Opplæring i JOSM

Hei

Jeg har planer om å lære ut litt om JOSM til et par mennesker og tenkte at det er jo ingen grunn til å ikke la flere få ta del. Er det muligens flere der ute i Norge som har lyst å komme igang med JOSM, eller bare bygge på kunnskapen? JOSM er så pass dypt at jeg også lærer nye ting når jeg snakker med andre brukere.

Så for å ta litt puls, er det flere som kunne tenke seg å være med? Jeg tenker at agenda blir:

  • Installasjon (ikke veldig dyptgående, men greit å starte med for de som ikke har)
  • Konfigurering av det fundamentale som man bør ha til å begynne med. Diverse settings, plugins og customisations.
  • Bruke geometriverktøyene og de forskjellige menyvalgene
  • Jobbe med relations

Jeg tenker at vi ikke trenger ta opplæring i tagging siden jeg vil forutsette at de fleste deltakere allerede er kjent med iD og har mappet før. Tagging må i sånne fall bli et eget kurs.

Det er selvfølgelig også lov for dere som allerede kan JOSM å være med - kanske kan dere hjelpe til der jeg ikke vet nok.

Tidspunkt, en gang de kommende ukene, etter kontorstiden - f.eks. 18:00-20:00.

Det er perfekt! Jeg er med!

Jeg ville hoppet over installasjon, alle guider på nett har allerede det med, så det bør være lett å fikse før kurset. Men det er bare mitt forslag. Ellers skulle jeg jo gjerne likt litt om import, da :smiley: Men det er kanskje litt for mye i første omgang. Fokuser på å lære bort tastatursnarveiene, ikke knapper og menyer, så langt det lar seg gjøre, tenker jeg også.

Flott tiltak. Jeg ønsker å være med.

Import er greit å se på, men det er ikke den første terskelen man skal krabbe over.

Det første er å kunne håndtere geometri og relasjoner.

Har brukt JOSM en smule, men er interessert.

Kan være perfekt for deg ja. Det er nok mange som snuser litt på JOSM men ikke kommer over den første terskelen og orker gå vekk fra iD.

Her er en liten doodle for å se når det passer best for alle. Som dere sikkert forstår så er ikke dette en del av Enturs arbeidsoppgaver så jeg må kjøre det på fritiden. Huk for alle tidspunkter som passer for dere som ønsker være med. Den tid som passer for flest mulig blir valgt.

Jeg har satt opp 90 minutter da jeg tror dette er nok tid for å komme igang, men heller ikke for lenge sånn at vi blir slitne. Tanken er å følge opp med flere samlinger.

https://doodle.com/poll/6qd8tqgwfte27khk?utm_source=poll&utm_medium=link

Merk at dette blir skikkelig uformelt og jeg gir ingen garantier på kurskvalitet. Men vi må jo prøve og se hvordan det funker.
Kurset vil avholdes på en eller annen webmøteplattform. Sannsynligvis Google Meet.

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd her, jeg hadde tegnet meg opp på de fleste dagene, men når jeg sjekker nå, så ligger det ikke inne? Kanskje jeg glemte å trykke på send…? :S

Edit: Nei, prøvde igjen, og vises ikke nå heller, og husker også nå at jeg så den “takk”-skjermen sist, så.

Vi har 3 påmeldte på Onsdag (25/11) kl 18:00 og velger derfor den dagen. Jeg har dobble påmeldinger fra deg Børge men du har i hvert fall meldt deg på den dagen to ganger.

Jeg vet ikke hvem Hans Fredrik Nordhaug er men han meldte seg på dagene da nesten ingen andre kunne. Uflaks :frowning:

Trond, Børge og Liv, vi ses på Onsdag - andre som kan eller har lyst å møte opp er også velkomne ad hoc. Her er møtelinken: https://meet.google.com/sdn-kehm-jmr