MapComplete - Veel leuke nieuwe thema's!

Op het Belgische forum (niet het osm forum, zij gebruiken Element) is een kleine MapComplete hype ontstaan. Er zijn veel mensen mee aan de slag gegaan, waaronder ik, en zo is er een aardige lijst kleine en grote thema’s gemaakt. Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/MapComplete.

Mijn thema is Bankjes en Picknicktafels, helemaal onderaan. Daarmee heb ik geprobeerd om de functionaliteit van de app Alle Bankjes te maken, maar dan direkt op OSM gebouwd en niet op een aparte database. En dat is aardig gelukt, al zeg ik het zelf (zweet van voorhoofd veegt). Je bouwt een thema op je PC, maar als het klaar is kan je het ook op je mobieltje starten, ook via een ikoontje op de startpagina.

Je kan bankjes en picknicktafels op de kaart zien, toevoegen en van type veranderen. Kleur, materiaal, orientatie, aantal zitplaatsen e.d. zouden in de toepassing geëdit kunnen worden, had ik ook ingebouwd, maar voor wandelaars is dat eigenlijk helemaal niet van belang, zei mijn vrouw en die heeft altijd gelijk, dus dat heb ik er allemaal weer uitgegooid. Alleen of het een bankje met of zonder leuning is staat er nog in.

Deleten van objecten kan niet in MapComplete, maar bankjes blijken er vaak niet meer te zijn. Daarom heb ik het zo gedaan dat er disused:amenity=bench komt ipv amenity=bench, en disused:leisure=picnic_table ipv leisure=picnic_table, en een fixme=‘to be deleted’. Dan kan ik (elke mapper) ze met overpass opsporen en echt weggooien. En ik heb toegevoegd dat de gebruiker de “Datum gezien” kan invoeren. Die komt dan als survey:date tag in de node te staan.

Door deze oefening ben ik nu redelijk thuis in MapComplete. Als er animo is om hier meer mee te doen, dan wil ik daar wel tijd voor vrijmaken. De lijst bestaande thema’s geeft een aardige indruk wat er zoal mogelijk is.

Een bij-effekt van MapComplete thema’s is dat het mappers binnenhaalt. Bijvoorbeeld het thema met allerlei fietsvoorzieningen is gemaakt in samenwerking met de belgische fietsersbond en zorgt ervoor dat er allerlei mensen OSM-accounts maken en fietsdingen gaan mappen. Een aantal daarvan zullen wel meer willen gaan doen, als ze eenmaal in de gaten krijgen hoe het werkt.

Ik ben blij met jouw vrouw :slight_smile:

Meer behoef ik over dit thema hier niet kwijt.

Inmiddels is er een thema bij: Wandelknooppunten.
Je kan knooppunten toevoegen, zien en bijwerken: nummer, aantal routerichtingen, survey:date en aanmerken als verdwenen.

De routerelaties staan als een ikoontje op het midden van de verbindingslijn (vogelvlucht) tussen begin- en eindpunt. Hij weet dus niks van de members!
Je kan wel dingen met de tags doen, maar de vraag is wat zinvol is. Ik denk wel dat het bij het surveyen handig is om gelijk je bevinfdingen in te voeren, met name nieuwe punten op de juiste plek neerzetten, dat scheelt een hoop zoekwerk.

Aanvulling: Het blijkt dat je de routes als lijnen kan tonen, aanklikbaar.

Een werkende startversie is hier te vinden!