Verlaging maximumsnelheid per 12-16 (?) maart

Reactie op de Osmand issue.

Kan iemand het wel reproduceren en met welke dataset?

Ik heb nog wel gevraagd of het uit maakt als je reproduceert, overdag of s’nachts.

Goed om te weten, dat het zetten van highway=give_way tags voor bepaalde routering toch wel belangrijk is in situaties waar mogelijkheden naast elkaar liggen.

Ik kan het niet reproduceren met het kaartmateriaal van 1 juli, zojuist gepland dus zou 100 km/u als snelheidslimiet moeten gelden.

NL: Navigation gets off motorway #9439

NL Sitautie in Osmand heeft een eigen issue gekregen.
Schijnbaar kan het niet gereproduceerd worden.

Navigation wrongly deviates to motorway_link and back to motorway #9436
Verzamel situaties #9436

Emmeloord: Openrouteservice doet het wel goed.

Thanks for the infos here, did not know about that. I was mistaken to add the soeed limits to the entry lanes. I’ll try to remove them again.

But then someone will have to add the proper end-of-highway cuts and add the proper give-way-of-right markings wherever appropriate. It would be an actual mapping task to check all exits. I did it once at the Wolterholten exit, checking it with google streetview.

Otherwise you will have to live with routers that will think the exit lane is faster than the main highway route.

We are trying to add the lower speeds (80 km/h) on the part of the motorway exit/entry that isn’t motorway, but we don’t have full coverage of Mapillary and Openstreetcam in the Netherlands. At the same time navigation systems are trying to resolve this issue themselves.

Note that it’s really not allowed to use Google Streetview for OSM mapping. Google explicitly disallows it and OSM will be in serious trouble when Google files a lawsuit about this against OSM.

Oh, I did not use StreepMap of course - I did not take any numbers from there and just got an idea how exits on the A67 look like.

In fact someone would have to go there and actually check them.

As a rule of thumb, every exit hast an end-of-highway, an 80 km/h section and another begin-of-highway. I guess this could be added blindly and still would be more accurate than a through passing highway lane

My guess is that the exit lane usually has the give-right-of-way sign. So the person driving that road would have to mark just those which don’t, taking an checklist with all eastern/western exits of this A67 and any other A.

De A1 tussen Knooppunt Beekbergen en de IJsselbrug is maxspeed 130, maxspeed:conditional = 100 @ (06:00-19:00) *
Maar, ik zag een paar weken terug dat ook na 19:00 de kantelwalsborden hier nog op 100 stonden terwijl de plusstrook open was.

Hoe ga je daarmee om?

Ook de A9 ten noorden van afrit Uitgeest is zo’n plek waar het ook na 19:00 nog wel eens 100 is vanwege spitsstroken. En de A7 ten noorden van Zaanstreek idem. Al hebben die beiden slechts matrixborden en geen kantelwalsborden.

  • Het was andersom getagd. Ik kan hier in deze thread niet echt terugvinden waar we tot een concensus voor een maxspeed = 100 + maxspeed:conditional ('s nachts)= hoger gekomen zijn. Ook niet tot het tegenovergestelde trouwens.

Je kunt iets doen als maxspeed:conditional = 100 @ (06:00-19:00;plusstrook open).
Maar dit kun je niet echt in een navigatie gebruiken, want die weet niet of de plusstrook open is. En een dubbele snelheidsaanduiding in een navigatie tonen zal ook niet snel gedaan worden.

Die consensus is nooit uitgesproken nee. Volgens de wetgeving (RVV artikel 21) is de maximum snelheid op de autosnelweg 130 km/h. Daaruit volgt logischerwijze maxspeed=130 en maxspeed:conditional = .
Uiteraard kom je dan met de vraag wat je moet doen als het overdag 100 en 's nachts 120 is. In het kader van gelijkvormigheid van taggen zou ik dan zeggen maxspeed=120 en maxspeed:conditonal = 100 @…

Met dynamische snelheidslimieten kun je in principe weinig op een statische kaart als OSM, de bron voor de maxspeed-tags is daarom meestal de vaste bebording langs de weg. Wil je aangeven dat dit onder bepaalde omstandigheden anders kan zijn, dan is de wikipagina maxspeed:variable (en dus níet conditional) een tip.

Voor beide manieren waren (en zijn) er argumenten, maar die discussie kun je eindeloos voeren. In maart was er een lichte voorkeur voor de eerstgenoemde manier en inmiddels is dit al ruim 9 maanden de geldende praktijk op OSM in Nederland. Ik zie dat jij dit hebt omgedraaid op de A1, het zou dus fijn zijn als je dit weer terug kunt veranderen om het weer in lijn te brengen met de rest van het snelwegennet. Al is de uiteindelijke betekenis natuurlijk hetzelfde.

Grootste deel van de dag is een lagere snelheid.
maxspeed:conditional wordt lang niet altijd ondersteund door routeplanners.
Daarom heeft een lage maxspeed de voorkeur (safety first).

Weet je zeker dat het niet (deels?) 120 km/h is? Dat lijkt Rijkswaterstaat wel te denken, voor zover ik online terug kan vinden.

Aangezien dit voorstel https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=780049#p780049 eerder in dit draadje niet gelijk werd weersproken, zou je consensus kunnen vermoeden. Traditiegetrouw kwamen er daarna weer nieuwe stemmen, die de keuze opnieuw ter discussie stelden…

P.S. Linkje naar de betroffen locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.2103&mlon=6.0974#map=13/52.2103/6.0974

Tsja. Als er even 4 dagen geen reactie is in een discussie en vervolgens komen er een aantal mensen die iets anders vinden, is hun mening daarmee niet invalide.
Ik mis op Openstreetmap-NL echt het formele stemproces van Wikipedia, waarbij van te voren duidelijk is wat er te stemmen is, hoe lang de stemronde duurt en bij welk resultaat wat de uitkomst is. Altijd die oeverloze discussies hier.

Thx, die lijkt mij promising (Sterker nog, ik heb hem wel eens gebruikt, maar was dit vergeten)

Dus je stelt voor te taggen voor de (incapabele) renderers?

Er stond 130 op OSM. Ik durf het je niet te zeggen, als ik er weer eens na 19:00 langs kom laat ik het je weten.

Je kan overwegen de proposal-structuur die internationaal op de Tagging-Malinglist gehanteerd wordt te gebruiken, maar dan met de kanttekening dat stemming alleen voor mappers actief in Nederland bedoeld is. Daarmee kom je dichterbij wat Wikipedia doet en kunnen argumenten voor en tegen duidelijk opgesomd worden.

Een voorbeeld van de stemming die daar bij hoort zie je bijvoorbeeld hier.

Onder andere hier stond 120; dit heb jij gewijzigd in 130.

Excuses. Juist dat stuk was de aanleiding om met editen te beginnen: Daar heb ik zelf namelijk gezien dat de toegestane snelheid 130 was.

Nou ja, 5 dagen later heb ik daar bezwaar tegen gemaakt. Als je me verwijt dat ik niet elke dag op het forum kom dan klopt dat, maar “niet gelijk weersproken” vind ik toch bezijden de waarheid.

Ik ben het met IIVQ eens dat het zoeken naar consensus op een nogal ongestructureerde manier gaat. Bij veel onderwerpen is er niet echt sprake van een meningsverschil en komen een paar mappers die daadwerkelijk die met een bepaald onderwerp bezig zijn snel tot een consensus. Als er echter wel een meningsverschil is, dan werkt het niet goed en belanden we snel in oeverloze discussies. Dat zie je hier en ik zie het nu ook bij de discussie over het Koninkrijk der Nederlanden vs Nederland. Een meer gestructureerd voorstel kan in dat geval een goede oplossing zijn.

In het formele stemmingsproces wordt wel gebruik gemaakt van maillijsten waarop de discussie plaatsvindt. Veel Nederlandse mappers zijn niet actief op die mailinglijsten, maar op het forum. Ik zou die stap daarom anders doen als je zo’n Nederlands voorstel wil maken.

Uiteraard; we passen het aan de Nederlandse community. Discussie kan gewoon hier. Het is vooral de gestructureerde vorm van de sjablonen op de wiki die kunnen helpen bij het nemen van langetermijnbesluiten. Het scheelt dat je dan het beslissingsproces op een centrale plaats kan terugvinden (de gearchiveerde proposalpagina) in plaats van die te moeten samen puzzelen uit tientallen forumposts in een of meerdere lange forumthreads. Ook kan een voorstel uitgewerkt en verbeterd worden totdat er consensus over ontstaat.

Ik ben afgelopen zaterdag van Amsterdam naar België (via Antwerpen) en terug gereden. De terugreis was na 19:00 's avonds, maar OSMand gaf vrijwel de hele route aan dat ik 100 mocht rijden op de snelweg. Als ik via Overpass een query draai over waar in Nederland


way
["highway"="motorway"]
[maxspeed=100]
["maxspeed:conditional"="130 @ (19:00-06:00)"]

is, dan zie ik vrijwel het hele Nederlandse snelwegnet, uitgezonderd de grote steden waar de vmax 24/7 100 is.

Osmand lijkt dus niet goed om te gaan met de maxspeed:conditional=130 als die hoger is dan de maxspeed.
Nou is op basis van mijn melding zaken wijzigen taggen voor de renderer (of navigatie natuurlijk) maar ergens is het logisch dat OSMand zo interpreteert, namelijk als je alle tags als unitair en altijd waar zit. 's avonds is het dan ook én maxspeed 130 (vanwege de condition) én 100 (vanwege de maxspeed) en wordt dan 100 weergegeven.
Ook wat de wet betreft lijkt het me handig de tagging om te draaien: op de snelweg mag je 130 (wet) en op de meeste snelwegen geldt ook een verkeersbesluit dat je er overdag (6:00-19:00) maar 100 mag. (Ik schrijf meeste, niet op opritten en uiteraard niet op wegen waar je ook 's nachts maar 100 mag, of zelfs altijd <100 mag)

Dus daarom zou mijn voorstel zijn dit toch echt om te draaien naar


maxspeed=130
maxspeed:conditional = 100 @ (06:00-19:00)

Voordelen:
*De semantische betekenis blijft hetzelfde
*De betekenis is meer in lijn met het verkeersbesluit (uitzondering 6-19, niet uitzondering 19-6)
*Navigatiesoftware die beiden ziet als “waar” gaat niet in de fout

Nadeel:
*Navigatiesoftware die alleen de maxspeed en neit de maxspeed:conditional weergeeft, geeft overdag een te hoge snelheid aan (maar sowieso is niet overal de snelheid getagd, en zelfs als wel heb je als bestuurder je te houden aan de wet, niet aan wat je navigatie zegt. Zelfs Google Maps geeft het regelmatig fout)