Plaats hier je ervaringen met het gebruik van Obliquefoto's

Geen vreemde dingen maar ik heb wel een mogelijke aanvulling op:

Nu wordt alleen het forum benoemd. Ik denk dat het ook handig kan zijn om schermafdrukken te gebruiken op de wikipedia van Openstreetmap ten behoeve van communicatie en verduidelijking van het desbetreffende thema.
Denk je dat we hier ook toestemming voor kunnen krijgen?

Bedankt Lachgast. Het is mij inmiddels ook gelukt toegang te krijgen. Ook deze mail zat bij mij in de spam folder. Ik worstelde nog wat met het aanmaken van de account maar met de tip van Ligfietser om een sterk wachtwoord te maken is het gelukt. Bij mij in de buurt zijn het mooie beelden. Echt leuk om eens over de omgeving te “vliegen”.

Lachgast, dank voor je inzet hierin.
Ook ik heb mijn gebruikersnaam actief

Weet iemand of er een mogelijkheid is om deze foto’s in een wm(t)s om te zetten en te raadplegen is in JOSM?

Hoe? Je hebt een scheve view, dus als onderlaag kun je hem niet uitlijnen op een platte kaartweergave zonder skewing.

Dank voor het regelen, is gelukt. :slight_smile:

Als ik bij gebruik ergens een foutmelding krijg (bv. omdat er in grensgebied Oost-Groningen geen oblique afbeelding is), komt bij opvragen van afbeelding op een andere plek ook foutmelding in beeld over foto heen en is kompasroos weg.
Dan zit er niets anders op dan uitloggen en opnieuw beginnen.

We hebben ook toestemming om het voor dat doeleinde te gebruiken. Derhalve zal ik het oorspronkelijke bericht in dit draadje bewerken en de volgende tekst toevoegen.

Het is toegestaan om schermafdrukken van de Geoapps Geo-obliek viewer te delen op een openbare weblocatie (d.w.z. het forum van Openstreetmap (in openbare berichten) en de overlegpagina’s (Wiki) van Openstreetmap) t.b.v. overlegsituaties of verduidelijking in het kader van het bewerken van de plattegrond.

Ik kan nog toevoegen dat er wordt meegelezen door Slagboom en Peeters en dat de feedback over het gebruik zeer op prijs wordt gesteld. En wordt meegenomen, dus.

Heb je nog verdere op- en/of aanmerkingen, geef ze dus vooral door.

Hij blijft bij mij het afgelopen uur nu hangen na het inloggen. Meer mensen die dat hebben?

Er zitten inderdaad nog wat rarigheden in. Bijvoorbeeld:

Je kijkt richting zuiden en sleept het beeld naar rechts om oostelijk te bewegen. Zodra je buiten het gebied van de huidige foto komt wordt geprobeerd de iets oostelijker gelegen foto te laden.

Is er voor die nieuwe locatie géén zuidelijk georienteerde foto óf een foto uit een oudere datareeks dan kan de orientatie ineens west of oost zijn. Dit is verwarrend.

Twee weken geleden is een grote hersteloperatie geweest in de gebruikersomgeving van de obliquebeelden.
Daaronder vielen de belemmeringen bij ‘verkeerde’ prikken / prikken waar geen foto is.
Tevens is ook een PDOK luchtfoto-optie toegevoegd.

Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn ervaring is dat ik nog steeds geen e-mail heb ontvangen van Slagboom & Peeters met inloggegevens.

Ik heb gemerkt dat bij het veranderen van windrichting het beeld telkens verschuift, waardoor je opnieuw moet zoeken waar je ook alweer was gebleven. Ervaren jullie dat ook?

Ik heb weer een herinnering gestuurd, Friendly.

Dan nog even de vraag: wat is volgens jullie de beste WMS (WebMapService)?
Die vraag ontving ik zojuist. Vermoedelijk zodat de OSM-laag regelmatiger bijgewerkt kan worden.

Op de wiki zag ik wel wat diensten staan, maar ik zou daar zelf geen echt goed oordeel over kunnen vellen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WMS

Ik heb de laatste dagen wat problemen met de toegang tot de applicatie. Als ik me aanmeld, kom ik een foutmelding tegen. Iets met doorverwijzen.

De url selecteren en opnieuw laden verhelpt dit probleem.

Server Error in ‘/’ Application.
Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.

Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a tag within a “web.config” configuration file located in the root directory of the current web application. This tag should then have its “mode” attribute set to “Off”.

Ik heb even gekeken, en krijg de foutmelding niet.

Werkt prima. Een servererror geeft aan dat er iets in hun software verkeerd gaat, zo te zien specifiek in combinatie met jouw account. Ik zou ze even mailen dat dit bij jou optreedt.

De beelden waren voor trouwens erg handig om de resterende Duitse bunkers rondom Vliegbasis Leeuwarden te vinden en in kaart te brengen. Er zijn de afgelopen vijf jaar een flink aantal geruimd, en dat kun je dus tot op het jaar nauwkeurig zien zo.

Ik heb trouwens wel dat in de omgeving Leeuwarden de foto’s van 2017 verkeerd staan uitgelijnd qua ligging. Alsof ze een kilometer of wat verschoven staan. Zien jullie dat bij andere locaties ook? Misschien iets om even terug te melden, daar hebben zij ook baat bij neem ik aan.

Hoi Jeroen,

Mijn foutmelding had inderdaad daarmee van doen! Ik had een favoriet aangemaakt met daarin een deel van de logincode. Dat weglaten heeft het probleem verholpen.

Over jouw opmerking aangaande verkeerd uitgelijnd: dat heb ik ook al eens opgemerkt. Heb je dat alleen als je ver bent ingezoomd?
Bij sommige datasets heb ik dat inderdaad, namelijk. Dat was de verificatievraag die Slagboom en Peeters stelde.

Recentelijk had ik rondom Maarn weer zoiets. Dat trad het ook op wanneer de foto’s niet waren ingezoomd. Ik vermoed echter dat dat daar komt deels omdat het foto’s betreft van de naastgelegen gemeente.

Nog iets anders: mij viel vandaag op dat de gebruikte kaart van de GeoApps-viewer is aangepast! In plaats van de stokoude Openstreetmap-laag, lijkt het nu wel alsof ze gebruik maken van een BGT-ondergrond. Wel actueler natuurlijk dan die kaart die ze eerst hadden, maar jammer dat ze van OSM zijn afgestapt. We hadden juist gesuggereerd dat zij hun OSM-ondergrond zouden moeten actualiseren…

Ik vraag me af van Slagboom en Peeters hiervan vindt. Immers, we hebben toegang gekregen tot hun fotomateriaal mede omdat wij daarmee mede de hun gebruikte kaarten van Openstreetmap aan het verbeteren zijn. Misschien is het tijdelijk, maar dat voordeel valt nu natuurlijk wel weer weg.