Met een groep onderweg door de natuur, nieuwe borden, activiteiten.

Staatsbosbeheer Flevoland heeft het volgende aangekondigd.

Nieuwsartikel RTL

Blog Staatsbosbeheer artikel

Dit kan effect hebben op bepaalde routes, waar men in clubverband gebruik van maakt.

Tagging:

Zijn daar nieuwe tags voor nodig?

Kaart Staatsbosbeheer gebieden.
https://kaart.staatsbosbeheer.nl/#/52.64/6.01/6/RABPO

In het stuk is ook te lezen dat er afspraken zijn met Natuurmonumenten.
Opmaat naar een landelijk beleid?

Vorige week liep ik in Ede (Ginkelse heide/Planken wambuis)
Daar waren de nieuwe borden reeds aanwezig, ik verbaasde me er zelfs over.
Je was me voor met een topic openen.

Nog geen tijd gehad om de foto’s uit te zoeken.
Ze staan al wel op mapillary.
(Kreelse pad Klompenpad)

En als je dan wat zoekt, was dit al in begin 2019 aan de gang.

De toegevoegde tekst: Voor georganiseerde (commerciële) activiteiten is toestemming nodig van Staatsbosbeheer.

Het gaat alle activiteiten, zo ook commerciële.

Hier een mooi voorbeeld, van RVV verkeersborden en artikel 461 bordjes naast elkaar.
En de overlappende werking.

Ik zit een beetje met het woordje “georganiseerd”. Een geocaching event met 80 deelnemers is duidelijk (vroegen we al toestemming voor), maar zondagmorgen met een stel vrienden afspreken om te gaan MTB’en, is dat georganiseerd? Ik denk het niet, maar wat is precies de grens? Moet er een organisatie achter zitten die iets op poten zet om het georganiseerd te laten zijn?

De vraag is of het tussen haakjes geplaatste “commerciële” een toelichting of een beperking betreft.

Als ik met vrienden afspreek is dat ook georganiseerd, ongeacht het aantal en wat ik ga doen.

Ik hou het maar pragmatisch op het laatste. Willekeur en indien geëscaleerd de rechter zullen het wel beslissen.

Da’s toch raar? Onduidelijk regels maken, beroepen op 461 en eerst jurisprudentie maakt dan e.e.a. duidelijk.

Heb sowieso een beetje moeite met het hele 461 verhaal. Als ik “verdwaal” met m’n MTB en dus buiten de aangegeven fietsroute (zie bordje van Allroads) kom, kan ik al een boete krijgen op basis van “geen toegang” en dus 461.

blog met antwoord boswachter.

blog

Het is de boswachter, die bepaalt. Hij/zij vertegenwoordigd het terrein.

Het schept ook niet veel duidelijkheid, … een ding, de boswachter bepaalt.

Het blijft lastig.
Er waren al regels op de website, de vraag is dan, zijn zulke regels in het veld handhaafbaar.
Op basis van: art. 461

Is een website een “blijkbare wijze”?

Als hij zegt (mondeling) U mag hier niet komen, dan heb je maar te gaan, terwijl hij misschien andere door laat lopen. “blijkbare wijze”.

toegangsregels

Vreemde is dat Amy in haar blog geen antwoord geeft op gerichte vragen als:

“Hai Amy,
Geldt dit ook voor het Zuigerplasbos in Lelystad?
En betekent dit dat een groep van 5 – 10 hardlopers eerst toestemming moeten vragen, ook al wordt er normaal op de verharde fiets/wandelpaden getraind?
Groeten, Arnaud”

Maar over het algemeen iets antwoord de in trend van “Bezoekers kunnen daarvoor altijd met ons het gesprek aangaan.
De regelgeving is vooral van toepassing op activiteiten die een bepaalde ruimte claimen waarvan de andere bezoekers en/of de natuur last van kan hebben.”

Gesprek aan gaan? Hoe stel je je dat voor? Staat er een telefoonnummer bij het toegangsbordje?

Als een organisatie nieuwe richtlijnen uitvaardigt moeten die gewoon duidelijk en éénduidig zijn. Wat je nu gaat krijgen is dat in grensgevallen de ene boswachter zegt, ja prima en een ander het tegenovergestelde kan zeggen.

Het spontane met vrienden/groepen iets doen, op korte termijn is dan minder mogelijk.

website contact evenement

blog

In blog staat een lijst met gebieden en desbetreffende emailadres boswachters/ gebieds mailadres.

De activiteiten zijn ter verdelen in, op een bepaalde plaats, door het gebied.