Name-tag voor Koninkrijk der Nederlanden (admin_level=2)

Is er eigenlijk wel een user community voor het Koninkrijk? Je kunt als NL user community toch moeilijk beweren, dat je het Koninkrijk bent. Staat er meteen een meute klaar hier om je te onthoofden met een machete, als je hier komt.

:smiley: geintje :smiley:

Als de scope beperkt wordt tot de name tag van het Koninkrijk kan ook daar weinig aan veranderen.

Nederland is wat in de volksmond gebruikt wordt, niet het Koninkrijk der Nederlanden, dus het aanpassen van de name tags naar Koninkrijk der Nederlanden en diens vertalingen zal door andere mappers weer aangepast worden naar wat de gebruikelijk naam is niet de officiele.

En zo blijft Nederland gerendered voor de admin boundaries rondom de overzeese eilanden.

Je zou zoiets verwachten als:
Curaçao - Koninkrijk der Nederlanden
Nederland - Koninkrijk der Nederlanden

Dat zou inderdaad beter zijn, omdat mogelijk te maken moet de name tag van meer dan een relatie gerendered worden.

Indien een consensus gevonden kan worden hoe niet-soevereine staten getagged dienen te worden zou openstreetmap-carto aangepast kunnen worden om voor die relaties bovenstaande te realiseren.

Ook ik heb (wel een ruime 30 jaar geleden) data-modellering geleerd.

Even nog - hopelijk - ten overvloede: een ISO-code kan en mag nooit leidend zijn voor (staatkundig georienteerde) mapping in OSM. Daar zijn ze expliciet niet voor bedoeld. De toekenning van ISO3166 aan Curaçao, Aruba en St. Maarten was destijds niet op staatkundige grond, maar was een pragmatische reden om voor die gebieden een van elkaar (en Nederland) afwijkende muntcode toe te kunnen kennen. Een niet zó gelukkige keuze in het verleden - vóór verregaande automatisering, vrees ik - leidde er namelijk toe dat een muntcode (ISO4217) gedefinieerd werd uit de twee letters van een ISO3166 én een letter voor de munt zelf (meestal de eerste letter). (*)

Ik vind GoedeGezelle’s oplossing eigenlijk niet eens zó slecht als compromis. Maar pas als dat kan. Dat simpele / populistische mappers telkens ‘Koninkrijk der Nederlanden’ weghalen en er ‘Nederland’ van maken omdat ze dat leuker vinden is erg genoeg, maar geen reden om de huidige status qua Admin_level te veranderen.

Marcel
(*) met een paar uitzonderingen, zoals de Euro (EUR) en waardemetalen (de eerste 2 letters van het chemische element voorafgegaan door een ‘X’)
sorry voor dit college - het is dan wel weer gratis :wink:

Tja, de definities in de echte wereld zijn helaas ook zo lek als een mandje, zolang er zaken als ‘niet-onafhankelijke landen’ bestaan.

Nederland is geen korte naam van het Koninkrijk der Nederlanden, maar de naam van het land Nederland binnen het Koninkrijk. Als een onwetende mapper dit wijzigt, dan kan dit meteen worden teruggedraaid. Gelukkig zijn dergelijke wijzigingen erg opvallend op de OSM-website.

Eventueel kan ook met een note-tag worden aangegeven, dat het Koninkrijk der Nederlanden niet gelijk is aan Nederland.

Zijn hier nou in de discussie een groot deel van de mappers in het Koninkrijk, dan is dat wel bedroevend weinig.
Anyway, komen we nog tot een actie, al is het maar een tijdelijke, of verzandt het hier?

Als je wil weten wie de (500 meest) actieve mappers in het Koninkrijk zijn moet je hier kijken:
https://osmstats.neis-one.org/?item=countries&country=Netherlands&country=Netherlands
Van de 8 deelnemers aan deze discussie staan er 7 in die lijst.
Van de 500 namen op die lijst heb ik er (ruwweg) 400 nog nooit op het forum (of op de mailinglijst, jaja, die hebben we ook nog) gezien.
Zo werkt nu eenmaal de structuur van de Open Source gemeenschap.
Ik lees iedere dag het forum, ik heb een redelijk hoeveelheid bijdragen achter mijn naam staan, maar dit onderwerp interesseert mij niet en ik heb er ook niets over te zeggen. En dat geldt voor ongelooflijk veel onderwerpen op het forum en voor een heleboel andere mappers.
Het resultaat: bepaalde keuzen of beslissingen worden vaak maar door heel weinig mensen genomen, de rest volgt of weet van niets…

Zal ik zal “mijn plasje” er ook overheendoen.

Ik ben het eens met Sebastic, hij is de persoon die de boundaries bijhoudt, en ik heb hier zeer veel respect voor.
Dat één iemand iets aangepast heeft, en vermoedelijk niet naar tevredenheid, dan vind ik ► terugdraaien.

Nu mijn mening:
De naam Nederland vind ik een prima keuze, en dient niet gewijzigd te worden naar Koninkrijk der Nederlanden.
De gevolgen zijn te groot want ik woon niet in het Koninkrijk der Nederlanden maar in Nederland, dit is in de volkstaal vandaar name=Nederland.
Voor de officiele benaming is het geregeld, deze is official_name=Koninkrijk der Nederlanden
Ik vind het goed verwoord door A67-A67 in de startpost #1
Ook #15 ben ik het geheel mee eens, eveneens door A67-A67
Als ook #19 alweer A67-A67 ben ik het volledig mee eens.
Hoe het staatsrechtelijk zit is mijn hobby niet.
#22 van JanWandelaar sta ik geheel achter, en wel waarom? Omdat de name=Nederland is en official_name=Koninkrijk der Nederlanden de rest afdekt.
In het algemeen zullen veel mappers niet (veel) reageren in dit topic, omdat de kennis van het staatsrecht niet al te hoog is, en daarom niet drive is om te werken aan OpenStreetMap.

Persoonlijk vind ik niet dat er een aanval op OmniSynThesis 360 VR wordt gedaan.
Vermoedelijk hoopt OmniSynThesis 360 VR op steun, en nu is er veel kritiek.
Het is algemeen bekend, dat als je aan bounderies gaat “morrelen” dit zeer gevoelig ligt in welke vorm dan ook.
De discussie is wel zeer nuttig omdat ik nooit de gedachte heb gevormd dat (bijvoorbeeld) een inwoner van Curaçao zich geen Nederlander voelt, maar wel op OpenStreetMap in Nederland woont. De official_name is nog steeds Koninkrijk der Nederlanden.

“Dit is mijn mening en daar zul je het mee mogen doen”

edit: typo

Nou ja, mijn mening dan ook maar even:

Dat de meeste mensen niet weten in welk koninkrijk ze wonen is geen reden om de gegevens incorrect te laten. Ik woon zowel in Nederland als in het Koninkrijk der Nederlanden en dat zijn gewoon de feiten.

In het algemeen: ik denk dat dit onderwerp niet inhoudelijk op een Hollands forum kan worden besproken en dat het beter is om dit op internationaal niveau af te handelen.

Het kleine punt over Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius) lijkt wel afgehandeld te kunnen worden. Caribisch Nederland bestaat niet als bestuurlijke entiteit en iedereen die er zijn mening over heeft gegeven, was het eens dat die relatie kan verdwijnen als boundary=administrative. Ik stel daarom voor om deze relatie om te zetten naar boundary=statistical en de tag admin_level te verwijderen.

Voor het grote punt zijn drie mogelijkheden aangedragen:

A) Huidige situatie behouden

  • Koninkrijk op admin_level=2, name=Nederland, official_name=Koninkrijk der Nederlanden
  • Landen op admin_level=3, voor land Nederland: name=Nederland

B) Naam koninkrijk veranderen zonder structuurwijziging

  • Koninkrijk op admin_level=2, name=Koninkrijk der Nederlanden
  • Landen op admin_level=3, voor land Nederland: name=Nederland

C) Naam koninkrijk veranderen met structuurwijziging, volgens tagging Koninkrijk Denemarken:

  • Koninkrijk als groeperende relatie zonder admin_level, name=Koninkrijk der Nederlanden
  • Landen op admin_level=2, voor land Nederland: name=Nederland

Zou dit op ‘internationaal niveau’ afhandelen, via een mailinglist zijn? Daar bevinden zich nauwelijks Nederlanders, dus dan zou ik eerder om terugkoppeling vragen dan om daar besluiten te gaan nemen.

boundary=statistical is onjuist voor Caribisch Nederland, boundary=place + place=region is betere optie.

Laten we er dan boundary=place + place=region zonder admin_level van maken.

Ik heb de boundary-relatie van Caribisch Nederland verbeterd naar boundary=place, zoals hierboven is besproken.

Voor het hele koninkrijk hebben we nog een oplossing nodig.

Daarnaast zag ik dat we in de admin_level-tabel nog steeds staan bij landen die tot admin_level=11 gebruiken. Echter gebruiken we level 11 (wijken) niet meer en gaat het nu tot level 10 (woonplaatsen), net als de meeste landen. Het lijkt me daarom een goed idee om Nederland naar de andere tabel te verplaatsen.

Mijn voorkeur gaat naar optie B.

Optie A is verwarrend omdat je dan twee verschillende dingen hetzelfde noemt, waardoor je op de kaart niet goed weet of je naar Nederland 2 of naar Nederland 3 aan het kijken bent. En het is eigenlijk net zo fout als name=Holland official_name=Nederland op het land Nederland. (Eens kijken hoe woedend de Groningers worden als we dat zouden doen.)

Optie C is vreemd omdat land en koninkrijk bij ons duidelijk als afzonderlijke bestuurlijke niveaus bestaan (Ministerraad versus Rijksministerraad, wetten versus rijkswetten, Grondwet versus Statuut, enz.)

Let op, Saba, Sint Eustatius en Bonaire zijn overzeese territioriën van het land Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn dat niet.

Mooi, de inwoners van Aruba, Curaçao en Sint Maarten als persoon-op-straat zullen het allemaal over hun land hebben. Dat ligt voor de meeste inwoners van Nederland misschien anders, omdat de meesten waarschijnlijk niet echt weten hoe de vork in de steel zit, maar dat mag toch niet relevant zijn.

@Sebastic Hoe kom je aan de interpretatie van dee ISO 3366 vermelding dat Curaçao geen zelfstandig land is?

Hear hear.

Mag ik er aan herinneren, dat mijn actie niet is begonnen om een admin_level discussie, maar om het oplossen van een onjuiste boundary naamgeving. Het is gewoon pertinent onjuist om onze Koninkrijksboundary aan te duiden als ‘Nederland’. Is er niet op zijn minst een oplossing voor deze misleidende onjuistheid voor gebruikers en kan daarnaast een eventuele fundamentele discussie niet worden voortgezet. Overigens lijkt het mij dan ook gezond als de NL community een Koninkrijkscommunitie zou zijn, wat nu duidelijk niet het geval is.

Ik pleit er voor dat wij als Koninkrijk zijn weergegeven op OSM die niet leidt tot misverstanden, zoals nu duidelijk wel aan de orde is.