[Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

Zo, ik heb alles in de driehoek Maxis-Driemond-Muiderberg vanavond ook even toegevoegd. Ik heb dit alles aan de relatie Wandelnetwerk Noord-Holland toegevoed, maar heel veel in de buurt is wandelnetwerk Utrecht. Ik weet alleen niet precies waar de beheersgrens ligt, dus dat (en het maken van Connections-nodes) laat ik even aan anderen over.

Ik kom steeds vaker wegen met bicycle=no tegen waar de route volgens de Wandelnetplanner overheen loopt. Ik denk dat je daar dan ook niet mag en wil lopen. Als er in OSM een voetpad naast ligt gebruik ik dat, anders ev een apart fietspad, aan de kant die mij het meest logisch lijkt. Ik kijk op Mapillary en GSV en satellietbeelden om te bevestigen maar dat levert niet altijd een echte bevestiging (routepaaltjes) op. Soms heb ik echt geen alternatief!

Kortom, dat wordt ook allemaal survey om te kijken hoe het echt zit.

Meestal zijn de routes de connections, die zitten dan in beide netwerkrelaties met de role connection. De nodes zitten dan in maar 1 netwerk. Maar inderdaad is het ook toegestaan om een node in twee netwerken te gooien als die precies op de grens ligt. In principe zijn het gewoon de provinciegrenzen, die als adminlevel in OSM staan. Maar ik zie dat ik bij het invoeren in het Groene Hart Utrechtnetwerk ook Noordhollandse routes en nodes erin heb gezet!

Ik ben van plan om na de snelle invoer de hele grens s rustig na te lopen. Voor nu: als alles maar ergens in een netwerk zit is het goed.

Waar missen nu echt nog gebieden? Als ik zo snel wandelnet en knooppuntnet naast elkaar leg zie ik de volgende ontbrekende stukken:

  • Zeeland excl Zeeuws-Vlaanderen her en der
  • Tussen de grote rivieren, van de Hoekse Waard tot aan Nijmegen
  • Branbant rond Budel
  • Het zuiden van de Achterhoek (Doetinchem en Winterswijk) is wat dunner
  • De lijn Zutphen-Haaksbergen-Enschede lijkt veel minder noord-zuidverbindingen te hebben dan op WN
  • De Noordoostrand van Overijssel, grofweg Losser-Almelo-Ommen-Zwolle is veel dunner dan op WN
  • De pluk Beilen-Hoogeveen-Coevorden-Emmen is veel dunner
  • Friesland: Tussen Franeker en Bolsward, ten NO van Leeuwarden en ten NO van Dokkum missen nog plukken

Zijn mensen daar nog actief mee bezig? Wie pakt wat op?

@vmarc: Overigens lijkt Knooppuntnet niet goed overweg te gaan met lusroutes die hetzelfde knooppunt als begin- en eindpunt hebben. Ik zag toevallig deze twee: 4-4 bij Schagerbrug en 62-62 bij Weesp.

Voor Overijssel moet je niet op Wandelnet kijken, die is niet goed bij voor Overijssel.
Voor Overijssel kun je de eigen planner van Visit Twente gebruiken: https://twente.routemaker.nl/routeplanner/wandelen
Die gebruikt ook de routekleurtjes

De netwerken van Overijssel en de Achterhoek zijn speciaaltjes. Die hebben namelijk gekleurde routes. De netwerkverbinding tussen de keuzepunten moeten dan ook een colourtag krijgen en ook de gekleurde routes moeten worden ingevoerd. Die maken namelijk deel uit van het netwerk.
De kleuren van de Achterhoek kun je niet met Wandelnetwerk achterhalen.
Dat kan met survey en voor een groot deel met de papieren wandelkaarten, al zijn die niet helemaal meer bij.
Maar die liggen naast me op een tafeltje samen met nog een berg wandelkaarten.

Als je wat wilt oppakken, kun je beter de “standaardnetwerken” nemen zoals delen van Fryslân, Brabant, Hoekse Waard en omstreken, ook in Limburg moet nog het nodige gebeuren.

Voor Brabant kun je de planner van Visit Brabant gebruiken https://www.visitbrabant.com/nl/routes/wandelen
Voor Noord- en Midden Limburg die van routebureau Noord en Midden Limbug https://www.routebureauLimburg.nl/routeplanner/wandelen

Ik ben zelf momenteel bezig met Vechtdal en Twente

In OSMand kan ik de routes wel zien (walking view →configure map → routes →Hiking symbol overlay → Node networks). Ik zie dan wel de paden maar nog niet de genummerde nodes. Hoe zie ik die?

Ik kan daar ook “Show node network cycle routes” aanzetten, maar dat zijn andere nodes dan de rwn…

Helaas is er in OsmAnd iets misgegaan denk ik. Ik zie zelf ook de lange wandelroutes en de knooppunten niet meer. Maar ik ga nu alleen maar invoeren.

Ik ga met NoordHolland door tot het helemaal af is. Ik laat me nu sturen vanaf Knooppuntnet door telkens een knoop te pakken met een ander aantal routes dan expected_rwn_route_relations

Verzoek aan wie nog iets Noordholland doet: zet even die expected-waarde zoals je het op de planner ziet, dan wordt die uiteindelijk gegarandeerd aangevuld tot heel NoordHolland gedaan is. Mbv de preset is het snel gedaan: klik preset, tik nummer, tab, tik aantal, en Toepassen. Twee kliks en 5 toetsen, tegen twee kliks en 3 toetsen zonder aantal. O ja, tab kan je ook vervangen door klik. Nog sneller!

Daarna loop ik de grenzen met ZuidHolland en Utrecht na, en dan is het releasetijd. We hebben dan nog wel wat te doen… maar het ziet er helemaal niet slecht uit (dat is Rotterdams voor: wat gaat dit goed, fantastisch mensen! Als mijn zoon overheerlijk heeft gekookt hij vraagt hoe smaakt het, dan moet ik zeggen “hm, je gaat er niet dood an!” en nog een keer opscheppen, want als ik zeg “wat is dit lekker zeg!” dan gelooft-ie mij niet.).

Dankjewel om dit te melden, github issue geopend voor verdere opvolging.

Er zijn nu 8 van die lusjes in NoordHolland, en ik had er ook in Utrecht. Kennelijk is dat normaal geworden. De Knooppuntnetplanner laat die routes helemaal niet zien.
Je heb ook vaak twee verschillende routes tussen precies dezelfde knooppunten, en “eenpitters” naar een POI. Die kan je plannen door het segment aan te klikken, dus dat is geen probleem. Noordholland zet ook heel vaak een een- of tweepitter bij een parkeerplaats of station.

Een ander probleem is https://experimental.knooppuntnet.nl/nl/analysis/route/11751509 waar een stukje weg 2x gebruikt wordt met een apart rondje eraan. Volgens mij is daar al een issue van, maar dan in een fietsroute. Dit is echt wel uitzonderlijk, maar als ze het op de weg normaal gaan vinden dan moet je er toch wat mee! De Wandelrouteplanner van Wandelnet heeft er een niet-bestaande extra verbinding ingezet om toch te kunnen routeren, ik hoop dat wij dat beter kunnen.

In principe valt dit laatste onder het aangenomen voorstel van rollen voor recreatieve routes. De rol is dan “excursion”, toe te kennen aan de extra lus plus het dubbelgebruikte steeltje. Maar hoe moet je dat dan plannen/routeren? Alternatief zou je misschien met backward en forward kunnen werken, dat is dan wel een afwijking want die rollen geef je in principe aan verschillende wegen in de relatie, niet aan een stuk wat twee keer voorkomt.

Ik zou dit kunnen oplossen door er een “dummy” knooppunt in te zetten, maar dan verstoor ik de probleemsituatie.

Het basisprincipe van knooppuntnetwerken is verbindingen maken tussen 2 punten, waarbij de punten niet dezelfde zijn. Rondjes passen niet in dat model.
En een planner kan er ook niks mee, die wil gewoon de kortste weg, in ons geval via knooppuntroutes, volgen.
Een rondje past daar niet in.
Er zal hoe dan ook een viapunt moeten komen, waarmee de gebruiker zelf kan aangeven dat zij/hij via dat rondje wil.
Ik heb dat ook al bij de routeplanner van Twente gezien, waar ook in een lus een extra knooppunt is gezet, dat er buiten niet staat.

Ik ben in Drenthe bezig. Maar dit is al eerder gevraagd…

Dit filmpje laat twee manieren zien hoe je in knooppuntnet een wandeling langs lus 62-62 bij Weesp kan plannen.

Koel! In de wandelnetplanner krijg je ze er ook in, je moet dan op het punt gaan staan en het rondje aanklikken/tikken.

Ik heb de verbindingen aan de rand van het netwerk NoordHolland nagelopen, ik denk dat ze nu goed zijn. Ik had zelf de hele “Gooise Gifbeker” (eigen vondst, best trots op) in netwerk Utrecht Groene Hart gegooid, dat heb ik nu hersteld. De optie in de nieuwe Knooppuntnet Analyse om op gebied te selecteren (land>provincie>gemeente en dan de knooppunten en routes naar JOSM sturen) kwam daarbij wel heel goed van pas! Als ik bedenk hoe ik in NoordBrabant heb zitten zwoegen…

Opvallend is dat NoordHolland beneden het Noordzeekanaal nog helemaal niet af is, in de Wandelnetplanner. Hoe het op de weg is weet ik niet, misschien moet eea nog uitgerold worden.

Aangezien er genoeg anderen in NoordHolland bezig zijn, denk ik dat ik dat ik eerst Budel ga bekijken en dan 's kijken wat er nog aan Zuid-Holland ontbreekt.

2020-10-23: Budel is gemeente Cranendonck. Die heb ik in zijn geheel aangevuld. In NoordBrabant is er per gemeente 1 netwerk. Ik zou daar ook wel vanaf willen, maar voor nu is Noord-Brabant MI kompleet. Weert is nog een witte vlek, maar dat ligt aan hen!
Ik ga nu denk ik verder met Zuid-Holland, witte vlekken wegwerken.

Vanmorgen heb ik het Lustwarande Netwerk aangemaakt.
Dat leek nog niet te bestaan en iemand had in Leersum een knooppunt 21 neer gezet, die dus nog wees was.
Dit lijkt weer een bijzonder netwerk te zijn met eenrichting routes volgens deze pagina: https://www.routesinutrecht.nl/routenetwerken-en-planners

Ik lees die pagina anders!

Dat lijkt mij niet het knooppuntennetwerk, maar een verzameling kleurenroutes zonder knooppunten. Zoiets als die verschrikkelijk slecht bijgehouden en meestal onnavolgbare paaltjesroutes van Natuurmonumenten.

Volgens mij zijn ze op de Utrechtse Heuvelrug nu aan het uitrollen en aanpassen. Op de wandelnetplanner staan al allerlei punten, sommige met maar ook een heleboel nog zonder nummer, maar die waren er in het echt nog niet. En andere punten staan al in het veld maar zijn nog niet in de planner opgenomen.

Ik dacht trouwens dat we heel de provincie Utrecht in 1 netwerk zouden opnemen? Vziw wordt het wandelknooppuntennetwerk van heel Utrecht ook door 1 routebureau gedaan.

Oké, die Natuurmonumentenroutes ken ik en die geven in het netwerk Achterhoek ook het eenrichting probleem en ook een bewegwijzeringsprobleem.
Het is prima als er 1 netwerk Utrecht komt, maar bij Utrecht Groene Hart denk ik niet aan de Utrechtse Heuvelrug, dus daarom had ik even een apart netwerkje gemaakt.
Kan zo worden opgeruimd.

Er was een plukje Utrecht, er weas een grote pluk Groene Hart, maar voore zover ik heb kunnen achterhalen wordt heel Utrecht 1 netwerk beheerd door het Routebureau, en blijft dat voor hun “Groene Hart” heten. (Volgens mij staat het niet op de paaltjes, misschien wel hier en daar op infopanelen.) Omdat ik dat erg onhandig vond heb ik er bij de samenvoeging "Utrecht Groene Hart "van gemaakt. We kunnen ook gewoon de provicienaam gebruiken, als dat duidelijker is? Het verschijnt verder nergens dus het is alleen voor ons, knooppuntmappers.

PS
Ik hoop binnenkort helemaal van die netwerkrelaties af te kunnen, maar dat moet nog s rustig doordacht worden. Ik denk bijvoorbeeld dat het connection-verhaal dan ook moet verdwijnen. Persoonlijk weet ik ook niet wat het nut daarvan is, het maakt het alleen maar lastig. Je doet er niks mee, het geeft MI ook geen problemen in de connectiviteit aan.

Eiland Hoeksche Waard is af. Ik ga nu het eiland van Dordrecht doen, daar is nog niks gemapt.
2020-10-28 Eiland van Dordrecht is ook af. Ik pauzeer even een dagje!

Toch alvast even naar Alblasserwaard gekeken. De situatie rond Alblasserdam/Kinderdijk is nogal vreemd! Ik ben daar vaak genoeg geweest, en ik snapte er weinig van, maar toen keek ik ook niet echt naar de knooppunten.

Er zijn drie knooppunten bij betrokken, in drie verschillende netwerken: 19, 61 en 70.
Ongeveer tussen die drie knooppunten vaart het driehoeksveer rondjes in één richting.
De knooppunten staan niet echt op de steigers, dus elke punt van de driehoek heeft een steeltje
Bovendien is er een rechtopenneer autoveer waar je als wandelaar ook gebruik van kan maken om tussen 19 en 70 heen en weer te gaan via een andere route. Andere steigers, andere waterroute, andere landroutes. En nog de waterbus, en allemaal doen ze hun eigen ding.

Wandelnet heeft alleen het autoveer, waardoor er in hun planner geen verbinding is tussen 61 en de andere twee punten.
OSM heeft het driehoeksveer met twee van de extra takjes, verpakt in twee routerelaties met backward en forward en elk twee takjes. Het takje bij punt 61 is in beide relaties opgenomen.

Wel listig opgelost, maar misschien kan het eenvoudiger.
Ik heb in ieder geval de verbinding via het autoveer toegevoegd in OSM.

Hoewel de wandelnetplanner ze niet geeft, meen ik me te herinneren dat je bij punt 61 wel naar de steiger van het driehoeksveer wordt verwezen als je naar Kinderdijk wil. Sterker nog, het hele punt 61 heeft geen ander doel dan het driehoeksveer (en de waterbus, maar daarover loopt geen enkele route). Je hebt daar ook geen alternatief, want via de brug over de Noord is een enorme omweg terwijl je je doel bijna kan aanraken!

Kreksie: er lopen wel wandelroutes via de waterbus, maar die heeft geen halte Kinderdijk.

Het lijkt me dus dat dit een fout van de Wandelplanner is, dus dat driehoeksveer hou ik er lekker in. Als ik er nog eens kom zal ik s precies kijken hoe de palen en pijlen staan

Ik wil proberen of ik het via de clustermethode op kan lossen. Je hebt dan wel meer relaties, maar elk stuk weg of waterweg komt maar in één relatie voor. De richting van het driehoeksveer staat op de ways van het veer, maar kan ook nog in de relatie als dat nodig is voor de Knooppuntnetplanner.

Akkoord?