
Maar als er geen onderscheid is tussen de OV-bushalte en de opstapplaats voor de ouderenbus, dan kan een renderer dat onderscheid dus ook niet maken.

Door A67-A67 zijn de routerelaties in de database gezet.
Hij heeft daar aan toegevoegd access=disabled.

Zouden we dat ook aan de bushaltes kunnen toevoegen ?

In Heerhugowaard is er ook zoiets, de Hugohopper. Dat is officiëel een “Besloten vervoersvereniging”, je moet dus €12,50/jaar betalen en dan mag je lid worden, en dat is alleen mogelijk voor inwoners van Heerhugowaard. Die lijnen staan wel allemaal in Openstreetmap.

Een andere lijn is lijn 663 in IJsselmond, dat was tot een paar jaar geleden een “besloten” lijn waar alleen door scholieren van het GSG Pieter Zandt in Kampen mee gereisd mocht worden, ondanks dat die lijn gewoon in de reisplanners stond.

Ik vind het daarom niet raar dat dit soort buurtinitiatieven op OSM verschijnen, maar het zou wel OV moeten zijn.

De definitie van OV die ik geleerd heb (maar steeds meer verwatert) is:

  • Voor iedereen toegankelijk
  • geregeld vervoer (dus met vaste dienstregeling of binnen bepaalde tijd op afroep)
  • Volgens een vaste route

De haltes van de Ouderenbus Zoetermeer waren een tijdje terug in OSM gezet, zonder lijnen. Ik ben daarom begonnen om de lijnen in OSM te zetten. Het is wel veel werk, omdat de lijnen van voorziening naar voorziening rijden en daardoor vaak twee keer van dezelfde weg gebruik maken.

Als deze lijnen niet als OV beschouwd worden, dan kunnen de haltes misschien beter omgezet worden naar een andere tag (taxistandpunt?) en de lijnen weer uit OSM gehaald worden.

Tsja. Juridisch is een halte pas een OV-halte als er het bushaltesymbool hangt. Dat is bij de Hugohopper Hugohopper niet het geval (zelfbedacht haltebordje, hier grappig genoeg i.c.m. verhoogde stoep met blokmarkering, waar veel sprinterbusjes hun deur niet open kunnen doen). Bij de Ouderenbus Zoetermeer zie ik wel een echte (heel erg verweerde) bushalte, dus dit is ook juridisch een bushalte. Al zal denk ik de hugohopper ook door velen als bushalte herkend worden.

Taxistandpunt lijkt me niet correct, dat is een plek waar taxi’s langer wachten om passagiers op te pikken (denk station, luchthaven, grote uitgaans- en congrescentra) maar niet overal waar een taxi een passagier oppakt of neerzet, passagiers ophalen is in NL, buiten standplaatsen, vrijwel altijd op afspraak (er rijden bijna nergens genoeg taxi’s om een “aan te kunnen houden”, al kan het sporadisch voorkomen)

Je komt hiermee op een heel principieel punt.
Als de gemeente of de stichting de routes en haltes van dit “besloten vervoer” bekend wil stellen aan haar inwoners, dan kan zij gebruik maken van OpenStreetMap als ondergrond. Op die ondergrond kan zij dan de routes en de haltes weergeven in een eigen laag.

Dan wordt OSM gebruikt zoals het bedoeld is.

Op grond daarvan vind ik dan ook dat deze routes niet thuis horen in de basis van OSM.

Ik zet het maar even hier, hoe taggen we (digitale) vertrekstaten van bussen en treinen? Vooral voor vrijstaande vertrekstaten zoals in wikipedia staat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertrekstaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertrekstaat#/media/Bestand:Informatiepaneel_busstation_delft.jpg

Schedule? Departure_sign? Train_schedule?

In de wiki worden twee tags gegeven:
departures_board
of
passenger_information_display.
De eerste optie gebruik ik voor de statische vertrekstaten die nog in vele bushaltes aanwezig zijn.
De tweede duidt dus op de moderne realtime elektronische displays.

Hoewel niet expliciet vermeld, zie ik er geen bezwaar in om het op een aparte node te taggen, als dat toepasselijk is.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:public_transport%3Dplatform

Ik heb in de information= hoek zitten zoeken. Nee, waarom zou ik verstrekstaten voor het openbaar vervoer bij public_transport zoeken :roll_eyes:

Ik zag zojuist dat er in Relatie: Bus 40 (6693679) vier relaties opgenomen zijn. Twee per richting (dus twee keer van Zwolle naar Steenwijk en twee keer van Steenwijk naar Zwolle). Voor zover ik heb gezien zit er geen verschil in de routes, dus dubbele informatie. Één van de twee relaties (per richting) zou dus verwijderd kunnen worden. Ik wil echter voorkomen dat ik er net zo’n bende van maak als de vorige keer in Emmen. Zou iemand dit op kunnen pakken?

Oh en daarnaast kan er ingekort worden tot Zwolle - Meppel v.v. Lijn 40 rijdt sinds IJssel-Vecht niet meer door naar Steenwijk.

Er zit wel verschil in, ze zijn nog zoals de concessie vorig jaar was, de een rijdt via Zwolle, Nieuwleusenerdijk, de ander via Zwolle, Bentheimstraat.

Ik heb de route aangepast aan de huidige situatie.

Op 8 april 2021 heb ik het eindpunt van lijn 7, Utrecht, P+R Westraven opgenomen in de routerelatie.
Het valt mij nu op dat de ÖPNVKarte nog steeds niet is bijgewerkt.

Is/zijn de makers van ÖPNVKarte nog actief ?
Of kan de verwijzing in openstreetmap.org beter komen te vervallen ?

Organic Maps heeft recent een lijst gemaakt van mogelijke fouten in OSM bij de metrolijnen. Wellicht kan iemand die bekend is met hoe de metro’s gemapt zijn er een blik op werpen. Dan staan binnenkort hopelijk onze metro’s foutloos op de kaart :slight_smile:

De lijst voor Nederland:
https://alexey-zakharenkov.github.io/subways/rapid/netherlands.html

De dienstregelingen gaan weer op de schop. Sommige concessies per 12-12, anderen pas per 9-1-2022.
Wellicht handig om aan te geven als je al wijzigingen doorgevoerd hebt.

Ik heb Noord-Holland Noord al helemaal bijgewerkt (Daar verandert namelijk niets :-p)

Ik pak Groningen-Drenthe wel weer.

En ik ben al bezig met Twents.