status van OpenStreetMap.nl

Dag Peter,
Alvast bedankt om hulp te willen bieden! Een groot stuk van het werk om een website te maken is content voorzien, dus je hulp kan zeker nuttig zijn! Als er pakweg drie mensen uit Nederland zijn die zich hier mee bezig willen houden (kiezen van een concept, uitwerken van inhoud), en er is toevallig niemand bij die hier technisch mee vertrouwd is, dan wil ik gerust zelf meehelpen en verdere technische assistentie helpen zoeken.

“Heel goed georganiseerd” zou ik niet durven zeggen over de Belgische werking :slight_smile: maar het is een toffe club en we krijgen wel wat dingen gedaan. Om vanzelfsprekende redenen hebben we in geen tijden nog een “fysieke bijeenkomst” gehad, maar we gaan volgende week een Virtual OSM Beers doen. Info: https://www.meetup.com/OpenStreetMap-Belgium/events/272822655/ . Voertaal is wellicht Engels. Wellicht gaan we ook wel in sub-video kanalen onderverdelen als het te ingewikkeld wordt. We kunnen gerust eens doorbomen over de aanpak voor een nieuwe website als er hier mensen interesse hebben.

Volgens mij wordt openstreetmap.nl door Stefan de Konink, misschien is het handig om (ook) met hem in gesprek te gaan.

Misschien is dit wel het moment om OSM in Nederland (nog) beter te organiseren.

Ik heb me ingeschreven, ik wil wel eens zien hoe onze zuiderburen het aanpakken! Ik vervang wel het bier door cola light.

Stefan gaf in een andere thread aan dat ze al jaren uitkijken naar meer technische hulp, dat ik neem aan dat hij elk initiatief zal verwelkomen. Mij lijkt het eenvoudigste:

  • beslissen of de huidige content nog online mag blijven staan, of dat er voorlopig beter gewoon geforward wordt naar een andere pagina
  • een pagina beginnen opzetten (bijvoorbeeld via Github pages ofzo) en die dan als hij er een beetje goed uitziet aanspreekbaar maken via openstreetmap.nl

Commodoortje, mag ik jouw bericht lezen als “ja, ik ben ook geïnteresseerd om te helpen”? Ik zou zeggen, “three is a crowd” dus dan hebben we nog maar één iemand nodig die zich volunteert

Als ik ja zeg dan sta ik er achter, maar het tijdgebrek is voor mij het probleem.
Tevens heb ik net als Peter geen ervaring om servers in te richten laat staan te onderhouden.
De interesse is er wel overigens.

Misschien ook een goed moment om eens te kijken naar een local chapter, of is dit net wat te veel?

Verder ben ik ook nog wel geïnteresseerd om mee te helpen, maar hoeveel tijd ik heb is afhankelijk van mijn studie.

Juridisch zou dat voor mij wel handig zijn denk ik, met name wb licentie voor datagebruik. Ik heb met een aantal partijen kontakt gehad over gebruik van data, ik vraag dan per keer toestemming en krijg over die keer een mailtje dat het goed is. Een volgende partij vraag ik het dus weer, en ik heb al een aantal keren gehad dat ze zeiden: we hebben toch al toestemming gegeven? Dus ik wilde daar een centrale afspraak/overeenkomst over, maar dan moet je een partij zijn, geen losse vrijwilliger die “wij van OSM” zegt maar daarmee “een paar loslopende mappers die dit leuk vinden” bedoelt.

Ik denk dat een local chapter wel zo’n partij is.

Nou heb ik wel eens gegrasduind in wat er voor nodig is en wat je moet (blijven) doen - dat viel me niet mee, vooral de eisen die OSM-foundation zelf stelt. Ik hoop dat misschien een soort Local Chapter light mogelijk is. Dat je wettellijk een partij bent, dat je wel moet zorgen dat er mensen blijven die OSM kunnen en mogen vertegenwoordigen, maar verder geen tijdrovende verplichtingen. Want wij willen vooral gewoon mappen.

Maar misschien heb ik het allemaal iets te zwaar opgevat, zou ook kunnen.

Hoi Peter,
Inderdaad is het vrij arbeidsintensief om van niets een chapter op te richten. In enkele landen is dit opgelost door “mee te surfen” met een bestaande organisatie. Bijvoorbeeld heeft het Belgische chapter wel een ledenbestand en een “grondwet” (https://github.com/osmbe/working-group-bylaws/blob/master/CONSTITUTION.md) maar is het verder niet meer dan een “working group” binnen de reeds bestaande Open Knowledge Belgium vzw. Als je dus een “bevriende vzw” hebt, waarvan de missie en de structuur ongeveer past binnen de OSMF-vereisten, dan kan je dat overwegen.

Voor het probleem “toestemming krijgen om data te gebruiken” is het volgens mij niet echt nodig om een eigen organisatie te zijn. Bijvoorbeeld hebben we van Grote Routepaden vzw deze toestemming gekregen: https://wiki.openstreetmap.org/w/images/f/ff/Licentie_GR_OSM.pdf . Dit is gebaseerd op sjablonen van de OSMF. Dit is gewoon een toestemming om de data te gebruiken om OSM te verbeteren, zonder dat gezegd wordt wie exact dat werk dan wel zou moeten doen; en waarbij duidelijk gemaakt wordt wat de implicaties hiervan zijn; en waarbij aan de vrijwilligers van OpenStreetMap niets opgelegd wordt.

Duidelijk document die brief van Grote Routepaden. Het staat op OSM wiki, maar is er ook een index (b.v. per land) waar zulke documenten gearchiveerd zijn?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bestaande_geodata_hergebruiken#Wandel-_en_fiets-paden

Volgens mij is er ook nog een internationale wiki pagina ergens. Kan deze niet zo snel vinden.

Ik wil niks afdoen aan de gedane inspanning en resultaten die hier geboekt zijn, alle lof zelfs!
Maar juridisch is het denk ik drijfzand. Ik heb ook een serie mailtjes van persoon tot persoon, op basis daarvan gebruik ik de data, maar als de andere partij het intrekt of bestrijdt dan is dat weinig waard en zou je de data eigenlijk per direkt moeten verwijderen. Volgens mij moet de data ofwel onder een passende open licentie vrijgegeven worden, ofwel je moet specifieke toestemming hebben, en omdat wij allemaal loslopende vrijwilligers zijn zonder formele organisatie moet dat per persoon en per dataset of soort data en met specificatie van de geldigheidsduuur.

Misschien zie ik dat wat te somber in? In de praktijk is het niet zo’n probleem, omdat er geen werk van gemaakt wordt!

Maar Wandelnet heeft bijvoorbeeld al wel bezwaar gemaakt tegen het gebruik van “hun” logo door waymarkedtrails en OsmAnd. Het schijnt dat zij dat logo ook in licentie mogen voeren, maar zij moeten het dan wel beschermen. Van die dingen dus.

Hallo,
Ik lees niet vaak mee op het forum, alleen wanneer ik iets “nodig” heb.
Ik heb wel interesse om mee te werken. Is er een plek op het forum of iets anders waar overlegd wordt, en waar Stefan ook bij het overleg betrokken is?

Ik heb wel ervaring met WordPress en websites. Ik zie dat het blog in WordPress staat. Ik neem aan dat de content op het hoofddomein gewoon platte html-bestanden zijn.
Ik zou me kunnen voorstellen dat WordPress op het hoofddomein gezet kan worden waarbij het blog een onderdeel is van dat domein, en dus niet meer via een subdomein hoeft. In WordPress is wel allerlei integratie mogelijk.
Er zin vast andere mogelijkheden, ik neem aan dat Stefan de eigenaar is van het domein en nu betaalt voor de hosting.

Is het dat er een eigen server gebruikt wordt? Het kan zijn dat dat wel het geval is, dat kan ik zo niet zien.
Ik heb wel ervaring met Linux-servers onderhouden.

Is dit op de een of andere manier te verenigen met het idee van joost schouppe:

Ze gebruiken Jekyll zie ik. Dat is iets om een statische website te genereren vanuit een meer lokaal systeem. Veel lichter voor bezoekers dan iets als WordPress, Drupal of Joomla. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik geloof dat het werkt met templates. Zo’n template zou van de Belgen gebruikt kunnen worden, dat is vast mogelijk.

Helaas ben ik niet van de techniek… ik denk wel als het ergens lokaal staat, dan moet je een live backup ergens hebben en ook zelf een backup. En dan dat anderen ook content kunnen toevoegen/bijhouden.

Ik neem aan dat dat in België allemaal soepel geregeld is, Joost? Want dan moet het hier ook kunnen zou je zeggen!

Tuurlijk moet dit relatief eenvoudig kunnen. Ik zou zeggen, spring straks binnen op het local chapters congress. “Onze” Jonathan gaat daar een presentatie doen over het issue “generieke websites voor lokale groepen”. Info via https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Foundation/Local_Chapters/Local_Chapters_Congress/2020
Bij ons in België is het relatief lichtgewicht denk ik, ik geloof via “Github Pages”. Als bijdrager aan inhoud moet je gewoon een leeg sjabloon overnemen en je tekst schrijven. Dat is in Markdown - komt erop neer dat je gewoon platte tekst kunt schrijven en een stuk of drie speciale tekens moet leren om iets presentabel te maken.

Bleek al begonnen te zijn, ik heb snel nog ingeschreven maar nog geen uitnodiging gekregen met een linkje. Misschien kunnen we die presentatie achteraf krijgen?

Komt eraan komt eraan. Wellicht nemen het ding ook op. Het start om 12 uur UTC, ttz over een kwartier :slight_smile:

Als iemand een pagina maakt en in de tekstblokken zet [Hier komt iets over X, max 250 woorden] en [Hier komt iets over IJ, max 200 tekens met een “meer” naar deze url …] of bestaande tekst die aangepast of bewerkt moet worden, en dat ik dat dan in github kan aanpassen/aanvullen, dan prima. Moeilijker dan dat moet het voor mij niet worden…