Nieuwe rotonde en renderen voorafgaand aan het uploaden

Dankzij jullie aanwijzingen van een tijdje geleden ben ik inmiddels wat meer in de materie thuis. Ik kan nu heel wat beter overweg met JOSM en ik heb inmiddels voorzichtig wat kleine wijzigingen en objecten als postbussen toegevoegd en geupload.

Nu is er vlakbij mijn woning een gloednieuwe rotonde aangelegd en die staat nog niet in OSM. Een mooie vingeroefening dus om die eens toe te gaan voegen. Nu krijg ik dat niet echt goed voor elkaar. Hoe kan ik dit het beste doen? Een stuk van een weg weghalen en een nieuwe cirkel maken en daar weer de wegen aan plakken, of kan dat beter of makkelijker?

Daarnaast ben ik wat aan het stoeien geweest met het renderen met Kosmos en de Osmarender plugin vanuit Josm. Tussen deze twee zit nogal een verschil in de output. Zijn er wellicht nog betere alternatieven om de door jezelf gemaakte JOSM aanpassingen te renderen zodat je kunt zien hoe je aanpassingen er uit zien voordat je het daadwerkelijk gaat uploaden naar de OSM servers?

Wederom dank voor jullie reacties,

Marcel

Ik werk zelf niet met josm, maar ik denk dat het idd op die manier werkt, eerst een stuk van de wegen weghalen, en daartussen de rotonde tekenen. Daarna de wegen weer aansluiten op de rotonde. Vervolgens gewoon uploaden en dan zie je wel hoe het eruit komt te zien, je kan daarna evt de zaak altijd bijstellen.

Hoe ik het altijd doe: De kruising laten staan, ergens beginnen met het toevoegen van de rotonde nodes, rondje afmaken met op elke weg een node van de rotonde, de wegen opknippen op de plek van de rotonde nodes en dan de oude kruising node verwijderen (dan zijn ook meteen de oude wegen binnen de rotonde weg):

           |
           o
       /   |   \
    o     |      o
   /       |       \

----o------O-------o-----
\ | /
o | o
\ | /
o
|

Slim trucje van Lambertus, ik teken ze in JOSM uit het losse handje.

Ik kwam wel laatst een tag voor een rotonde tegen die ik nog niet kende: junction=roundabout. (zie hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:junction%3Droundabout ).

Ik weet nog niet of het een voordeel biedt, maar de tag oneway=yes schijn je niet nodig te hebben.

Als er een tag junction=roundabout staat, herkent de (garmin) gps dit als rotonde, en wordt er tijdens de navigatie aangegeven: neem op de rotonde de zoveelste afslag:

Allen weer heel hartelijk dank voor de tips en trucs, ik ga het binnenkort proberen. Overigens leuk om te merken dat dit een behoorlijk actief en betrokken forum is :slight_smile:

groetjes,

Marcel

Slim mappen is ook efficient mappen (minimale muiskliks en andere handelingen). Op een totaal van -zeg- 1000 uren mappen scheelt het toch weer :wink:

In Merkaartor heb je overigens een tool die in 1 keer een rotonde maakt, het rondje althans, moet je nog groter of kleiner maken en de wegen aansluiten.

Ja, zoiets zit ook nog in JOSM: shift-O, het kan dus inderdaad nog slimmer :slight_smile: