Fietsknooppunt voorlopig buiten gebruik

Fietsknooppunt 26 bij de Rotte in Rotterdam is voorlopig buiten gebruik wegens aanleg van de A16 met een tunnel onder de Rotte door.

Hoe kan dat het beste aangegeven worden?

Ik dacht aan disused=yes op het knooppunt, en de onderbreking verwijderen uit de routerelatie plus een fixme=incomplete en een note=?

Precies zoals je zegt, maar ik zou van de key rcn_ref tijdelijk disused:rcn_ref maken in plaats van disused=yes toe te voegen. Dan is voor mappers duidelijk dat de disused daar op slaat, en niet op andere aspecten van de node (die immers ook deel van het fietspad uitmaakt). De note legt het dan verder uit.

Is het punt echt fysiek weg?
Zijn er geen verwijzingen meer?
Als ik zo kijk, lijkt route 26-89 nog wel te kunnen en ik kan me niet voorstellen dat alle bordjes tussen 89 en 26 verwijderd zijn.
Verder is 26-90 al verwijderd door A67-A67, dus dat pijnpunt is er niet meer.
26-61 heeft direct achter 26 een stuk weg op construction, dus die routeert niet meer al zullen er ook daar nog wel bordjes hangen

Dus ik vraag me af of het werkelijk een pijnpunt is.

Als je 26 onzichtbaar maakt, is er een probleem, het staat nog wel op routedatabank en dan krijg ik al snel fanmail dat 26 niet meer op de kaart staat en of die maar toegevoegd kan worden.
Er zijn een paar afnemers, die regelmatig routedatabank en OSM vergelijken.
Goed dat valt allemaal uit te leggen, maar prettig is anders.

En tot dusver hebben we in het rcn nog nooit disused gebruikt.
Ik word ook niet vrolijk van de gedachte om het wel te gaan doen.

Ik voel dan meer voor de oplossing bij de renovatie Maastunnel.
Routes en knoop uit de database halen en in het lcn zetten

Ik hoorde het van iemand die het op de weg bekeken heeft. Het knooppunt is er volgens hem echt niet meer. Er staat een pijlbordje naar 26 vóór de afsluiting, daar hebben ze bouwplastic overheen gedaan.

PS De Knooppuntnet Routeplanner plant er gewoon overheen, van 89 naar 61: https://knooppuntnet.nl/nl/map/cycling#mp4rvu-ql5n0

Ik kom er regelmatig langs, weliswaar zonder specifiek te kijken naar de situatie v.w.b. de knoopuntroutes. Er verandert daar nog steeds van alles, afhankelijk van de werkzaamheden aan het tunneltracee. Verdwaald ben ik er nog nooit. Er staan ook her en der gele omleidingsborden, maar soms ook weer niet consequent. De werkzaamheden vorderen gestaag.
Mijn advies zou zijn om er nu niet aan te gaan sleutelen op OSM - je loopt zomaar de kans dat het morgen alweer niet klopt. :roll_eyes:

3 veschillende adviezen, en zelf heb ik geen voorkeur. Konklusie: ik blijf ervanaf!

Ik ben er maar eens even naartoe gefietst vanuit Zoetermeer op de MTB. Aan de westkant van de Rotte, van noord naar zuid tot aan de Molenlaan (Terbregge) en vervolgens vanaf Terbregge (Prinses Irenebrug), wederom langs de westkant van zuid naar noord.:

  • wat betreft knooppuntroutes: er staan nergens aanduidingen van niet meer bestaande knooppunten of omgeleide knooppuntroutes.
  • knooppunt 26 op het kruispunt Terbregse Rechter Rottekade - Branddreef kon ik helemaal niet meer vinden (ook niet afgedekt met bouwplastic).
  • Van noord naar zuid wordt fietsverkeer omgeleid Rottekade, RA Vaandragerdreef (stukje fietspad), LA fietspad Rottebanddreef, steeds fietspad volgend tot aan de Molenlaan (Terbregge) met de bekende gele borden met nr “7”. Einde omleiding.
  • Van zuid naar noord vanaf de Prinses Irenebrug wordt fietsverkeer omgeleid Terbregse Rechter Rottekade, LA Branddreef (bij v.m. knooppunt 26), RA fietspad Rottebanddreef, RA Vaandragerdreef met gele borden met nr “6”. Einde omleiding Rottekade (voor de brug).

Als je al iets zou willen corrigeren, zou ik de fietsroutes omleggen via de met gele borden aangegeven omleidingen en ondertussen in de gaten houden of er iets aangepast moet worden als b.v. een omleiding gewijzigd wordt. Idee?

PS. Ik heb het projectbureau A16-Rotterdam gevraagd om uitleg over en een kaartje met de genummerde omleidingen.

Ik heb nu officieel antwoord van de projectorganisatie Groene Boog A16 Rotterdam:
Van noord naar zuid:

  • Knooppuntroute 26-61 wordt omgeleid Rottekade - RA Vaandragerdreef - LA fietspad Rottebanddreef - LA Branddreef (naar v.m. knooppunt 26) - RA Rottekade / Terbregse Rechter Rottekade (einde omleiding met gele borden nr. 7) en verder ongewijzigd
    Van zuid naar noord:
  • 26-61 zelfde omleidingsroute, maar in tegengestelde richting, aangegeven met gele borden nr. 6.

Route 26-89 is ongewijzigd (beide richtingen).

Men kon nog niet aangeven hoe lang de omleiding zal kunnen duren. Misschien toch de moeite waard om route 26-61 om te leggen? De route wordt vaak genoeg bezocht, dus als er wijzigingen zijn, dan is dat snel bekend en kan hier gemeld worden.

Zou iemand misschien de omlegging kunnen/willen regelen op OSM? Dank alvast!

Maar knooppunt 26 is weg!

Ik heb de route omgelegd.
En als 26 geheel weg is, dan knoop je die 2 routes zo aan elkaar als 61-89

rwn 67-85 heb ik ook zo omgelegd

Het punt waar het knooppunt stond, ligt overhoop als bouwterrein, maar de route / omleiding loopt er wel gewoon langs. Misschien liggen de paaltjes/bordjes wel netjes ergens in een bouwkeet. Eerst maar eens zien als de boel daar is afgewerkt naar een definitieve status, toch?
En is het belangrijk dat knooppunt 26 nu even ‘virtueel’ is? De route loopt er gewoon langs en mensen die nog de oude route op de kaart of ‘gps’ hebben, worden netjes omgeleid. Als je op het virtuele knooppunt 26 staat en je ziet geen verwijzingen meer naar de andere knooppunten en alleen gele omleidingsborden, dan gaat er ook niets mis, toch?
Ik snap je principiele punt ook wel hoor - er zit nu een knooppunt in het systeem dat er feitelijk helemaal niet is… Ik zou het even laten rusten zo.