Vraagje over railway=abandoned

Bij ons heeft vroeger een spoorbaan gelopen tussen 2 plaatsen. Dit spoor is al 10-tallen jaren geleden verwijderd en nu loopt er deels fietspad, deels zandpad over dit oude spoor.

Iemand heeft over dit spoor eens een weg getekend en getagd als railway=abandoned. Op zich lijkt me dit prima, maar het probleem is dat er nu 2 “wegen” over dit stuk zijn getekend. Railway=abandoned en het fietspad/zandpad. Deze wegen lopen deels los van elkaar, maar zijn ook deels aan elkaar vast geplakt. Hier krijg ik steeds een hoop waarschuwingen over. Zowel over het vastgeplakte deel als over de losse delen.

Nu wil ik de delen waar een fietspad of zandpad loopt, railway=abandoned weghalen en de tags overhevelen naar het fietspad of zandpad, zodat er maar 1 weg is getekend. Is dit een goede oplossing of zouden jullie beide wegen laten staan?

Alvast bedankt!

Hier zijn al meerdere topics over geweest, hier is een redelijk recent topic

Concreet over die vraag: als het fiets- en/of zandpad zichtbaar de ligging van het voormalige spoor volgt, dan heb je daar helemaal gelijk in, en kan de railway=abandoned tag daar op zodat er maar een way loopt. Het komt vaak voor dat zo’n pad exact het voormalige spoorttraject volgt.

Dus: als een pad exact over het voormalige spoor loopt, is er maar één object: een voormalig spoor dat tegenwoordig een fietspad is. Als het pad er naast loopt, en je ziet de resten van het spoor nog in het landschap ernaast, dan kun je wel twee ingetekende wegen hebben.

Kijk dus even goed of het fietspad wel echt over het spoortracé loopt, of ernaast. Kun je laten zien waar dit is op OSM?

Voor de stukken waar geen pad loopt: zie het topic waar dvdhoven naar linkt. In principe mappen we bij voormalig spoor en wegen alleen wat ter plekke nog zichtbaar is. Dat hoeven geen spoorstaven en bielzen te zijn; soms zie je de loop van een spoor ook nog aan het talud of andere landschapskenmerken.

Voorbeeld: In Leeuwarden loopt een voetpad exact over een voormalig spoor (de spoorstaven liggen er deels ook nog, maar daartussen is nu een grindpad, stukje met informatiebord over het spoor op Google Streetview, en aan de andere kant zie je duidelijk nog de spoorstaven). Er ligt ook een fietspad naast, en die heeft dus geen railway-tags. (Als het voetpad daar niet ingetekend zou zijn, dan zou op de plaats van het voetpad alleen railway=abandoned staan, en op het fietspad wellicht sidewalk=right/left en segregated=yes.)

Hier is het te zien: https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.95858/6.72550

Het betreft de “Oude Bocholtse Baan”. deze is tot ver in Duitsland te volgen.
De wegen en paden lopen exact over het voormalige spoortraject.

Dan hevel ik de tags en relaties van railway=abandoned over daar waar paden lopen en verwijder ik de dubbele stukken.

Er zit zo te zien een relatie op de oude rails die het oude spoortraject omschrijft. Het is een aardige geste aan degene die dat ingetekend heeft om bij het samenvoegen die relatie zoveel mogelijk in stand te houden door de fietspadstukken er in te zetten in plaats van het verdwenen spoor.

Het kan helaas dus ook zo zijn dat je een boze mapper in je inbox vindt die OSM als historische database wil gebruiken na je edit. OSM is nadrukkelijk niet bedoeld voor het mappen van zaken die niet meer vindbaar zijn ter plekke, maar zoals je in de verschillende threads hierover kan lezen zijn er wel mappers die historische spoorlijnen intekenen. In dit grensoverschrijdende geval kan het ook nog eens zo zijn dat je een Duitse mapper treft die zijn gelijk wil halen.

Verder lopen daar inderdaad hele stukken gewoon letterlijk over het spoortracé, wat inderdaad waarschuwingen geeft in editors en linters. Samenvoegen is op de stukken waar ze letterlijk op elkaar liggen terecht (maar let dus op die relaties).

Ik maak er geen (voormalige) spoorbaan van: https://goo.gl/maps/41z9NyL5WVKoHsCh7

Of hier: https://goo.gl/maps/UNsdgVTY5YHruCdn6

Toch is het dat wel. Het is de oude lijn Winterswijk-Bocholt
Op de kaart kun je het verloop goed zien.

De N348 tussen Raalte en Ommen ziet er ook niet meer uit als spoorlijn, maar ligt op het tracé van de OLDO.

Als jij daar zonder voorkennis komt, maak jij daar dan een voormalige spoorweg van? Ik zie gewoon een track.

Vooral in Engeland zijn er veel historische spoorlijnen gemapt, ook al zijn er geen rails meer te zien. Het lijkt mij een mooie illustratie dat er in OSM geen “harde regels” zijn, enkel “gewoontes” en “richtlijnen”.

Nou, die zijn er wel. Map what’s on the ground.
Wat is het toegevoegde nut van het mappen van een voormalige spoor door een boerenland als daar niets, maar dan ook helemaal niets meer van zichtbaar is? Voorbeeld wat ik boven aangeef valt overigens prima over te twisten.
Maar als we voormalig spoor gaan mappen, waarom dan niet ook wegen? Bij Assen is een rotonde verdwenen, moet ik die weer intekenen met roundabout.historical?

“Wat komt me dit toch bekend voor. Het lijkt wel alsof ik me op een spoorwegovergang bevind maar dan op de verkeerde plek.”

Ik reed zonder voorkennis over de voormalige spoorlijn Apeldoorn-Zwolle.

Ik ben het met je eens wat compleet verwijderde spoorbanen waar echt niets meer is betreft, maar bij dit soort voet- of fietspaden letterlijk over het tracé is bewust de ligging van het voormalig spoor gevolgd. Spoorstaven en bielzen zijn weg, maar het tracé blijft in het landschap behouden met een nieuwe bestemming. De railway=abandoned tag is daarmee een eigenschap van het huidige pad geworden, die net als old_name en vaak ook name iets vertelt over de historische functie van het huidige pad. Vaak zie je langs dit soort paden ook nog informatieborden over het voormalig spoor, en spoorattributen zoals andreaskruizen en een spoorstaaf hier en daar.

Dit gebruik van railway=abandoned ligt ook in de lijn van de documentatie:

OSM mapt alleen wat er nu is, maar over dat wat er nu is mag je historische duiding geven met start_date, old_name, en tags zoals railway=abandoned. Een spoorwegaficionado zal het vaak interessant vinden en ook herkennen dat een bepaald pad kenmerken heeft van een voormalig spoortracé. En hoewel ik het zelf niet map, snap ik de intentie en interessantheidsfactor van een relatie met daarin de elementen van een spoorlijn die nog in het landschap zichtbaar zijn ook.

Als er ook maar iets zichtbaar is heb ik er geen probleem mee dat iemand er een tag railway=abandoned op gooit (volgens mij heb ik nog een heel stuk Stadskanaal - ter Apel gedeeltelijk gemapped), nogmaals, het gaat me er om dat er rail-ioten rondlopen die abandoned railway in een stuk weiland tekenen.

Wat heeft dat met mijn voorbeeldfoto’s Winterswijk-Bocholt te maken?

Zowel op kaarten als op naambordjes langs de weg staat de naam: “Oude Bocholtsebaan”.
Dat maakt wel heel duidelijk dat het over een voormalige spoorweg gaat.
Als je daar wandelt of fietst heb je daar geen twijfels over, ook al is het geen spoordijk.

Als dat het enige is, dan heb ik mijn punt gemaakt.

Tsja, wat voor de een duidelijk ex-spoors is is het voor de ander niet. Ik ben connaisseur van oude spoorlijnen en heb regelmatig zoiets van “hee, is dit spoorlijn geweest”, maar zelfs anderen halen dat er dan niet uit — en soms zie ik spo[k|r]en waar ze niet zijn.

Ik ben van mening dat de railway=abandoned-tag er eigenlijk vooral is voor spoorlijnen als Ligne Tournemire - Le Vigan, waarbij een oude spoorlijn nog duidelijk herkenbaar in het landschap aanwezig is, maar er geen weg of pad op gelegd is. Als er een weg op ligt - ook al volgt die hetzelfde tracé - dan is het voor mij vaak al geen abandoned meer, tenzij het tracé overduidelijk heel specifiek spoors is (zoals bijv deze weg door een spoortunnel, die overigens niet getagd is als abandoned railway.

En “Oude Bocholtsebaan” is voor mij geen dead giveaway dat het om een oude spoorlijn gaat - er zijn vast wel wegen die op oude beginnen en met baan eindigen die geen spoors verleden hebben…