Open Walk

Jammer, Dick. Als mijn “grapje” over stoelen draaien hieraan bijgedragen heeft, dan spijt mij dat. Ik wilde er echt geen competitie van maken.

Mijn invoer-hierarchie:

  1. Lokale kennis is en blijft het hoogste goed. Hoe meer ik “op afstand” invoer, hoe duidelijker dat wordt.
  2. Invoer op basis van survey reports is goed mogelijk, maar ik moet dan vaak al veel navragen en verifiëren, wat niet altijd lukt.
  3. Invoer op basis van informatie, zonder survey, is een kwestie van hoe betrouwbaar de bron is, en vraagt om zo veel mogelijk “steekproef-validatie”.

Ik ben meestal meer tijd kwijt met verifiëren en valideren dan met feitelijk maken van de routerelaties. Mapillary en andere viewers, luchtfoto’s, satellietportaal, internetzoeken (bv bij werkzaamheden), maar ook gerichte survey, survey reports met detailchecks, en navraag per mail (met een vaak redelijk ontluisterend resultaat, helaas).

En dan nog kunnen er fouten inzitten, die je dan via oplettende (en soms begrijpelijk geïrriteerde) mappers steevast terug op je bordje krijgt… thnx guys!

Over routefouten.

  1. Als je een gegevensbron gebruikt zonder survey, kan het zijn dat de bron, en dus de ingevoerde route, anders is dan de feitelijke route op de weg.
  2. Na survey ingevoerde routes veranderen op de weg; na een jaar kan je er ook in dit geval op rekenen dat de feitelijke route op de weg anders is dan de ingevoerde route.

Na invoer worden er in beide gevallen door mappers correcties aangebracht op basis van de weg of informatie over aktuele wijzigingen. Dus daarna moet je de OSM-gegevens in principe niet meer overschrijven vanuit een databron.
In beide gevallen is periodieke resurvey nodig als je de juistheid wil garanderen, en dan nog heb je tussen de surveys geen garantie!

Dat is waarom ik er vóór ben om op basis van informatie (en waar mogelijk verificatie) te starten met zo volledig mogelijk invoeren als je een redelijke bron hebt, en daarna zo goed mogelijk te verbeteren op basis van surveygegevens en betrouwbare wijzigingsverslagen. Dat laatste wil ik dan liefst hebben van degene die de wijzigingen feitelijk op de weg aanbrengt. Dat lukt niet vaak, maar bv het vernieuwde Brabantse Vennenpad heb ik al vóór de ingangsdatum in zijn geheel kunnen invoeren dmv survey-informatie van de padgroep, en precies op de openingsdag aktief gemaakt. Kicken is dat!

Wat ik heel belangrijk vind is de surveydatum (survey:date). Daaraan kan je namelijk inschatten of een nieuwe bron aktueler is dan wat er in OSM staat. Dan nog moet je uitkijken, maar bv OSM-invoer uit 2003 (volgens de OSM-history) terwijl de route in 2019 geheel vernieuwd is (niet verzonnen!) daar kan je redelijk veilig de nieuwere gegevens voor nemen.

In JOSM kan je heel gemakkelijk de geschiedenis van een object bekijken (History-knop).
Hoe het in Id gaat weet ik niet, het zal wel kunnen.

Als je serieus met routerelaties aan de slag gaat moet je echt JOSM gebruiken.

Die heb ik er ingezet aan het begin van deze discussie aan de hand van de wandelnet data. Misschien kan Bob er nog even naar kijken.

@bob, mijn mail is goed aangekomen toch? Ik zie namelijk nog niks in mijn mailbox

Ik denk dat jij het veel beter kan dan ik hoor, ik heb nog maar een paar maanden ervaring met OSM en zeker op het gebied van wandelroutes. Ik heb alleen in oktober even geholpen met de knooppunten

@Riemer en @Peter.
IK waardeer dat jullie allebei mij willen helpen, maar ik wordt wat heen en weer geslingerd door dan weer een aanbod van de een dan weer van de ander. IK stel voor dat jullie samen afspreken wie ons hierbij het beste kan helpen.
Dat antwoord wacht ik eerst af.

Mijn voorkeursroute is dat we (Henny en ik) op de computer meekijken met Riemer/Peter bij het invoeren van een route. Vervolgens kan één van ons het doen terwijl Roemer/Peter meekijkt.
Dat leert het snelst, denk ik.
Het voordeel is dat we gelijk wat kunnen vragen en er direct antwoord is. Lijkt me effectief.
Ik hoor graag van jullie.

P.S. Hoe werkt mail via dit forum?
Riemer geeft aan een mail te hebben gestuurd, maar die heb ik in mijn mail-inbox niet ontvangen.
Ik heb Riemer via dit forum een mail gestuurd, maar deze verschijnt niet in mijn verzonden items.
Staat die mail allen in dit forum?

Van Peter heb ik een “gewone” mail ontvangen en daar ook op geantwoord. Dat werkt gewoon goed.

IK hoor graag van jullie.

Ik had jou het door mij aangemaakte mailadres wandelingen.digitaal@gmail.com gestuurd, daar heb jij je gpx naartoe gestuurd. Ik krijg die mailtjes in mijn postvak in, dat heb ik zelf zo geregeld. Mijn privee mailadres blijft zo geheim. Nou ja geheim… in ieder geval komt het niet in een forum te staan.

Als je via dit forum mailt naar iemand, zou die het in zijn eigen mail moeten krijgen en zou jouw eigen mailadres de afzender moeten zijn, maar het zal niet in je verzonden items staan. Het forum bewaart die berichten (denk ik) ook niet.

Tijdens een zoomsessie of zo? Kijk, daar ben ik dan weer niet handig in… Ik wil wel deelnemen aan een zoom met z’n vieren, is dat een idee?

Hallo.
Net even overlegd met - Henny.
Zoomen is nier erg geschikt voor meekijken op het scherm. Teamviewer was onze ceerste gedachte, maar is niet meer goed werkbaar lees ik op reviews.
Remote control op Windows 10 is een optie, maar niet duidelijk of dat ook met meer dan twee pc’s kan.
Als er maar 2 pc’s mogelijk zijn, kunnen Henny en ik samen op 1,5m achter één pc gaan zitten En één van jullie achter de ander. Eén van juliie voert gpx in en wij kijken mee en stellen vragen. Wij zorgen dat we JOSM geïnstalleerd hebben, zodat we daarna zelf ook kunnen oefenen. We kunnen dan in de eerste helft van januari een afspraak maken.

We zoeken het ff uit of meer pc’s mogelijk is en komen er begin januari op terug.
fijne dagen toegewenst.

Als je via het forum een mail stuurt komt die gewoon als mail aan bij de ontvanger. De ontvanger kan daar dan weer op reageren, dat is een gewone mail conversatie.
Ik dacht dat ik jou een mailtje had gestuurd via het forum, maar dat heb ik dus blijkbaar niet gedaan. Jouw mailtje is in ieder geval goed aangekomen bij mij.

Bij zoom kan je toch gewoon je scherm delen en dan kan de ander meekijken op het scherm. Of werkt dat niet meer goed.

Prima, Als je daar ervaring mee hebt, lijkt het me prima. Laten we daar dan vanuit gaan.
Wij komen met wat voorstellen voor data in 1e helft januari.

Zullen we het anders gewoon vanavond eens eens proberen met zijn drieën? Alleen even voorstellen, en het schermdelen testen? Inhoud komt nog wel.
Ik heb Bob zijn mailadres. Riemer, kan jij ook ff een mailtje naar wandelingen.digitaal@gmail.com sturen?

Dan probeer ik een zoomsessie te maken en jullie uit te nodigen. Mijn vrouw zegt dat het een makkie is, dus …

Ik heb zelf al wel de zoom-client op de pc, dat schijnt beter te gaan dan deelnemen via een webpagina.

20.00 zoiets? Als het voor jullie niet uitkomt maakt niet uit, dan heb ik het zelf in ieder geval geprobeerd.

Is prima om 20:00 uur

Ik heb van alles ingesteld, gekoppeld, aangemeld, ingeroosterd en een strikje erom gedaan, als het goed is heeft Bob nu een mail en wie er verder nog mee wil doen moet even mailen naar wandelingen.digitaal@gmail.com.

We gaan ff hoi zeggen en het schermdelen testen.

Ik heb 2 schermen, op eentje ga ik zoomen en het andere wil ik delen met JOSM erop, dus ik ben benieuwd.

Geslaagde sessie wat mij betreft! Commodoortje was te gast in de chat, helaas hebben we Riemer niet kunnen bereiken. (@Riemer, neem je even kontakt op?)
Dit lukt wel met Zoom, als de host in ieder geval kan schermdelen. In principe kunnen alle deelnemers ook schermdelen, dus iets oefenen terwijl de anderen meekijken. Maar… iedereen moet wel zijn eigen systeem in orde hebben voor Zoom: camera, mikrofoon, geluid, zoom-app en JOSM geïnstalleerd.

(En de host moet een beetje opletten, op de onderwerpen, de tijd en de chat. Leermomentje…)

Oh jammer, ik heb mijn mail en het forum gisteravond niet meer gecheckt dus ik zag het niet binnenkomen. Fijn dat het geslaagd was dan moet het in januari ook lukken.

Ja, dat dachten we al! Om je uit te nodigen voor een zoomsessie heb ik je mailadres nodig. We hebben nu 12 januari 20.00 als voorlopige afspraak staan maar dat moet tegen die tijd nog wel bevestigd worden, want echt vastleggen konden we het natuurlijk nog niet.

De zoemafspraak is verplaatst naar dinsdag 19 januari 20.45

Gisteren een goede sessie gehad. Leuk dat je er ook bij was, @Riemer17. Een volgende keer kan jij best de coach zijn; twee coaches op 2 starters is niet echt nodig… al heb ik toch ook weer wat van jou geleerd. Maar ik denk dat Bob en Henny er nu samen wel uitkomen!

Wat ik eraan overhou is dat het toch heel lastig is om met OSM-mappen te beginnen. Aan de ene kant is er te weinig precieze informatie, aan de andere kant is er juist zoveel dat je niet weet waar je moet beginnen en wie er gelijk heeft als het elkaar tegenspreekt. En dat laatste doet het geregeld.

Dus af en toe een JOSM-starters-kursus is misschien niet zo’n gek idee. Onze Vlaamse medemappers doen zulke dingen veel vaker, en dat werkt!

Helaas ik kon er niet bij zijn. (Ik had zelfs een webcam aangeschaft voor de sessie!)
Volgende keer beter…

Ik heb wel een idee om beginnende mappers in een soort cursus te laten plaatsnemen.
De editor waarin gewerkt wordt zal JOSM zijn.
Het zal plaatsvinden in een LiveYoutube sessie, waar elke deelnemer de mogelijkheid heeft om zijn vragen via een chat, die meeloopt te laten stellen. Ik zal dan op de vragen die naar boven komen (proberen) antwoorden geven, gevisualiseerd in de Live YouTube omgeving. Ik kan hier praten naar de deelnemers als dit noodzakelijk mocht zijn.
Het grote voordeel is dat de YouTube sessie opgeslagen wordt, en door anderen achteraf bekeken kan worden.

Laat even weten of er belangstelling is in de community bij (beginnende) mappers.
Iedereen is welkom in zo’n sessie.

Als er meer belangstelling bestaat om het interactief te doen, kan dit middels bv een Zoom sessie. Dan heeft iedereen de mogelijkheid om te praten en via webcam elkaar te zien.

Peter, dit begrijp ik niet zo goed, je bent toch zelf geheel ingeburgerd in OSM?
Bijna 4000 changesets op je naam…

Ik leef me in in de startende mapper. Ik weet nog heel goed hoe het overkwam!

Dan begrijp ik je.

Ik open een nieuw draadje ivm Live YouTube.