[Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

De nieuwe routes bij Broekhuizenvorst/Blitterswijck zijn klaar.

https://www.landschaphorstaandemaas.nl/files/3c54d6b3d45bc3fcc53f8e2d719dfd07a814e1ff/Routes%20Ooijen%20-Wanssum%20ontwikkelgebied%201-1-21.pdf

Ik zal binnenkort de nieuwe routes eens gaan lopen en invoeren.

De Wolden is nu ook gereed. Valt me toch tegen hoe veel werk het is. Zag dat Westerveld ook een netwerk heeft, zal me daar nu mee bezig gaan houden.

Ja, enorm veel he? Maar de tips die ik hier heb gekregen hielpen enorm. Na een knooppuntwandeling de survey verwerken valt dan weer behoorlijk mee, alle tijdrovende werk is dan al gedaan.

En dat is momenteel mijn voornaamste bijdrage. Ik probeer te mikken op gebieden waar ik een problemen of veranderingen vermoed. Later ga ik ook naar de survey:date kijken denk ik.

Het gedeelte in Horst aan de Maas is gedaan.

Bij Wanssum (gem. Venray) is ook veel veranderd, maar ik weet niet of het klaar is.

Het is een tijdje geleden dat ik een knooppunten route ingevoerd jeb. Het voelt nu vreemd aan om network:type=node_network bij elk knooppunt en route in te voeren. Je zou verwachten als deze informatie in de netwerk relatie staat het genoeg zou zijn.

Wandelknooppunten kunnen niet meer alleen aan rwn_ref herkend worden, want ook lwn_ref, nwn_ref en iwn_ref punten kunnen nu in pricipe knooppunten zijn. Voor lwn_ref zal dat binnenkort in Frankrijk en mogelijk Duitsland in gebruik genomen worden. Zij zijn van mening dat deze routes en punten lokaal zijn, niet regionaal, en ze zitten niet met de historie dat rwn voorheen gereserveerd was voor de knooppuntenetwerken.

Bovendien zijn er **n_ref punten die geen punten in een knooppuntnetwerk zijn.

Aanvulling: speciaal voor routes was er diskussie geweest op diverse forums hoe je gewone routes het beste kon onderscheiden van de kortere knooppuntstukjes. Uiteindelijk was een aparte tag het beste middel, met als groot voordeel dat er niks helemaal anders moest, er moest alleen een tag bij. Daardoor kunnen bijvoorbeeld OsmAnd en Waymarkedtrails nu knooppuntnetwerken weergeven zonder dat ze de kaarten volledig overheersen.

De netwerkrelatie is hierbij niet (meer) nodig. Lidmaatschap van de netwerkrelatie meenemen als kriterium werd als veel ingewikkelder bestempeld dan een tag in de routerelatie.
Ik heb network:type=node_network in mijn presets voor knooppunten en knooppuntroutes opgenomen.

Als je network:type=node_network niet in de routes en knopen zet, kun je de route- en knooppuntwezen niet meer vinden. Iedereen vergeet wel eens wat lid te maken van het netwerk en sommige mappers weten niet eens dat dat moet.

Ik heb een tijdje niet meegelezen vanwege enorme drukte op het werk, met als bonus een gebroken teen waardoor ik 5 weken niet heb kunnen wandelen.

Ik woon in de Bijlmer, en zag ineens wat routestickers op lantarenpalen vlak voor mjin huis die ik herken van het naburige Diemerbos, die op Wandelnet staan. Deze nog niet. Het betreft het nieuwe Wandelnetwerk Amstelland, onderdeel van het Wandelnetwerk Noord-Holland.
Dat is leuk, want een groot missend gebied in het knooppuntnet. Als ze nu ook nog even de verbinding over de Oranjesluizen (dat overigens al in het WNNH zit, alleen niet in wandelnet en ook niet in het veld lijkt te bestaan) of een netwerk in Haarlem en de Haarlemmermeerpolder maken dan is het netwerk ten noorden van de Noordzeekanaal geen “weesgebied” meer.

Ze willen de kaart pas in maart publiceren als het af is. Ik zal de delen die ik in het veld tegengekomen ben alvast op OSM zetten (maar dan wel even in het tijdelijke wandelnetwerk Amstelland, voeg het wel toe aan NH als het klaar is, of gaat er dan iets mis op Knooppuntnet?), maar ik merk wel dat ze bij mij de laatste 100m voor het aansluiten op het bestaande netwerk nog niet geparkeerd zijn (daar moet ook nog een nieuw tussenpunt komen), en een route die ik gister vond liep dood op de Gaasperdammertunnel waar volgens planning in maart ook een voetpad over zou zijn (al wordt dat waarschijnlijk niet gehaald)

Denken jullie dat het zin heeft ze te benaderen om de route al voor ons vrij te geven zodat we hem vast in OSM (en dus knooppuntnet) kunnen zetten?

Over de kleurenroutes: Het Wandelnetwerk Noord-Holland bestaat uit een knooppuntennetwerk (met cijfers) met daar bovenop een collectie ommetjes, zie bijvoorbeeld Startpunt Diemerbos en de PDF - de meeste node-node-relaties lijken onderdeel van een kleurenrondje, maar niet alle. Ik tag voorlopig alleen de node-netwerken, de kleurenrondjes laat ik zitten (die staan ook niet op wandelnet, en vziw hebben we geen toestemming van wandelnetwerknoordholland.nl om hun gegevens over te nemen.

Mijn ervaring is dat de plannen, de werkelijkheid, de data en de toeristenkaarten vier verschillende dingen zijn… als ze nu aan het aanleggen zijn zou ik daar even op wachten. Je zou ze kunnen vragen wanneer het af gaat zijn, dat kunnen ze in het uitrolstadium wel aangeven.

De na-kontrole zijn ze dan weer wat minder sterk in…

Die kleurenrindjes, staan die met aparte pijltjes op de paaltjes, en de aangrenzende nummers ook? Bij Lunteren hadden ze de nummers in de kleurenpijlen erbijgezet, en dat heb ik gewoon meegetagd. De namen van de rondjes stonden her en der op de infoborden.

Overigens heb ik nu een mapcomplete thema voor wandelknooppunten. Het is vooral geschikt voor kontroleren van bestaande netwerken, want je kan niet een intersectie kiezen en er een knooppunt van maken, en ook kan je geen wegen in relaties.zetten. Maar je kan wel knooppunten neerzetten waar ze echt staan, met de tags eraan, uiteraard heb je een losse tracker meelopen, en dan thuis met JOSM zie je tracks+losse knooppunten, dus je hoeft niet meer te zoeken.

De knopen schuif je makkelijk naar de bijpassende intersectie, merge, klaar! Mij helpt het, probeer maar eens. Het is het onderste thema op de MapComplete wiki-pagina.

Ik zag ook al nieuwe paaltjes in het Amsterdamse Bos, goed dat er nu ook in dit tussengebied wandelknooppunten worden aangelegd.

De routes zijn met kleurenpijltjes op de bordjes aangegeven. In die pijltjes staan ook de volgende knooppuntennummers. De routes zijn verder op de website van wandelnetwerk Noord Holland te vinden. Zo ziet dat er dan uit op de paaltjes:

Ik weet niet echt wat we daar mee moeten, ik denk niet dat we het makkelijk toe kunnen voegen aan OSM, ook omdat we volgens mij geen toestemming hebben voor de data van Wandelnetwerk Noord Holland.

Als je de routes zelf waarneemt in het het veld, kun je ze in OSM zetten. Daar heb je geen toestemming van wie dan ook voor nodig.
En route 25-26 krijgt op basis van deze foto een kleur tag: colour=orange;purple
En je kunt dus losse gekleurde routes maken in het lwn op basis van de netwerkstukken.

Bij dit netwerk is het keurig opgelost, én gekleurde routes én verwijzingen naar de volgende knooppunten.
Niet dat halfslachtige werk van Overijssel en de Achterhoek, waar je totaal geen idee hebt waar je heen gaat.

Dat is een hele nette uitvoering daar in Noordholland. Schildjes met zo’n tweerichtingen-hoekje plus kleuren plus nummers had ik nog niet eerder gezien. Hier zou ik de kleurtjes zeker opzetten.

Het MapComplete thema voor Wandelknooppunten stelt bij de verbindingsroutes de vraag “welke kleur heeft deze route?” Het antwoord komt in de colour-tag te staan.

Het wandelnetwerk bij Bergen op Zoom (Brabantse wal en zo) heb ik vandaag bekeken. Ze hebben daar de knoopppuntnummers met transparante plakkertjes op de groene pijltjes bijgeplakt, een hele verbetering met zeer eenvoudige middelen. Het is echt prettig om te kunnen zien waar een pijltje heenwijst. Ik zal in Zuid-Holland eens gaan promoten dat ze dat daar ook gaan doen. Voor “mijn” regio kan ik daar wel vrijwilligers voor organiseren.

Verder hebben ze de aloude verfstrepentruuk van het LAW-systeem overgenomen, daar waar geen paaltjes staan. Daardoor hebben ze ook veel kronkelpaden kunnen toevoegen.

Voor degenen die er niet zo bekend mee zijn: de pijlschildjes en plakkers in Noord-Brabant zijn groene driehoekjes op een gele ondergrond. De verfstrepen zijn een horzontale gele en groene verfstreep boven elkaar.

Als je dat twee keer boven elkaar doet, kom je bij een richtingwijziging. Dan moet je op het kruispunt rondkijken tot je ergens verderop weer een verfteken ziet. Soms maken ze het bovenste stel strepen langer, in de bedoelde richting.
Als de strepen in een kruis staan is die richting niet de bedoeling.

Doodsimpel, en heel erg doeltreffend!

Klinkt goed, maar toch moeilijk voor te stellen hoe dat er precies uit ziet, een foto zou goed zijn,

Voor knooppuntroutes zie ik volgens mij wel eens rode stickers als de route halverwege (geen knooppunt) het niet helemaal duidelijk is. Maar ja, voor kronkelpaadjes is een verfstreep toch een stuk praktischer.

Even over Knooppuntnet zelf: we merkten bij het gebruik op de mobiele telefoon dit weekeinde dat de zoekfunctie telkenmale meldt dat het internet het niet lijkt te doen. Het geeft in ieder geval geen resultaten op een zoekopdracht (hoe basaal deze ook is)/.

Dat was ook op de laptop het geval. Inmiddels is het hier opgelost, ik denk wel dat je even de toepassing opnieuw moet opstarten.

Super, dat gaan we proberen!

Nog even over de Noord-Hollandse kleurenroutes: Ik zou zeggen dat je (in het Noord-Hollandse geval) beter niet kleuren op de knooppuntroutes kan zetten, maar beter losse cirkelwandelingen aan kan maken.
Het is immers niet zo dat 25-26 oranje/paars is, maar het is zo dat er een oranje wandeling is (die toevallig gelijk loopt met een aantal knooppuntdelen) en dat er een paarse wandeling is (die gelijk loopt met andere knooppuntdelen). Zie bijvooorbeeld Startpunt Diemen voor de 4 kleurenwandelingen van knoopunt Diemerbos (Let op: dit is van wandelnetwerknoor-dholland, dus mogen we vziw niet als bron gebruiken) Op de PDF zie je ook dat er een aantal delen zijn (bijv 41-45) die geen route hebben - ik kan tijdens de lunchwandeling wel eens kijken wat daar voor kleuren op staan. Van bijv punt 49-32 (bij metrostation Gaasperplas) die hier geen kleur heeft, weet ik dat die met zwarte pijlen aangegeven wordt, in het nieuwe wandelnetwerk Amselland zag ik ook een aantal routes met grijs aangegeven.

Maar wat is jullie mening daarover?

Ik heb tot nu toe nog niets van kleuren toegevoegd, maar heb wel van alle knooppunten die ik gezien heb een foto genomen, dus ikkan het altijd toevoegen, maar pas als het hele netwerk compleet is omdat een aantal dingen op randen van andere wandelroutes (die vrijwel zeker geen startpunten zullen zijn) nog niet bestickerd zijn, of zelfs geen knoopountpaal hebben, zodat ik niet weet of dat een uitloper is (Duivendrecht) of dat er nog verdere routes gaan komen.

In andere streken hebben ze de pijltjes grijs of zwart gemaakt als het geen rondwandelingen betreft maar verbindingsroutes of aanlooproutes.

Als de knooppunten netjes naar de aanpalende nummers verwijzen, zijn de kleuren niet persee nodig voor knooppuntverbindingen. Voor de kleurenrondjes zijn de knooppunten ook niet nodig. Maar op de Veluwe bij Lunteren heb ik de knooppuntstukjes wel de kleuren gegeven, en ik heb de kleurenrondjes samengesteld uit de knooppuntverbindingen ipv de losse wegen. Zo komt de OSM-representatie goed overeen met de manier waarop ze het op de weg geïntegreerd hebben.

In de Betuwe ontbreken de nummerverwijzingen, daar heeft de gebruiker alleen de kleur om de richting te kiezen. Daar moet de kleur dus echt op de route staan, dan kan de planner hem weergeven en weet de wandelaar welke kleur/kleuren naar welk volgende nummer leidt/leiden. Anders staat-ie voor paal met een lijstje nummers terwijl paal alleen kleurenpijlen geeft.

Nog een vraag: Is er een tagging voor “startpunten” anders dan tourism=information=board?

highway=trailhead