Huizen met een naam, wat moeten we ermee?

Je ziet op het platteland, zowel op boerderijen als op vrijstaande huizen in een dorp, regelmatig dat mensen (of de bewoners van tig jaar geleden) hun huis een naam geven. Is het gewenst om hier iets mee te doen? En zo ja, als name, of addr:housename of …?

Ik heb in het verleden wel eens huizen een naam gegeven die ook duidelijk bekend stonden onder die naam in de volksmond en dorpsgeschiedenis, bijvoorbeeld de ‘Pastorie’ of de naam van een prominente villa, maar bij gewone gebouwen zoals onderstaande voorbeelden heb ik er geen prioriteit aan gegeven.

“name=” lijkt me niet aangewezen, die tag is naar ik begrijp enkel voor officiële namen die door een of andere autoriteit worden gepubliceerd.
“addr:housename” daarentegen lijkt me prima aanvaardbaar.

De name-tag op het gebouw is hier bij uitstek voor geschikt. Bij bovenstaande voorbeelden heet het huis waarschijnlijk al zo sinds de bouw, en het staat er met koeienletters op.

Wat je in de name-tag zet hoeft helemaal niet officieel te zijn, als het maar de gangbare naam is. Bij huizen waar de naam groot op de gevel staat kun je die gewoon invullen, want niemand zal ontkennen dat het huis niet die naam heeft zolang het er letterlijk op staat. :slight_smile: Dat zijn nou juist de leuke details die een kaart interessant maken.

Oude pakhuizen hebben in Nederland ook vaak een naam die op de gevel staat.

“addr:housename” is eigenlijk meer bedoeld voor landen waar de naam van een huis deel uitmaakt van een adres. In het Verenigd Koninkrijk is dit nog gangbaar voor allerlei manors en cottages en kun je een naam zelfs officieel registreren. In Nederland hebben we dat niet, en de naam hoort bij het pand, niet het adres (als er meerdere adressen in een pand zitten is het ook logisch dat hete hele pand de naam draagt en niet al die adressen afzonderlijk).

Hier een stukje uitleg over hoe het werkt in het Verenigd Koninkrijk: https://www.yoursigns.com/housenames-rules

Je moet zelfs toestemming vragen aan de gemeente om je huis een andere naam te geven! Het kan dus ook deel uitmaken van het adres, en zelfs in plaats van een huisnummer. In zo’n geval gebruik je addr:housename.

(In Nederland hang je gewoon een ander bordje op.)

Bijkomend voordeel van het mappen van namen op panden is dat het ook een oriëntatiepunt vormt voor gebruikers van de kaart.

Dan kan Nominatim het ook vinden denk ik?

Echter beginnen allerlei tools (osmose oid) dan wel te mekkeren. Die willen graag meer zien dan alleen een building in combinatie met name.

Dat tools beginnen te mekkeren is natuurlijk geen doorslaggevend element.

Naar mijn persoonlijke overtuiging mogen, voor de Nederlandse situatie, wel een paar drempels ingevoerd worden. Een historisch pand, een paleis, een boerderij met een naam, mag die naam best vermeld zien. Hierbij behoeft die naam natuurlijk niet noodzakelijk op de gevel vermeld te zijn. (Paleis op de Dam, Johannahoeve, …)

Maar de vermelding"Meer dan genoeg" op de gevel van een rijtjeshuis, al dan niet samen met een Intratuinsculptuur van een ploegende boer verdient wat mij betreft geen OSM vermelding.

Maar dat is ook maar een mening… :wink:

Ja. :slight_smile:

Welke tools? Dat is namelijk een bug. Een building=* met name=* is gewoon valide en ook nog eens veelvoorkomend. Als ik zo’n fout zie in een OSM-linter dan maak ik meestal wel even een bugmelding aan bij de tool. Ik zie het in Osmose niet. Heb je een voorbeeld?

Wel zie ik dat Osmose onterecht een melding geeft (Untagged named object) bij building:part=* plus name=*. Die bug zal ik melden en een oplossing aanbieden. Het is ook minder gebruikelijk en recenter. Tools zoals Osmose zijn ook van de OSM community afhankelijk voor feedback en ondersteuning.

Goeie discussie, want ik merk dat ik het altijd fout gedaan heb.
Ik heb huizen en boerderijen altijd getagd met building:name=, maar die staat niet op de wiki en zal dus waarschijnlijk ook niets doen.
Als voorbeeld: https://www.openstreetmap.org/way/283556949

Uiteraard zet ik de naam wel altijd op de omtrek van het gebouw.

Maar ook Martin Borsje’s geval, een rijtjeshuis met een naam op de gevel, zou ik gewoon zo taggen - mits het duidelijk is dat het de naam van het gebouw is en niet de naam van de gebruikers.

Opgelost.

Die zou ik zeker even omkatten naar name. Zonde als de data niet gezien en gebruikt wordt.

Gedaan (en gelijk maar voor alles in Nederland), heb nog wel een paar problemen:

  • hier, name=Laco, building:name=Sportboulevard Sportblok
  • De bolwerken rond Brielle Zijn genaamd als bijv name=Westerbolwerk en building:name= (Bastion V, VII, VIII, IX, II)…

In België zaken als Gemeentehuis Beersel in het Rondenboskasteel of Bieb Halle in Villa Vanvolsem.

In Duitsland zie ik de Albert Schweitzer-Schule dat volgens de description een Flüchtlingsheim (AZC?) is - maar waarschijnlijk nog wel de naam van het gebouw is…

Daar botst het omdat twee entiteiten (het sportcentrum en het gebouw) dezelfde OSM entiteit delen. Laco lijkt een operator te zijn die meerdere sportlocaties uitbaat. Het gebouw lijkt inderdaad Sportboulevard Sportblok te heten, dus die naam hoort in de name van het gebouw. Twee oplossingen:

  • De sports_centre op de adresnode zetten (27a) met name=Laco Zierikzee.

  • De sports_centre op kavelniveau intekenen name=Laco Zierikzee, daarbij zal het gebouw binnen dat vlak vallen.

Sowieso kan operator=Laco toegevoegd worden aan de sports_centre. Het kan ook zo zijn dat het beter is om de sports_centre Sportboulevard Sportblok als name te geven en het gebouw geen name. Daar is een stukje lokaal inzicht voor nodig denk ik.

Als beide namen op dezelfde entiteit slaan (dus Oranjebolwerk is een bijnaam of de gangbare aanduiding voor het formelere Bastion VII), dan is alt_name daar geschikter dan building:name. Ik vermoed trouwens dat de namen daar op de hele ‘punt’ slaan en niet alleen het gebouw, maar dat is niet relevant voor dit vraagstuk.

Als het wel zo is dat Oranjebolwerk niet een synoniem is voor Bastion VII (bijvoorbeeld de een alleen het gebouw, de ander de hele punt uit het bolwerk), dan zouden zo ook als losse entiteiten ingetekend moeten worden.

Je zag het bij deze trouwens ook: Molenmuseum (Villa Kalverliefde). Door het museum en het gebouw op één entiteit te zetten braken we het Één feature, één OSM element principe.

Volgens mij slaat de naam *bolwerk idd op de gehele uitstulping van de vestingwal waar het bastion staat en zouden de bolwerken apart ingetekend moeten worden.