Oeps

Bij mij in de buurt gaat a.s. maandag om 5:00 de laatste fase van de Gaasperdammertunnel open.

Ik heb de nieuwe verkeerssituatie alvast op OSM gezet (vanmorgen om 5:00 is de oude snelweg dichtgegaan voor het ombouwweekend).
Ik wilde de nieuwe situatie al even testen op Osmand om te kijken of ik geen foutjes had gemaakt.
En ik ontdekte dat deze ways (en zijn 2 buren “stroomafwaarts”) nog een

 access:conditional = no @ (Mo-Fr 00:00-05:00,10:00-24:00; Sa-Su 00:00-24:00)

hadden. Door mij er op gezet in juli 2016 (toen deze afrit ook een paar maanden lang alleen in de ochtendspits open is geweest, en nooit meer weggehaald.
En ik vond het al vreemd dat Osmand soms de route naar mijn huis via deze afrit liet lopen, en soms via afrit 2 van de A1 :laughing:

En dat terwijl ik aan dit stuk Gaasperdammerweg letterlijk honderden edits heb gedaan… :roll_eyes:

Sorry aan alle weggebruikers die op OSM-data vertrouwd hebben en al 4 jaar de verkeerde route hebben genomen :wink:

Ach, als je weet dat vrijwel alle andere routers niet kunnen omgaan met access:conditional…
Dan weet je ook dat er niemand gaat klagen, :laughing:

Voor wie wordt access:contitional dan gemapt?

Osmand gaat kennelijk prima om met access:conditional :wink:

Het is jammer dat voor dit soort routing gerelateerde problemen maar heel beperkt validatie tools bestaan

De enige die ik ken is https://brouter.de/brouter/suspects maar die gebruikt een profiel dat access:conditional niet ondersteund.

Op zondag tussen 12:00 en 17:00:

Overige momenten gewoon via de sluis.

bicycle	yes
bridge	yes
highway	residential
layer	1
maxspeed	30
motor_vehicle:conditional	no @ Su 12:00-17:00
name	Sluis

Werkt prima! (Dit was niet altijd zo trouwens)

Wil jij eens proberen op de N376 van Erm naar Noord-Sleen? Tot gisteren stond er nog:

access:conditional no @ (2020 Sep 21-2020 Oct 15; 2020 Oct 16 00:00-18:00; 2020 Oct 19 06:00-00:00; 2020 Oct 20-2020 Nov 27)

Weg is gereed, dus access:conditional heb ik verwijderd. Osmand kaart die ik heb is van 1-11 en leid me er gewoon langs.

VZIW werkt conditional access op OSMand niet met jaartallen.
Bij mij geeft 'ie gewoon de meest rechtstreekse weg
Was de weg tussen 16 en 19 oktober 2 dagen open? Wat vreemd.

Edit: Ik had nog de Drente-map van augustus op mijn telefoon. Ik heb nu de meest recente (1 november) gedownload en dan wordt ik naar het zuiden, over de N34 en N381 geleid - of per fiets over de Diphoorn en Wetterkampenweg.

Ofwel, OSMand doet prima wat beloofd is.
Ik heb exact deze constructie lang-lang geleden toegepast en toen pakte OSMand het niet op. Daarmee lijkt dit dus een goede methode voor “middellange” wegwerkzaamheden (dus tussen de 1 week en 4 maand zeg maar) waarbij de oude wegconfiguratie weer terug komt.

Lijkt vreemd inderdaad, maar er is een verklaring: de nabijgelegen N34 was dat weekend afgesloten en de N376 moest als omleidingsroute fungeren. Het zal het werk er niet eenvoudiger op hebben gemaakt.

Wel bijzonder dat OsmAnd access:conditional zo half-half ondersteunt.

Per fiets ligt het er maar net aan waar jouw start- en eindpunt ligt. Die N376 is sowieso niet toegankelijk voor de fiets, er loopt een fietspad naast en die is nooit afgesloten geweest. De binnenweggetjes zijn echter nog steeds druk met (auto) sluipverkeer, ondanks dat de weg afgelopen weekend weer is geopend en de omleidingsborden zijn weggehaald. Zou zo maar kunnen dat er nog steeds (OSM?) routers zijn die dat verkeer omleiden.