Zaterdag 29 oktober: Het 22e Digitale Openstreetmaptreffen Nederland

Hallo allemaal,

Het is warm buiten als een zwoele zomeravond, maar de blaren vallen neder. De herfst van het jaar 2022 is in gang. Dat betekent, naast grote kans op bladloze obliekbeelden, dat we 29 oktober alweer onze tiende bijeenkomst hebben van het nieuwe jaar (het 22e treffen in totaal!). Wederom virtueel en net zo online als Openstreetmap. Dit keer spreken we een keertje doordeweeks af, om iedereen een keer de kans te geven present te zijn tijdens deze ontmoeting.

Heb je iets te delen? Bereid dan iets voor van circa 5-10 minuten om het te kunnen delen en de discussie aan te gaan.

Wanneer: Zaterdag 29 oktober 2022
Hoe laat: Van 10:30-12:00
OSM-kalender: https://osmcal.org/event/1672/
Waar: op het videoplatform Jit.si Meet : https://meet.jit.si/OpenstreetmapNederland (dit kanaal staat altijd open!)
Waarom: Om elkaar als vrijwilligers bij Openstreetmap (beter) te leren kennen en om kennis & ervaring uit te wisselen

Jit.si Meet is te gebruiken met elke webbrowser en daarnaast ook via allerhande applicaties. In principe hoeft er niets voor te worden geïnstalleerd.

In dit gespreksdraad kun je verslagjes vinden van de eerdere bijeenkomsten. Hartstikke leuk en interessant om terug te lezen.

In dit draadje mag iedereen verder ideeën aandragen voor de bijeenkomst.
Uiteraard denk ik dat iedere keer wanneer er nieuwe mensen bij zijn een kort kennismakingsrondje van 1 tot 2 minuten pp op zijn plaats is.

Heb je vraagstukken die we zouden kunnen bespreken? Ben je bezig met een interessant project? Heb je een mooie toepassing van OSM gevonden? Of heb je een vraag over hoe iets correct te omschrijven? Kom langs! (en laat gerust een voorstel achter in dit draadje!)

Grote groet,
Lachgast

P.S. Kan de beheerder dit weer bovenaan prikken?

Het 24-uur beschikbaar zijn heeft meer voordelen.
Mocht je je geroepen voelen, surf dan gerust naar https://tiny.cc/osmnl<MOD edit cartographer10, link niet klikbaar gemaakt vanwege veiligheidsreden> en kijk of er iemand online is.
Als er een pictogram met een avatar/foto staat, dan is deze persoon online. De truuk van Wonder.me is dan om met je muis je naar de perso(o)nen te begeven, om zo een bubble te laten ontstaan om met elkaar te communiceren.
Tevens zijn er een aantal room area’s met onderwerpen waar je naar toe kunt.

Ik zal een paar uur (proberen) online in de room te blijven om te kijken of iemand belangstelling heeft.

Hallo allemaal,

Even een reactie om dit bericht bovenaan te krijgen.
Aan de forumbeheerder: Misschien is het een idee om deze berichten vast te prikken zodat het altijd bovenaan blijft staan, en dan voor de volgende bijeenkomst een nieuw bericht.

Als jullie nog ideeën hebben voor de 27e februari, laat het weten! Ik zag van Peter Elderson in elk geval al wat aardige punten, waaronder:

  • betrekken van andere clubjes (bijv. wandelgroepen of kanoverenigingen) om routes te onderhouden

Meer ideeën zijn welkom!

Misschien dit. Vorige keer had ik ook al aangekaart dat het toevoegen van bedrijven op OSM een dingetje is, mede omdat het veel werk is. Bedrijven weten (nog) niet echt de weg naar OSM te vinden maar wel naar Google Maps om hun bedrijf toe te voegen. Wellicht dat er bedrijven zijn die andere bedrijven begeleiden met starten ( of iets dergelijks) die wij als OSM NL eens een bericht kunnen sturen. Daar leggen we dan uit de toegevoegde waarde als een bedrijf op OSM staan + een uitleg hoe ze het zelf kunnen doen of opmerkingen voor mappers kunnen achterlaten (onosm.org). Op die manier kunnen we onder de bedrijfswereld iets meer bekendheid voor OSM creëren.

Dat zouden we misschien eens kunnen bespreken.

Ik zie alleen een wit scherm op mijn ipad bij wonder.me, werkt dit alleen op pc? :frowning:

Poeh, Hans, ik weet het niet! Dat is wel een dingetje. Wonder moet het natuurlijk wel doen!
Volgens mij werkt het ook wel voor macintosh-producten. Maar dat durf ik heel niet te zeggen.
Heb je inmiddels al geprobeerd of het op de pc werkt? Ik zal ook eens kijken bij hun op de webstek, wat ze er zelf van zeggen.

Cartographer, goed plan. (Zelf ook weleens gedacht toen ik het hele winkelbestand van Hoorn er in aan het kloppen was: “Ze moesten 'ns weten!”) Ik denk dat dat ook zoiets dat je ook met behulp van iD kunt doen! Moeten we zeker eens bespreken.

wat betreft wonder.me : werkt helaas niet op aantal browsers: maar zeker op Mac in Chrome, Brave, FF. zie hier:
https://support.wonder.me/hc/en-us/articles/360013530998-Supported-Devices-and-Browsers

Toevoegen bedrijven: deze in ontwikkeling zijnde OSM tool van Ilya Zverev (Belarus) op basis Telegram (Bot) zou op termijn handig kunnen zijn, combineert begreep ik ook zoeken op Google. Zijn use-case is winkels in Minsk. Ik zag dit op FOSDEM 2021 en sprak hem. Hij had ook interesse om in volgende Grote Geo Show te presenteren: https://fosdem.org/2021/schedule/event/telebot/

Hallo allemaal,

Morgenochtend is het zover: de tweede informele bijeenkomst voor Openstreetmapvrijwilligers.
Wederom dus op Wonder.me voor spontane groepsvorming.

Lijkt me leuk om het te hebben over

  • landuse=shrubs & parking=street_side
  • Bedrijven op Openstreetmap: hoe krijgen ze ‘ons’ in de smiezen?
  • Strategieën voor het betrekken van vrijwillige wandelaars, kanoërs en fietsers
  • StreetComplete: de toepassing van Peter Elderson
  • 100.000.000 wijzigingensets!
  • Nog meer kennismaken!

Beste Mensen, Voorstel om morgen nog even over De Grote Geo Show - OSM-Special die op 4 maart 19:00 is.
Een deel programma is al gevuld: PeeWee over OSM Stats met PowerBI, een speciale OSM Quiz. Er is nog voldoende voor zeg nog 3 onderwerpen/items/presentaties. 2 sprekers, oa Martijn van Exel, konden helaas niet. Wie?

Voorzetten:
StreetComplete uitleg lijkt mij leuk (Peter E.?) of zullen we auteur @Westnordost uitnodigen?. Basis Registraties (BAG, BGT, BRT etc) in OSM hoe werkt dat nu met BAG (Commodoortje?), evt als discussie panel. Lucien is talkshow-host. OSGeo.nl verzorgt de techniek. Details: https://tv.osgeo.nl geeft idee.

Ik kan helaas vandaag niet. StreetComplete die ik niet aan, maar MapComplete is misschien leuk voor een volgende keer, gewoon even laten zien hoe het werkt en hoe mijn Wandelthema vordert.
Ik hoor wel graag wat er aan ideeën en aankondigingen etc. voorbijkomt, kijken of er dingen zijn waar we ook buiten de ontmoetingen om mee aan de slag kunnen.

Hoi Peter,

Vind je het leuk om daar donderdag 4 maart in de OSGeo TV-uitzending daar over te komen vertellen in een tweegesprek of solo?

Prima! In de vorm van vragen is misschien het handigst, want ik weet niet goed voor welke doelgroep ik praat.

Leuk! Mocht je daar behoefte aan hebben, woensdag gaan we om 19:00 uur even proefdraaien, om allemaal even bekend te worden met het systeem.

Ik ga je dan die dag als presentator zijnde wat vragen stellen. Ik ben reuzebenieuwd naar MapComplete!

Het was trouwens gezellig en onderhoudend vandaag!
We hebben het over parking=street_side, natural=shrub, Openstreetmap Carto en het beleid, ondernemers op OSM, obliquebeelden en de Geosjoo van woensdag gehad!

shrub wordt ook op de tagging mailing list besproken, maar men blijft het daar oneens. Zijn wij het wel eens of is het agree to disagree?
Mijn insteek:

Een node getagd natural=shrub is 1 struik. Zols natural=tree is 1 boom. Maar ik ken geen enkele struik die ik als losse struik zou willen mappen!

Een lijn van struiken is een heg: barrier=hedge.

Een area bedekt met struiken is voor mij landcover=shrubs (vgl landcover=trees), of als je alles wat groeit onder natural wil brengen: natural=scrub (vgl natural=wood). Daarbij speelt het doel van de begroeiing (afscheiding, zichtbeperking, decoratie, landscaping, opvulling) geen rol. Dat is te subjectief en slecht verifieerbaar.

Hoi Peter,

Het probleem met veel categorieën is dat ze niet worden getoond op de standaardplattegrond. Door JeroenHoek werd terecht opgemerkt dat het kiezen voor landcover=shrubs (en dan met name de categorie landcover) veilig is, omdat het nu weliswaar niet zichtbaar is, maar je het wel naast natural=scrub kunt gebruiken. Daarmee impliciet aangevende dat je eigenlijk bedoelt dat het bosjes/bosschages zijn.

Even voor de rest: dit is een langlopende discussie. Landcover wordt niet getoond op de kaart maar is wel in zekere zin een betere beschrijving dan ‘landuse’ (want waar gebruik je het gras dan voor?).
Iets anders dat speelt is dat bepaalde nieuwe eigenschapskenmerken van polygonen, lijnen en punten pas serieus genomen worden als ze op grote(re) schaal worden toegepast. Landcover=shrubs wordt nu nog niet weergegeven, dus op zichzelf is het niet echt bevredigend bij het in kaart brengen van struikgewas. Immers: je wilt de situatie weergeven op de kaart. Maar natural=scrub wel, en dat wordt nu algemeen gebruikt voor gemeentegroen. Dus kun je nu tijdelijk dubbel toekennen (en natural=scrub en landcover=shrubs) totdat het dus ook bij OSM Carto helder is dat dit een serieuze factor wordt en het dus tijd wordt dat het wordt toegevoegd aan de standaardkaart van Openstreetmap.

Is natural=scrub niet goed voor gemeentegroen bestaande uit struiken?

Graag bij het onderwerp blijven. Over de tagging van groenelementen zijn genoeg topics terug te vinden.

Zal ik anders even een post aanmaken op het forum hier om het proposal onder de nederlandse community te bespreken?

Trouwens, de volgende bijeenkomst, 27 maart?