Makkelijk (eigen gekozen) missende tags zien

Ik ben sinds kort actief als mapper op OSM. Ik probeer in mijn omgeving veel details toe te voegen. Ik heb besloten de Mapillary app te downloaden zodat ik na een autorit makkelijk met streetview beelden details kan toevoegen. Nu kwam ik er per toeval achter dat in mijn regio heel weinig gebouwen de “building:levels” (en “roof:levels”) tag hebben. Ik ben daarom her en der deze tags aan het toevoegen. Nu is het natuurlijk zonde als ik mij ga focussen op gebouwen waar deze tags al zijn toegevoegd.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld alle gebouwen te zien zonder “building:levels” tags? Dan kan ik bijvoorbeeld deze gebouwen nog verwerken, het is natuurlijk tijdrovend als ik elk gebouw moet aanklikken om te kijken of deze de tags heeft. Een ander voorbeeld is dat ik per toeval een stukje weg tegenkwam zonder snelheidslimiet. Ook daarbij zou het handig kunnen zijn om te kunnen “zoeken” op wegen waarbij de “maxspeed” tag ontbreekt.

Dan heb ik nog een 2e vraag. Ik kwam per toeval een stuk weg tegen met een foute “maxspeed” tag, deze stond op 80 terwijl daar tegenwoordig 60 geldt. Is het mogelijk om 1 tag (bijvoorbeeld “maxspeed”) als overlay op de kaart te krijgen? Dan kan ik makkelijk door mijn regio scrollen en in een oogopslag zien of de snelheden op wegvakken klopt. Dit zou tevens ook meteen duidelijk maken waar deze tag ontbreekt.

Met een query in Overpass Turbo.
Je zoekt naar een willekeurige gebouw, zonder bouwlagen: building=* and building:levels!=*

Hier een voorbeeld in Groningen, start meteen op na het laden, kost een paar seconden: http://overpass-turbo.eu/s/12oW

Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/mtm/?map=speed&zoom=14&lat=52.13193&lon=5.6049&layers=B000000TTTTTTTTTTTTTTTTFFFFFFFFFFF

In JOSM kun je ook van de verschillende Map Paint Styles gebruik maken. De stijl Maxspeed bijvoorbeeld geeft aan elke weg een kleur voor de snelheid die daar op getagd is:

Je kan de Map Paint Styles downloaden en instellen via het instellingenmenu van JOSM.