Introduksjon: Syklistenes Landsforening som betalt bidragsyter

Kjære OSM-fellesskap!

Jeg har vært litt aktiv her på forumet de siste månedene, og på OSM de siste par årene. Dette har vært på ren frivillig og svært lavterskel basis, fordi jeg syns det er veldig fint og gøy å bidra til fellesskapet på denne måten.

Men nå har arbeidsplassen min, Syklistenes Landsforening, vært så heldig å bli hyret inn av Buskerudbyen – et samarbeid mellom kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, samt Viken fylke og staten – til å jobbe med å fikse opp OSM langs naturlige sykkelruter i deres kommuner.

I den forbindelse har jeg satt opp en egen bruker som jeg kommer til å bruke når jeg jobber med dette, og ønsket å gi beskjed og introdusere oss til dere alle før vi setter skikkelig igang.

Vår intensjon er selvsagt å følge alle regler og retningslinjer for hvordan man skal oppføre seg her, og være gjennomsiktig med hva vi gjør og hvorfor.

Vi kommer til å starte med å teste å fikse opp ting rundt den såkalte Sølvveien, og se hvordan det går. Både her og andre steder vil vi fokusere på følgende saker:

  • Sykkelinfrastruktur og knutepunkter
  • «Sykkelhoteller» og sykkelparkering
  • Servicestasjoner
  • Elsykkelbibliotek-filialer

I tillegg har vi tenkt oss fram til noen points of interest, som vi tenker kan være av interesse for sykkelturister og som vi ønsker å legge til så godt vi klarer, slik som badestrender, bålplasser/fellesgriller, museer, sykkelbutikker, offentlige toaletter, drikkevannskilder, rasteplasser, offentlig kunst og spisesteder, inkludert hvorvidt de serverer vegetar/vegan.

På toppen av det tenker vi å legge inn en del offisielle sykkelruter som relasjoner, der det mangler, eller rette opp der de måtte være feil.

Det er hovedsakelig jeg som kommer til å gjøre endringene. Vi har et par andre også som kanskje skal bidra etterhvert, da lager vi en egen bruker med logo og info for hver av dem. Dette etter råd fra ENTUR Johan Wiklund, som har vært en veldig god og positiv ressurs for oss nå i oppstartsfasen. Tusen takk!

Fram til nå har jeg nesten utelukkende redigert OSM gjennom iD og StreetComplete (har også bidratt med bugs/feature requests for begge), så nå starter jeg med å gjøre meg kjent med JOSM, og lese meg bedre opp på informasjon og guider på wikien.

Vi håper dette er noe dere syns er alright. :slight_smile: Det er bare å ta kontakt om du har noen innspill eller spørsmål!

Et par spørsmål jeg har til dere:

  • Er det noe du tenker mangler på listen min over, over hva vi skal jobbe med – eller noe annet du mener jeg burde vite om?
  • Jeg ser at mange av områdene vi skal jobbe med ikke har importert veidata. Hvordan går jeg best fram for å undersøke om disse dataene bør importeres eller om ting er bra nok som de er?
  • Er det noe annet relevant enn veidata vi burde vurdere å importere?
  • Jeg har ingen erfaring eller kunnskap om import av data i OSM, så hvis det er noe vi burde importere, hvor går jeg for å lære dette? Jeg så at Fredrik Lindseth har laget en guide for én type import ihvertfall.

Og tusen takk for all innsatsen dere alle legger ned i å bidra til dette viktige frie/åpne datasettet, som så mange har så mye nytte av!

Vennlig hilsen,
Børge A. Roum,
Dennegangen som representant for Syklistenes Landsforening

Fredrik Lindseth jobber ikke i Entur, ellers tommel opp.
Du bør kanskje nevne hvordan dere forholder dere til mtb-mapping.

Ai, sorry. Jeg fant linke inn på guiden fra profilen til Fredrik Edler, og så var navnet likt nok til at jeg ikke la merke til at jeg kom inn på profilen til en annen :slight_smile: Skal fikse.

Så vidt jeg vet skal vi ikke drive med noe kartlegging i utmark, men skal undersøke dette nærmere.

Flott å få inn mer mapping for sykler. Gjelder dette de fire kommunene du nevner, dvs. Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, eller flere i Viken?

Jeg er ikke noen stor tilhenger av å legge inn mange relasjoner før import er gjort. De gjør importen mye vanskeligere etterpå. Og jeg er usikker på om slike relasjoner egentlig brukes til noe.

Flott !

Jeg har bidratt litt rundt sykkelinfrastruktur og den slags noen år. Har gjort meg noen tanker selv om jeg ikke er så veldig “proff” og ikke har bidratt så veldig mye. Noen kjappe punkter, som jeg håper vi kan komme tilbake til:

  • Jeg har tenkt litt rundt hvordan man legger inn sykkelverksteder som også har sosiale funksjoner. For gjestene, dem som jobber der eller begge deler. Tenker at de fleste som driver arbeidstrening etc er not-for profit og at man ved å legge til dette kan finne dem igjen.
  • Til kritisk kommentar om relasjoner: Relasjoner brukes en del for definerte sykkelruter. Jeg trodde dette var standard måte å gjøre dette på. Men er likevel nysgjerrig.
  • Det er viktig å holde tinga rett i munnen /tenke seg godt om i forhold til hvor det er lov å sykle, men hvor vi på sykkel er en slags gjester. Dette markeres forskjellig fra land til land. Det noen mener er naturlig å kalle en sykkelsti , er en gang- og sykkelvei, hvor man ikke kan peise på som syklende. Dette bør på en eller annen måte framgå?
  • Test gjerne ny infra noen dager senere med ruteverktøy som Graphopper eller https://brouter.de/brouter-web/#map=11/59.7188/10.1006/standard
  • Mange som går eller sykler mye mener uoffisielle snarveier er viktige. Merkes gjerne informal=yes; surface=ground og slikt
  • Etter hvert som det dukker opp spørsmål om hvordan ting skal gjøres og man finner et slags konsensus, tenker jeg det er viktig å oppdatere Wiki (om registrering av sykkelinfra i Norge)

To kjappe eksempler på bruk:

Eller misforstår jeg?

(Jeg tenker de fleste hovedrutene i Norge ligger på importerte veier… )

Så vidt jeg vet er det innenfor disse fire, ja. Men minner om at Drammen er utvidet, så vi skal feks jobbe med ting innenfor området som før var Svelvik kommune.

Mange gode innspill fra Morten Lange, og setter pris på en diskusjon om relasjoner, NKA, så vi unngår å gjøre feil! Enig i at dersom det skal gjøres import av veidata, så må det gjøres først. Bra innspill.

Som det nevnes brukes relasjoner av sykkelkart, som CyclOSM, feks. Men jeg er usikker på hvordan den bestemmer hvilke relasjoner den viser og ikke. Viser den alle relasjoner som er tagget som route=bicycle? Dette er noe jeg må lese meg opp på.

Ved et raskt søk fant jeg følgende relevante artikler:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:route#Cycle_routes_.28also_mountain_bike.29
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cycle_routes
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Norway/Sykkelruter_i_Norge

Jeg ser også for meg at det må være mulig å lage egne kart hvor man kan ha funksjon for å slå av og på å vise forskjellige type ting (vis meg alle sykkelparkeringsplasser eller alle griller, feks), og hvor forskjellige relasjoner også kan være én av disse tingene?

Setter pris på om flere vil komme med sine tanker om relasjoner!

Dette høres fornuftig ut. Samtidig har min forståelse av “map what’s on the ground”-prinsippet vært at man kan bare tagge ting som om det er lov å sykle der eller ikke, og ikke noe mer graderinger av ting enn det. Hvis du har noen tanker om hvordan gjøre dette hadde det vært veldig interessant å høre!

Enig! Skal snakke med Buskerudbyen om å ta dette med inn i oppdraget.

Han sier bare at det er ekstra mye jobb å importere veinett ETTER det er lagt inn sykkelruterelasjoner, dvs, det er fordelaktig å fikse veinettet før man tar inn sykkelrutene.

Poenget var bare å ta importen først ja. Lier, Øvre Eiker og Kongsberg er importert, men Drammen er ikke. Her er enda en side med tips om import: Veileder Elveg-import. Og her er filen for Drammen: Importfiler fra NVDB. Men som sagt lurt å øve seg litt først.

Når det gjelder bruk av sykkelrute-relasjoner: Det jeg lurte på er om de app’ene syklistene bruker til navigering og slikt bruker disse relasjonene, dvs om de er i bruk av andre enn OSM selv. Og så skal man tenke på at relasjonene skal vedlikeholdes i årene fremover. Det er f.eks. mange gamle bussrute-relasjoner i OSM som ligger der forlatt og ikke stemmer lenger.

Edit: Det er selvfølgelig helt greit å legge inn offentlige sykkelruter som er skiltet.

Ja, Turleder’n vet alt om dette med turstiene. Men det går jo å maskinelt sjekke om slike relasjoner både henger sammen og har avstikkere som ikke skulle vært der, f.eks. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation_Analyzer

Jeg vet ikke om sykkelruterelasjonene brukes av noen apper, men jeg har i alle fall brukt dem til å finne ut hvor det kan være lurt å sykle.

Jeg vil tro at sykkelrutene endres sjeldnere enn bussrutene.

Det er jo uansett bare snakk om vedlikehold som med alt annet.

I nyeste versjon av OsmAnd kan man slå på å vise sykkelruter. Da virker det på meg som at den bruker relasjoner.

Her har jeg registrert et sykkelverksted som henter og bringer sykler før og etter reparasjon, og som dekker Drammen, blant annet.

Er det en god idé å bruke merkelappen delivery=yes eller =only ?

https://www.openstreetmap.org/node/8094176347#map=16/59.7790/10.4978

Her er de tre sykkelverkstedene jeg har hørt om som tilbyr å hente og bringe syklene se reparerer: https://overpass-turbo.eu/s/ZRO